Behöver tips. Matematiska aktiviteter förskoleklass
Skulle behöva tips till ganska enkla matematiska aktiviteter för barn i 5-6 års åldern. Gärna något med kroppen och mäta att göra :) Hjälp mig med idéer:D
Skulle behöva tips till ganska enkla matematiska aktiviteter för barn i 5-6 års åldern. Gärna något med kroppen och mäta att göra :) Hjälp mig med idéer:D
Har vikarierat en hel del i förskoleklass och jobbat med matte utan bok. Det går nästan inte att göra det för enkelt. Topp 3 på sådant ungarna varit mest entusiastiska för:
Familjen. Jag har ritat "streckgubbar" av min familj, och så har barnen räknat antalet flickor och pojkar. Total summa människor och hur många det blir om man lägger till husdjur. Sedan har de fått rita egna familjer och räknat likadant.
I slutet av året, när de kan lite mer, så har jag ritat på samma sätt men skrivit upp åldern på alla fast krympt ned siffrorna så de blir enklare. Så har vi pratat om äldst och yngst, störst och minst.
Vi har ritat kulglassar. Olika många kulor på glassarna och bestämt favoritsmakerna.
Leta par. I matteboken får de lära sig att 2 av något kan vara ett par om de hör i hop på något sätt. Då har vi letat par i klassrummet och pratat om att Enar och hans bror är ett par bröder. Signe och hennes syster är ett par systrar osv.
Hur många barn har du med i aktiviteten? Lite olika om det är en smågrupp med 5 barn eller hela gruppen på 25.
Man kan börja med att mäta hur många händer långt ett bord är eller hur många fötter långt rummet är. Låt barnen berätta vad de kom till. Berätta också vad du kom till. Fundera på hur olika resultat ni kommit till och varför. Därifrån kan man spinna vidare på hur opraktiskt det är, t.ex. om grannavdelningens fröken ska köpa en skyddsduk till ett bord och du ber henne köpa en till er också och meddelar att bordet är 12 händer långt.
Vidare att man bestämt vissa mått som alla har och att man har linjaler och måttband som är många cm respektive m långa så det går snabbt att mäta och blir mer exakt, jfr att mäta rummet med en tavellinjal och ett måttband.
Viktigt att tänka på om ni mäter kroppen att det är något som kan vara känsligt, inte minst för den som är kortast eller längst i klassen.