• Zairot

    Orolig/Stressad valp?

    Vi har en golden retriever valp på 9 veckor som verkar väldigt orolig och stressad, här är grejer som hon gör:

    -Äter sitt bajs, grenar,gräs och stenar.
    -Går upp och ner ur sin hund bädd
    -Gräver i hund bädden
    - Rycker till när hon sover
    - Ibland har hon munnen öppen

    Hon äter valpfoder med välling (4 gånger per dag) och hon dricker mycket.

    Vi är väldigt oroliga att det är något fel på henne :(

  • Svar på tråden Orolig/Stressad valp?
  • Zairot

    Vi säger NEJ! och om hon inte slutar så lyfter vi bort henne från filten/oss.

    Valpen är hos tjejen ca 2 timmar bort från där jag bor och jag åker dit på helgerna och ska försöka ta ledigt. Jag var där i helgen och det var då hon började med allt detta, kan det ha med mig att göra att hon blir stressad för att jag var där och att hon fortfarande känner min doft?

  • Zairot

    Jag följde med och hämtade henne och satt med henne i baksätet.

    Vi hämtade henne för 5 dagar sen.

  • Jemp
    Zairot skrev 2022-02-07 18:38:32 följande:

    Men efter hon har grävt i bädden osv så somnar hon direkt. Kan det vara att vi rastar henne för kort tid? Misstänker det.


    Många hundar gillar att bädda iordning, krafsa lite innan de lägger sig. 

    Var ute lite längre och ge hunden lugn och ro inne. Med tiden behöver hunden både aktiveras ordentligt och passivitetstränas men till att börja med måste hon känna sig som hemma. 

    Jag tycker inte det låter oroväckande men är ni oroliga över att nåt skulle vara fel ska ni givetvis ringa veterinär.
  • Dexter dot com
    Zairot skrev 2022-02-07 18:48:30 följande:

    Vi säger NEJ! och om hon inte slutar så lyfter vi bort henne från filten/oss.

    Valpen är hos tjejen ca 2 timmar bort från där jag bor och jag åker dit på helgerna och ska försöka ta ledigt. Jag var där i helgen och det var då hon började med allt detta, kan det ha med mig att göra att hon blir stressad för att jag var där och att hon fortfarande känner min doft?


    En 9veckors valp förstår inte vad nej betyder så ta och fundera på vad det är som utlöser det hela istället. En valp behöver lugn och ro, vara ute och utforska närmiljön, sova ostört, närhet och lite lek. Om du är lugn och trygg så tror jag inte du påverkar valpen , Hur se valpens dagar ut?
  • Gameofthrones

    Stressande hundar kan äta sin avföring. 

    Valpar kan äta sin avföring för undersöka och vet inte riktigt var det kan kissa och bajsa nånstans. 

    Blir det för mkt så måste ni göra ngt. 

    Jucka är stress, frustration. Ni har en kommunikationsbrist. 

    Jag tror ni är stressade och det för över till valpen. 

    Valp behöver först och främst lugn och ro. Lära känna er hundägare. 

    Var det ni som valde hunden eller var det hunden som valde er.? Så menar jag den som kommer fram mest som är mest nyfikna på er.

    Det är viktigt att hunden "väljer" man märker klaffet kemin mellan hund och blivande ägare.

    Men det är skitsamma nu. 

    Nu har ni eran käre hund. Bonda. 
    Vad gör ni hemma hur länge är ni hemma med valpen? 

  • Plupp73

    Hej! 
    Bor ni i stad eller på landet? Har ni stora gräsytor runt er, eller en trädgård.
    Har haft entt antal hundar och har viss  erfarenhet av valpar. 
    1) Ni måste ha hjälp och bli handledda i ert första hundköp, så att ni får en trygg glad och trevlig hund! Fråga folk och skaffa hjälp!
    2) Jag har aldrig sagt nej till någon av mina hundar som valpar, utan bara kört med positiv förstärkning, dvs beröm när de gör rätt. Retrievers, Cocker spaniel osv behöver ofta bara ignoreras när de gör fel, men få mycket beröm f de gör rätt  Nej och fy blir mest stressande
    3) Valpen behöver närhet och trygghet, av er. Få vara med i flocken.
    4) Alla valpar rycker i sömnen


    5) När ni tar ut valpen de närmaste 2 veckorna, bär den till samma ställen, ha den gärna lös så att den får följa er fritt. Ge beröm när den kommer, och gärna godis och dragkampslek
    6) Ha valpen i koppel endast ett par meter i taget, beröm när den följer er!
    7) Lär valpen uttrycket "varsågod" innan den får äta ur mat ni serverat den, innan den får hoppa i och ur bilar.

