• Wed 2 Feb 2022 14:37
    17523 visningar
    11 svar
    11
    17523

    Bra 7 sitsig bil

    Eftersom vi väntar vårt fjärde barn kommer vi behöva köpa en 7 sitsig bil.

    Vi har två barn som inte behöver nån bilstol samt en som har bälteskudde och då den kommande bebisen. 


    Vi vill inte ha en buss utan en ?vanlig? bil där det finns relativt bra med benutrymme på tredje raden samt ett bagageutrymme där man får plats med barnvagn och nån väska. 


    vi har kollat lite på Volvo xc90, ett plus med den är att den finns som laddhybrid också. Ni som har den vad tycker ni om utrymmet i den ? Eller har ni någon annan bil som uppfyller ovanstående  krav ?

  • Svar på tråden Bra 7 sitsig bil
  • Wed 2 Feb 2022 14:43
    #1

    Önödigt dyr i drift för oss. "Oxig" att köra, kändes som en pansarvagn. 
    Vi trivdes bättre med  Carawelle faktiskt. Då slapp nån sitta baklänges i skuffen

  • Wed 2 Feb 2022 14:47
    #2

    Följer då vi är lite i samma sits. 

  • Wed 2 Feb 2022 16:01
    #3

    våra vänner har en vw sharan. De klarar sig men kör takbox på t ex skidsemestrar.

    Vi klarade faktiskt både barnvagn och resesäng i en toyota avensis verso när barnen var små men det var en del tetris med packningen. Har även lyckats undvika takbox fram till nu men sen vi bytte till en toyota verso kommer det inte gå längre. Nu behöver vi krypa till korset och skaffa en box för skidresor.

    Jag har alltid prioriterat en bil som känns ok att köra runt med i stan utan att den blir för stor och drar för mycket. Då tjorvar jag hellre lite de gånger vi åker långt för det är relativt sällan. Så jag kan leva med att behöva takbox nu mot att bilen inte alls känns så stor till vardags. 

    Benutrymmet bak är inte magiskt på något sätt, men barnen turas om att sitta där och tycker ändå det är. T o m ungen som är över 175 cm.

    Vi har också 4 barn.

  • Pilsne­r
    Wed 2 Feb 2022 16:03
    #4

    Ford S-max, Chrysler Voyager, VW Caddy?

    Ny eller begagnad? Budget?

  • Wed 2 Feb 2022 16:10
    #5

    Xc90n kändes som en jäkla pansarvagn, så den blev kortvarig hos oss. Ford s-max tycker jag väldigt bra om, men har takbox om vi ska iväg några dagar. Fungerar bra för oss. Vi kikade lite på kia carens innan s-maxen, den tyckte jag kändes väldigt bra när jag tänkte att den skulle användas primärt för stadskörning. 

    Vi har två barn i bakåtvända bilbarnsstolar, två barn i bältesstolar (och en bebis i magen). Barnen upplever inte det som trångt. Då trängdes de i tre bakåtvända bilbarnsstolar i en opel astra -14 innan jag blev gravid med fjärde barnet

  • Wed 2 Feb 2022 18:49
    #6

    Tack för alla synpunkter. 


    vi hade tänkt köpa en begagnad som är några år, de xc90 vi tittat på ligger runt 550 000 så helst hade vi inte tänkt oss mer än så.

    vi har kollat på S-Max men tycker de är så fula men får kanske testköra både den och xc90 så vi får se vad vi känner för. Men det verkar som om många inte gillar Volvon 

  • Wed 2 Feb 2022 19:49
    #7
    bullmamman2 skrev 2022-02-02 18:49:03 följande:

    Tack för alla synpunkter. 


    vi hade tänkt köpa en begagnad som är några år, de xc90 vi tittat på ligger runt 550 000 så helst hade vi inte tänkt oss mer än så.

    vi har kollat på S-Max men tycker de är så fula men får kanske testköra både den och xc90 så vi får se vad vi känner för. Men det verkar som om många inte gillar Volvon 


    Xc90 är väldigt trevlig att köra i och vara passagerare i åk och provkör! en nyare Xc90 spöar s Max med hästlängder. 
  • Wed 2 Feb 2022 19:51
    #8

    vill man ha en liten bil så tycker jag att prius+  är trevlig, men den blir nog för liten för 4 barn då man vill ha med packning mm till alla och inte bara ta med några extra barn till fotbollsträningen eller på utflykt...

  • LFF
    Thu 3 Feb 2022 10:39
    #9

    Skulle kika på VW Sharan eller Skoda Kodiak som båda kan bli 7-sitsiga. 

    Med två hockeygrabbar så skulle jag vilja ha en Kodiak som nästa bil (men det blir det troligen inte då den är dyr som förmånsbil). Vi har en Skoda Superb nu. 

  • LFF
    Thu 3 Feb 2022 10:41
    #10

    Just ja, XC90 finns visserligen som laddhybrid men räckvidden är löjligt låg och bränsleförbrukningen hög när den inte har någon el kvar. Det har varit mycket skriverier när den kom om just detta. Så bättre att titta på en snålare, ren fossilbil i så fall. 

  • LFF
    Thu 3 Feb 2022 10:42
    #11

    Du har ju även Nissan Qashqai +2 som också är en 7-sitsare.

Svar på tråden Bra 7 sitsig bil