• Lotchi

    Tvillingpojker gör mig galen

    Måste få råd. Jag har två killar på snart 6 år som fullkomligt driver mig till vansinne. 

    Det är fina, fungerande pojkar, sköter sig på förskolan och på träningar/aktiviteter,  men hemma är de HELT bananas! 

    De skriker, slåss, röjer, kastar saker, stökar ner som tornados, lyssnar inte och är precis överallt och to mutch hela tiden. 

    Självklart finns det stunder som de inte är så men de är just nu inte många.

    Vad gör man? Jag orkar inte!

  • Svar på tråden Tvillingpojker gör mig galen
  • Zoegazz

    Tror det är åldern. Har en riktigt störig 5-åring just nu som tycker det roligaste som finns är att reta upp oss andra. Du har ju dessutom dubbelt med tvillingar. Tror det bara är att stå ut tyvärr.

  • Sisisisi

    Du kanske behöver ha bättre struktur hemma så att de vet vad som ska göras och vad som förväntas av dem. Lite mer likt förskolans upplägg. Så fick alltid jag tänka när mina ungar var små för att det inte skulle bli kaos och det funkade fint. 


    om du vill läsa en bok om hur man lätt får mer harmoniskt familjeliv kan jag rekommendera Fem gånger mer kärlek avMartin Forster. 


    att låta ungarna härja och bara skylla på åldern låter ju idiotiskt när man kan aktivera, underhålla och uppfostra barn. 


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • cosinus

    Inga tvillingar men söner med mindre än 2 år mellan.

    nu är de i högstadieålder men under många år när de var yngre så var det ingen höjdare att de blev uttråkade hemma. Varför hitta på något kreativt när man kan peta/reta lite på brorsan och få full action med en gång.

    Se till att köra slut på dem fysiskt. Vi kunde ägna halva lördagen åt att gå och köpa godis. 3,5 km i en riktning med en massa lek och trädklättrare och 3,5 km hem sen. Då kunde det vara lugnt i säkert en kvart sen :)

    dela på dem, alltså jag fattar att det inte är helt lätt men gör t ex ett schema där killarna turas om att hjälpa till med maten. Den andra kan ju få speltid under tiden så att denne faktiskt håller sig undan. Då kan du få en halvtimme med den ena medan middagen lagas. skulle gissa att de en och en är helt annorlunda än när de är båda.

    ta med omväxlande den ena och den andre och t ex handla. Då blir det lugnt hemma för den som är hemma och den av er föräldrar som handlar får egentid med den som är med på affären.

  • LFF
    Lotchi skrev 2022-02-05 15:40:58 följande:
    Tvillingpojker gör mig galen

    Måste få råd. Jag har två killar på snart 6 år som fullkomligt driver mig till vansinne. 

    Det är fina, fungerande pojkar, sköter sig på förskolan och på träningar/aktiviteter,  men hemma är de HELT bananas! 

    De skriker, slåss, röjer, kastar saker, stökar ner som tornados, lyssnar inte och är precis överallt och to mutch hela tiden. 

    Självklart finns det stunder som de inte är så men de är just nu inte många.

    Vad gör man? Jag orkar inte!


    1) de är tvillingar Tänk att ha en "partner in crime" nära hela tiden, inte konstigt att det blir kaos.
    2) de är 6 år och mitt i första hormomstormen
    3) de har myror i brallan
    4) skicka ut dem om de inte kan uppföra sig inne
    5) dela på dem om möjligt. Ta varsitt barn och gör något med. 
    6) det blir bättre med åldern. Mina grabbar är 8 år nu och det börjar börjar bli bättre.

    Men som sagt, när de lever rövare inne så får man helt enkelt skicka ut dem (om man har den möjligheten) eller gå ut med dem själv också även om det innebär att annat blir lidande. 
  • Lotchi
    LFF skrev 2022-02-07 09:04:02 följande:
    1) de är tvillingar Tänk att ha en "partner in crime" nära hela tiden, inte konstigt att det blir kaos.
    2) de är 6 år och mitt i första hormomstormen
    3) de har myror i brallan
    4) skicka ut dem om de inte kan uppföra sig inne
    5) dela på dem om möjligt. Ta varsitt barn och gör något med. 
    6) det blir bättre med åldern. Mina grabbar är 8 år nu och det börjar börjar bli bättre.

    Men som sagt, när de lever rövare inne så får man helt enkelt skicka ut dem (om man har den möjligheten) eller gå ut med dem själv också även om det innebär att annat blir lidande. 
    Tack, skönt att höra att det finns hopp. Jo jag skickar ut dem, men behöver nog vara mer konsekvent. Stök inne= att de får gå ut!
  • Lotchi
    cosinus skrev 2022-02-05 17:01:43 följande:

    Inga tvillingar men söner med mindre än 2 år mellan.

    nu är de i högstadieålder men under många år när de var yngre så var det ingen höjdare att de blev uttråkade hemma. Varför hitta på något kreativt när man kan peta/reta lite på brorsan och få full action med en gång.