    Men det viktigaste, ta hjälp av folk som kan hundar, och bestraffa inte valpen!!!
  • Zairot

    Hon får sin mat klockan 7 på morgonen (Vi ändrade mat schemat lite från vad uppfödaren hade för tider). Vi går ut och rastar henne efter en stund, sen när vi är inne så leker vi med henne och busar och tränar henne (Ögonkontakt och sitt). Vi brukar sitta och massera henne.

    Hon äter kl 07:00, 12:00, 17:00 och 22:00.

    Och såhär fortsätter det hela dagarna.

    Hon sover mycket på golvet tex i köket och i rummet. Men ibland brukar hon komma och lägga sig vid våra ben och sova där.

    Tjejen är ute med henne längre nu och hon springer runt utomhus :)

  • Zairot

    När vi är utomhus med henne så följer hon oss, hon reagerar och kollar på oss samt kommer när vi ropar hennes namn.

  • SoulsWillRise

    Jag har också en 9 veckors valp hemma av rasen eurasier. Och jag är definitivt ingen expert men tänkte berätta lite hur det ser ut hemma hos oss. Vår valp bäddar i sin bädd och jag ser det inte som nåt konstigt. Vissa hundar gillar ju att bädda. Hon vill gärna stoppa stenar i munnen och leka med dom men där säger vi nej direkt. 

    Hur bor ni på för vis? Hus eller lägenhet?
    Vi bor i hus med tillgång till uteplats på två ställen och vi har även satt upp staket. Vår valp kan också gnälla och lägga sig i bädden för att sen snabbt gå därifrån och vi märkte ganska fort att hon är nödig då och då släpper vi ut henne i trädgården där hon kissar eller bajsar rätt omgående. Sen är hon lugn och går och lägger sig igen. 

    Är ni hemma med valpen nu första tiden? 
    Jag har ett toppen jobb som personlig assistent och valpen följer med mig dom dagarna ingen är hemma och hon är alltså aldrig ensam. Vi tar regelbundna promenader varje dag, och det brukar ta allt från 40 minuter till en timme, DOCK går vi sakta och inte särskilt långt, och det är valpen som styr helt och vi är både lyhörda och uppmärksamma om hon inte orkar mer. Självklart stannar hon och luktar på en spännande doft precis som det ska vara. 

    Leker ni med valpen och ger mycket beröm och kärlek?
    Vi har två större barn som älskar att leka med valpen och hon älskar verkligen barn. Oftast leker vi med hennes mjuka igelkott och har dragkamp eller så kastar vi den så valpen får hämta, och hon får mycket beröm varje gång hon kommer tillbaka med den. Kärleken hon får av oss alla går inte att beskriva i ord. Och jag ger henne mycket positiv uppmärksamhet och berömmer henne varje gång hon kan sitta fint eller kommer på inkallning och istället för att bli arg på henne (som många idioter till hundägare blir) så gör jag det till en lek för att få in henne från trädgården och självklart mycket beröm. Händer det olyckor inne att hon kissar eller bajsar så gör vi aldrig någon grej av det utan tar ut henne direkt så hon så småningom gör den kopplingen att man kissar och bajsar ute. 

    Sen är vi väldigt noga med att när valpen äter eller sover, då stör vi ABSOLUT INTE. Och hon har sin egna plats, fri från både oss och barnen, dit brukar hon lägga sig efter en mysig promenad eller lekstund. Och ibland måste vi avbryta både henne och barnen när dom har lekt för länge, och vi märker att hon behöver hjälp att varva ner, eftersom leka är det bästa som finns. 

