• Svar på tråden Dhea
  • Mojsan09

    Jag har nyligen börjat med DHEA. Beställde dem från utlandet, var inte helt lätt men gick till slut bra när jag hittade en som skickade från Europa.

    Jag gjorde ett Werlabs test innan och mätte S-DHEAS som visade 5 umol/L vilket är helt normalt för min ålder, men inte optimal utifrån ett fertilitetsperspektiv om jag förstår saken rätt, så jag provar nu med 50 mg per dag och ser vad som händer. 

    Hade önskat att det gick att få detta utskrivet av någon läkare i Sverige, men det verkar svårt så jag väljer att experimentera på egen hand.

  • Anonym (LouLou)

    Jag åt detta och blev gravid trots lågt AMH (0,12). Tyckte det var värt att chansa och till slut gick det vägen. 

  • Mojsan09
    Anonym (LouLou) skrev 2022-04-05 16:17:08 följande:

    Jag åt detta och blev gravid trots lågt AMH (0,12). Tyckte det var värt att chansa och till slut gick det vägen. 


    Hur länge tog du DHEA, och vilken dos? 
  • Anonym (LouLou)
    Mojsan09 skrev 2022-04-05 17:34:01 följande:
    Hur länge tog du DHEA, och vilken dos? 
    Jag tog den dos som rekommenderades på burken och åt den i 4 månader innan det tog sig.
  • Inalina

    Hej! Jag har aldrig kunnat bli gravid naturligt (försökt sedan 2015) och fick en dotter via IVF 2019.

    Jag läste om bland annat DHEA och att det fanns vissa studier som visade att det förbättrat äggkvaliteten så jag beställde det samt även Q10 och började knapra det dagligen i ca 5-6 månader och under tiden genomgick flera misslyckade IVF och min klinik sa att det var dags för äggdonation då mina ägg var alldeles för dåliga.
    När jag skulle börja min allra sista IVF i november förra året så väntade jag på att mensen skulle komma, vilket den inte gjorde.. för jag hade för första gången i mitt liv blivit gravid naturligt mellan 2 IVF-cykler och idag är jag gravid i v 25 Solig

    Jag har ju ingen aning om DHEA hjälpte till med det var vad min läkare på kliniken här i Schweiz där jag bor sa kunde hjälpa. 
    Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

  • Mojsan09
    Inalina skrev 2022-04-06 10:29:06 följande:

    Hej! Jag har aldrig kunnat bli gravid naturligt (försökt sedan 2015) och fick en dotter via IVF 2019.

    Jag läste om bland annat DHEA och att det fanns vissa studier som visade att det förbättrat äggkvaliteten så jag beställde det samt även Q10 och började knapra det dagligen i ca 5-6 månader och under tiden genomgick flera misslyckade IVF och min klinik sa att det var dags för äggdonation då mina ägg var alldeles för dåliga.
    När jag skulle börja min allra sista IVF i november förra året så väntade jag på att mensen skulle komma, vilket den inte gjorde.. för jag hade för första gången i mitt liv blivit gravid naturligt mellan 2 IVF-cykler och idag är jag gravid i v 25 Solig

    Jag har ju ingen aning om DHEA hjälpte till med det var vad min läkare på kliniken här i Schweiz där jag bor sa kunde hjälpa. 
    Lycka till!{#emotions_dlg.flower}


    Vad roligt att höra, grattis! Jag tror definitivt att både DHEA och Q10 hjälpte till. Så himla synd att det inte verkar som att någon klinik eller läkare i Sverige skriver ut DHEA, jag förstår inte varför. I resten av världen är det ju relativt vanligt och det finns ju studier som visar att det förbättrar äggkvaliteten.
  • Anonym (Usch)

    Googla biverkningar. Kan påverka virilisering av fostret. Dvs könsutvecklingen hos fostret. Alla får ju så klart inte biverkningar, men vågar ni chansa?

  • Mojsan09
    Anonym (Usch) skrev 2022-04-06 14:36:15 följande:

    Googla biverkningar. Kan påverka virilisering av fostret. Dvs könsutvecklingen hos fostret. Alla får ju så klart inte biverkningar, men vågar ni chansa?


    Jag har googlat massor efter biverkningar men inte hittat något om detta. Du kan inte länka?
  • Mojsan09

    Tack för länken. Det står ingenting om på vilka användare av DHEA som virilisering av foster kan tänkas uppkomma. Eftersom artikeln främst verkar behandla DHEA som dopingmedel så misstänker jag att den bieffekten uppkommit hos kvinnor som använt det som det och som fortsatt använda DHEA under graviditeten. Har svårt att se att det skulle kunna påverka om man slutar så fort man fått ett positivt grav test. 


     


    För mig överväger fördelarna helt klart, se tex denna lista med studier på DHEA i samband med IVF: https://itstartswiththeegg.com/dhea_studies/

  • Carrolina

    Tack för ditt svar! jag tycker att det känns så svårt att beställa när allt står på engelska. Hur många tabletter ska man ta per dag?

  • Mojsan09

    Jag har läst rekommendation på 3 x 25 mg per dag, men att det ev kan vara för hög dos för vissa. Tänker att man får prova sig fram.

  • LindaB85a

    Hej, ni som beställt och fått hem DHEA, var beställde ni? Jag beställde på dhea.com för över två veckor sen men har ännu inte fått nån info om förväntad leverans etc. Hur lång tid tog det att få hem? 

Svar på tråden Dhea