    Se till att köra slut på dem fysiskt. Vi kunde ägna halva lördagen åt att gå och köpa godis. 3,5 km i en riktning med en massa lek och trädklättrare och 3,5 km hem sen. Då kunde det vara lugnt i säkert en kvart sen :)

    dela på dem, alltså jag fattar att det inte är helt lätt men gör t ex ett schema där killarna turas om att hjälpa till med maten. Den andra kan ju få speltid under tiden så att denne faktiskt håller sig undan. Då kan du få en halvtimme med den ena medan middagen lagas. skulle gissa att de en och en är helt annorlunda än när de är båda.

    ta med omväxlande den ena och den andre och t ex handla. Då blir det lugnt hemma för den som är hemma och den av er föräldrar som handlar får egentid med den som är med på affären.


    Tack, jag ska nog bli ännu bättre på att skicka ut dem. 
    Vi försöker dela på dem men pappan jobbar mycket ich så har vi en äldre också som behöver tid. 
    Tyvärr så gillar de inte spel så mycket men det kanske kommer.
  • Lotchi
    Sisisisi skrev 2022-02-05 16:44:49 följande:

    Du kanske behöver ha bättre struktur hemma så att de vet vad som ska göras och vad som förväntas av dem. Lite mer likt förskolans upplägg. Så fick alltid jag tänka när mina ungar var små för att det inte skulle bli kaos och det funkade fint. 


    om du vill läsa en bok om hur man lätt får mer harmoniskt familjeliv kan jag rekommendera Fem gånger mer kärlek avMartin Forster. 


    att låta ungarna härja och bara skylla på åldern låter ju idiotiskt när man kan aktivera, underhålla och uppfostra barn. 


    Tack för tips om bok! Jag skyller sock inte på ålder eller nåt, vrider knut på mig till 1000 för att uppfostra. Och som sagt så är dem som ljus i alla andra miljöer, så jag tänker också att det är tufft för dem och att de behöver en ventil när de kommer hem. 
  • Lotchi
    Zoegazz skrev 2022-02-05 15:44:26 följande:

    Tror det är åldern. Har en riktigt störig 5-åring just nu som tycker det roligaste som finns är att reta upp oss andra. Du har ju dessutom dubbelt med tvillingar. Tror det bara är att stå ut tyvärr.


    TACK! Man undrar ju vad det är för kul med att göra alla andra förbannade men det ka ske handlar om att de testar relationen 
  • Lotchi
    Tow2Mater skrev 2022-02-05 16:25:49 följande:

    Ipad, smartphone, xbox, playstation....


    Inte intressant tyvärr. Önskat att de hade fungerat i alla fall mån halvtimme per dag men de är inte där än att det lockar mer än att stöka runt.
  • Lotchi
    moaguuun skrev 2022-02-05 15:58:26 följande:

    Är så med småbarn 


    Jo jag vet, inte mina första barn heller, men det betyder ju inte att man inte kan söka råd om hur man kan förbättra situationen 
  • Lotchi
    FamiljeMannen420 skrev 2022-02-07 10:41:12 följande:

    Man ska inte slå sina barn, men lite hot skadar inte. Då lugnar de ner sig och då belönar man de.


    Sorry men hot biter inte på dessa. De sköter fullständigt i indraget godis, speltid mm 
  • LFF
    Lotchi skrev 2022-02-07 12:41:21 följande:
    Tack, skönt att höra att det finns hopp. Jo jag skickar ut dem, men behöver nog vara mer konsekvent. Stök inne= att de får gå ut!
    Ja, visst kan man acceptera lite bus även inne men det finns ju gränser och då får man vara "elak" och hiva ut dem helt enkelt. 

    Som sagt, att ha en lika sjövild kompis hemma hela tiden gör att det kan bli rätt galet ibland. Att hålla på och hota med stryk eller borttagande av saker är ingen bra strategi för till slut kommer man till en punkt där manmåste följa upp hoten för annars blir det ju bara "mamma/pappa bara säger så men menar det ju inte så vi kan fortsätta bete oss som vilddjur". 

    Sen blir det ju också bättre nu när det blir bättre väder. Då blir det både roligare och enklare att skicka ut dem och se till att de gör av med energi.

    Vi har ibland, när de haft extra mycket myror i brallan, sagt åt dem att springa x antal varv runt vår innergård just för att bli av med ett överskott. Ibland har vi gjort det till en liten tävling dem emellan med tidtagning eller bara sagt "klara, färdiga, kör". 

    Om de håller på med någon sport, kolla om det går att få dem att träna den fast ute. I vårt fall är det hockey så då tar vi fram ett mindre mål och ett stolsunderlägg från IKEA som de har som skottplatta och sen får de stå och skjuta 50 puckar var Vi har även köpt en hastighetsmätare så då tävlar de om vem som skjuter hårdast

    Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan få dem att göra ute som gör av med energi. Hjärta

    Och även om man har barn sen innan så är det inte samma sak som att ha två vildingar som är exakt lika gamla. 
  • Tomteland
    FamiljeMannen420 skrev 2022-02-07 10:41:12 följande:

    Man ska inte slå sina barn, men lite hot skadar inte. Då lugnar de ner sig och då belönar man de.


    Jo det skadar.

    Det ger upphov till samma känslor som när du känner dig hotad med fara för att något ska hända.
    Gränsen kanske är hög eller låg hos dig men rädslan går att framkalla hos nästan varje människa.
Svar på tråden Tvillingpojker gör mig galen