• Baconpie

    Letrozol 2022 - följas åt?

    Hej!

    Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

    Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

  • Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • Pcostjejen

    Beräknad mens imorgon, tog detta test mest på rutin o vad jag blev chockad när det dök upp en skugga? Fick aldrig positiva äl-test så trodde inte det skulle gå. Men nog ser det positivt ut eller? Har haft ett ma förut så man är ju lite nojig nu men ska försöka slappna av! 

  • Swn
    Pcostjejen skrev 2023-02-13 11:49:53 följande:

    Oj förlåt, vet inte varför bilden kom två gånger? 


    Stort grattis:) visst är det positivt! 
  • Afterrain

    Pcostjejen.

    Exakt samma sak hände mig, inget utslag på ÄL stickorna men gravid är jag, v 13 dessutom. Grattis till dig 😍.

  • pandarinen

    Vad krävs för att få letrozol? Gör de några tester innan? jag har regelbunden mens, men försökt i 2 år att få till ett syskon. 

    Jag får ingen hjälp då vi har barn sedan tidigare, men känner att jag googlar runt nu för egen diagnos, och det är ju inte bra för då får har man alla diagnoser :D


    Hur fort har ni blivit gravida med letrozol? 


     

  • LJM91
    pandarinen skrev 2023-03-12 15:21:00 följande:

    Vad krävs för att få letrozol? Gör de några tester innan? jag har regelbunden mens, men försökt i 2 år att få till ett syskon. 

    Jag får ingen hjälp då vi har barn sedan tidigare, men känner att jag googlar runt nu för egen diagnos, och det är ju inte bra för då får har man alla diagnoser :D


    Hur fort har ni blivit gravida med letrozol? 


    Jag gick till en privat gynekolog och fick letrozol direkt, hade lång och oregelbunden menscykel. Behövde inte ta några tester hos gynekologen, men hon kollade att allt såg bra ut med ultraljud. Jag vet inte hur det funkar om man som du har regelbunden mens dock. Har gjort fyra kurer med letrozol och inte blivit gravid än..
  • Evelinaaan


    Letrozol dubbel dos för mig! vad tycker ni om detta ägglossningstestet? Det digitala blinkar gubbe men är inte fast gubbe ännu.. så kanske på gång? Har nån av er erfarenhet av clearblue ägglossningstest och hur länge dem kan blinka innan det blir fast gubbe? Min har blinkat både igår och idag :)
  • Frances95
    Evelinaaan skrev 2023-03-20 20:13:16 följande:
    Letrozol dubbel dos för mig! vad tycker ni om detta ägglossningstestet? Det digitala blinkar gubbe men är inte fast gubbe ännu.. så kanske på gång? Har nån av er erfarenhet av clearblue ägglossningstest och hur länge dem kan blinka innan det blir fast gubbe? Min har blinkat både igår och idag :)
    Det kan blinka i 4-5 dagar för mig innan den blir fast. Ibland har den blinkar två dagar innan. Men tycker clearblue är så mycket bättre än dom andra. Så man får ett hum om när det är dags lycka till!
  • Rödluvan93

    Hoppar också in här! :)

    Gjorde min första enkeldos med letrozol denna månad. Är på cykeldag 26 och hade positivt ägglossningstest cykeldag 21. Lite senare än vad jag brukar så är lite nervös. Har vanligtvis cyklar på 30 +/- dagar så orolig att det blir en kort lutealfas om mensen bestämmer sig för att komma tidigt denna omgången.

    Men vi får väl se vad som händer!

  • Angelita86

    Rödluvan93

    jag har aldrig testat ägglosningstest pga att det säga att om man har pcos att det inte ska funka 🥺 

    håller tummarna för er!

  • Rödluvan93
    Angelita86 skrev 2023-03-31 15:26:22 följande:

    Rödluvan93

    jag har aldrig testat ägglosningstest pga att det säga att om man har pcos att det inte ska funka 🥺 

    håller tummarna för er!


    Nä egentligen så är de väl bara en LH stigning testen hittar. Inte säkert det "lossnar" ett moget ägg för de. Min läkare tror jag har en mild pcos så därför skulle vi testa letrozol. Äter även levaxin då jag fick diagnosen hypotyreos. 

    Det samma! 🙏
  • Skåne97


    Efter 2.5års försök och 10 omgångar med letrozol (skulle anmäla mensstart till helgen som kommer för att få påbörja ivf) har vi fått vårt första plus någonsin!

    Är på äl+8 idag och är nu livrädd att jag ska få missfall och att det ska behöva ta lika lång tid igen.. Jätteglad men som sagt svårt att glädjas helt när vägen hit varit så lång och krokig.. 
  • Afterrain

    Angelita86

    Har också pcos. Man kan ÄL testa, det är dock viktigt att man köper ägglossningstest som läser av LH stegring och inte östrogenstegring. Man kan få falska positiva om det är östrogenstegring då det är ett av de hormoner som påverkas av obalansen våra hormoner har. Däremot funkar det bra med dem som ENDAST reagerar på LH stegring 😊. Sen är det bra att veta att ägget kan släppa senare än vad man tror. Jag missade min ägglossning någon dag efter jag slutat testa, runt cd 18, 19. Beviset var att jag blev gravid 😊

  • Olli85

    Hur gick de för alla? 


    blev själv gravid , men vid det tidiga ultraljudet fanns de en fostersäck utan innehåll. 


    gjorde en hemma abort och sen blöde de i 6 veckor från och till. 

  • Fruu92
    Olli85 skrev 2023-04-26 22:06:51 följande:

    Hur gick de för alla? 


    blev själv gravid , men vid det tidiga ultraljudet fanns de en fostersäck utan innehåll. 


    gjorde en hemma abort och sen blöde de i 6 veckor från och till. 


    Jag plussade för en vecka sedan! var på VUL i v 4+5 och då syntes en prick på 3 mm (förmodligen hinnsäcken). Nu börjar oron och hoppet.

    Olli85 jag beklagar verkligen! Hur tidigt gjorde du ditt ultraljud? 
  • Olli85
    Jag gjorde det i vecka 8. Det var riktigt tråkigt men jag hoppas på att bli gravid snart igen 😍
  • Afterrain
    Olli85 skrev 2023-04-28 21:28:06 följande:
    Jag gjorde det i vecka 8. Det var riktigt tråkigt men jag hoppas på att bli gravid snart igen 😍
    Det gick bra här, blev gravid på 3e letrozolförsöket, utan att plussa på ÄL testerna. Jag har BF nu på tisdag 😊
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?