    På kvällarna innan det är läggdags så ligger hon med oss i soffan och myser en stund, och vi leker lite med hennes kudde, sen lägger hon sig tillrätta och sover, och hon sprätter till emellanåt men det är nog för att hon drömmer. 

    Och eftersom hon är en valp på 9 veckor så är hon självklart inte rumsren än, och det får man räkna med att det både händer olyckor inomhus, och att det blir en jäkla massa rännande ut i trädgården flera gånger om dagen, och tyvärr så är vi rökare både jag och maken, och hon följer med ut varje gång vi ska röka, och nästan varje gång så kissar hon, och hon får mycket beröm. Efter kisseriet så är det spring i benen på henne utomhus, och hon springer höger, vänster, hit och dit, fram och tillbaka och upp och ner. Sen är det sova som gäller och valpar behöver ju mycket sömn. Om jag har haft några frågor eller funderingar så har jag googlat mycket, och jag kan även vända mig till uppfödaren. 

    Jag hoppas det löser sig för er och lycka till 

  • Gameofthrones
    SoulsWillRise skrev 2022-02-07 20:50:39 följande:

    Jag har också en 9 veckors valp hemma av rasen eurasier. Och jag är definitivt ingen expert men tänkte berätta lite hur det ser ut hemma hos oss. Vår valp bäddar i sin bädd och jag ser det inte som nåt konstigt. Vissa hundar gillar ju att bädda. Hon vill gärna stoppa stenar i munnen och leka med dom men där säger vi nej direkt. 

    Hur bor ni på för vis? Hus eller lägenhet?
    Vi bor i hus med tillgång till uteplats på två ställen och vi har även satt upp staket. Vår valp kan också gnälla och lägga sig i bädden för att sen snabbt gå därifrån och vi märkte ganska fort att hon är nödig då och då släpper vi ut henne i trädgården där hon kissar eller bajsar rätt omgående. Sen är hon lugn och går och lägger sig igen. 

    Är ni hemma med valpen nu första tiden? 
    Jag har ett toppen jobb som personlig assistent och valpen följer med mig dom dagarna ingen är hemma och hon är alltså aldrig ensam. Vi tar regelbundna promenader varje dag, och det brukar ta allt från 40 minuter till en timme, DOCK går vi sakta och inte särskilt långt, och det är valpen som styr helt och vi är både lyhörda och uppmärksamma om hon inte orkar mer. Självklart stannar hon och luktar på en spännande doft precis som det ska vara. 

    Leker ni med valpen och ger mycket beröm och kärlek?
    Vi har två större barn som älskar att leka med valpen och hon älskar verkligen barn. Oftast leker vi med hennes mjuka igelkott och har dragkamp eller så kastar vi den så valpen får hämta, och hon får mycket beröm varje gång hon kommer tillbaka med den. Kärleken hon får av oss alla går inte att beskriva i ord. Och jag ger henne mycket positiv uppmärksamhet och berömmer henne varje gång hon kan sitta fint eller kommer på inkallning och istället för att bli arg på henne (som många idioter till hundägare blir) så gör jag det till en lek för att få in henne från trädgården och självklart mycket beröm. Händer det olyckor inne att hon kissar eller bajsar så gör vi aldrig någon grej av det utan tar ut henne direkt så hon så småningom gör den kopplingen att man kissar och bajsar ute. 

    Sen är vi väldigt noga med att när valpen äter eller sover, då stör vi ABSOLUT INTE. Och hon har sin egna plats, fri från både oss och barnen, dit brukar hon lägga sig efter en mysig promenad eller lekstund. Och ibland måste vi avbryta både henne och barnen när dom har lekt för länge, och vi märker att hon behöver hjälp att varva ner, eftersom leka är det bästa som finns. 

    På kvällarna innan det är läggdags så ligger hon med oss i soffan och myser en stund, och vi leker lite med hennes kudde, sen lägger hon sig tillrätta och sover, och hon sprätter till emellanåt men det är nog för att hon drömmer. 

