Litorina skrev 2022-02-06 08:43:33 följande:
Jo, det är precis så man bör tänka, för välfärdssystemen funkar bäst för den med fast tjänst. Och då har du ett jobb att komma tillbaka till efter föräldraledigheten eller sjukskrivningen. Hur lätt tror du att det är att söka nytt jobb som småbarnsförälder med nedsatt arbetsförmåga?
Man kan aldrig veta hur framtiden blir, därför gäller det att skapa så goda förutsättningar som möjligt. Och som förälder har man ett extra stort ansvar att göra det. Det är därför vi försäkrar våra hem, är med i a-kassan, har säkerhetsbälte osv.
Jag är mycket hellre ensamstående förälder med jobb än dito utan och är mycket hellre sjukskriven med ett jobb att komma tillbaka till när jag mår bättre istället för att gå direkt från sjukskrivning till arbetslöshet. Arbetsgivaren har dessutom rehabiliteringsansvar, men bara under tiden man är anställd. Löper kontraktet ut har du inte den hjälpen längre.
Risken att bli uppsagd från fast tjänst, visst finns den. Men håll med om att risken för arbetslöshet är avsevärt mycket större om du är visstidsanställd. Då löper du inte en liten risk att bli av med ditt jobb. Du vet helt säkert att du blir det.
Det faktum att man inte kan planera allt är inte ett skäl att skita i att skapa så bra förutsättningarna som möjligt för sina barn utifrån sin situation.
Fortfarande så kan man skapa så bra förutsättningar som möjligt innan man aktivt väljer att skaffa barn. Det jag menar är att man ändå inte kan veta vad som händer och de ?perfekta? förutsättningarna finns sällan, ska man vänta på dem blir det nog inte många barn gjorda.
Självklart är risken större vid en visstidsanställning än vid en fast tjänst, något annat har jag inte skrivit. Jag har heller inte skrivit att man ska skita i att planera bra för att framtiden kan ändras. Utan mer att man kan inte tänka att allt måste vara perfekt innan. Vi hade båda fasta jobb när jag blev gravid, två månader senare blev min sambo uppsagd på grund av arbetsbrist, han hade fast tjänst och jobbat där i 6,5 år, men det spelar ju ingen roll när det blir arbetsbrist.. Han hade dock inga bekymmer med att hitta nytt jobb, på grund av hans driv.
Jag har heller inte skrivit att det skulle vara enkelt att söka nytt jobb med nedsatt arbetsförmåga. Återigen handlar det om att du inte kan planera för allt vad framtiden bär med sig och därför inte kan tänka att allt måste vara perfekt. Såklart är en fast anställning det bästa och jag förespråkar inget annat utan tycker det är det mest optimala.