    Och eftersom hon är en valp på 9 veckor så är hon självklart inte rumsren än, och det får man räkna med att det både händer olyckor inomhus, och att det blir en jäkla massa rännande ut i trädgården flera gånger om dagen, och tyvärr så är vi rökare både jag och maken, och hon följer med ut varje gång vi ska röka, och nästan varje gång så kissar hon, och hon får mycket beröm. Efter kisseriet så är det spring i benen på henne utomhus, och hon springer höger, vänster, hit och dit, fram och tillbaka och upp och ner. Sen är det sova som gäller och valpar behöver ju mycket sömn. Om jag har haft några frågor eller funderingar så har jag googlat mycket, och jag kan även vända mig till uppfödaren. 

    Jag hoppas det löser sig för er och lycka till 


    Jättebra förklaring kul med input.

    Ursäkta inte er för att man rökare. Man är en människa. Inget annat):) 
  • LFF
    Zairot skrev 2022-02-07 18:38:32 följande:

    Men efter hon har grävt i bädden osv så somnar hon direkt. Kan det vara att vi rastar henne för kort tid? Misstänker det.


    Ja, hundar krafsar och "bäddar" i sin säng innan de lägger sig till rätta. 
  • Zairot
    SoulsWillRise skrev 2022-02-07 20:50:39 följande:

    Jag har också en 9 veckors valp hemma av rasen eurasier. Och jag är definitivt ingen expert men tänkte berätta lite hur det ser ut hemma hos oss. Vår valp bäddar i sin bädd och jag ser det inte som nåt konstigt. Vissa hundar gillar ju att bädda. Hon vill gärna stoppa stenar i munnen och leka med dom men där säger vi nej direkt. 

    Hur bor ni på för vis? Hus eller lägenhet?
    Vi bor i hus med tillgång till uteplats på två ställen och vi har även satt upp staket. Vår valp kan också gnälla och lägga sig i bädden för att sen snabbt gå därifrån och vi märkte ganska fort att hon är nödig då och då släpper vi ut henne i trädgården där hon kissar eller bajsar rätt omgående. Sen är hon lugn och går och lägger sig igen. 

    Är ni hemma med valpen nu första tiden? 
    Jag har ett toppen jobb som personlig assistent och valpen följer med mig dom dagarna ingen är hemma och hon är alltså aldrig ensam. Vi tar regelbundna promenader varje dag, och det brukar ta allt från 40 minuter till en timme, DOCK går vi sakta och inte särskilt långt, och det är valpen som styr helt och vi är både lyhörda och uppmärksamma om hon inte orkar mer. Självklart stannar hon och luktar på en spännande doft precis som det ska vara. 

    Leker ni med valpen och ger mycket beröm och kärlek?
    Vi har två större barn som älskar att leka med valpen och hon älskar verkligen barn. Oftast leker vi med hennes mjuka igelkott och har dragkamp eller så kastar vi den så valpen får hämta, och hon får mycket beröm varje gång hon kommer tillbaka med den. Kärleken hon får av oss alla går inte att beskriva i ord. Och jag ger henne mycket positiv uppmärksamhet och berömmer henne varje gång hon kan sitta fint eller kommer på inkallning och istället för att bli arg på henne (som många idioter till hundägare blir) så gör jag det till en lek för att få in henne från trädgården och självklart mycket beröm. Händer det olyckor inne att hon kissar eller bajsar så gör vi aldrig någon grej av det utan tar ut henne direkt så hon så småningom gör den kopplingen att man kissar och bajsar ute. 

    Sen är vi väldigt noga med att när valpen äter eller sover, då stör vi ABSOLUT INTE. Och hon har sin egna plats, fri från både oss och barnen, dit brukar hon lägga sig efter en mysig promenad eller lekstund. Och ibland måste vi avbryta både henne och barnen när dom har lekt för länge, och vi märker att hon behöver hjälp att varva ner, eftersom leka är det bästa som finns. 

    På kvällarna innan det är läggdags så ligger hon med oss i soffan och myser en stund, och vi leker lite med hennes kudde, sen lägger hon sig tillrätta och sover, och hon sprätter till emellanåt men det är nog för att hon drömmer. 

    Och eftersom hon är en valp på 9 veckor så är hon självklart inte rumsren än, och det får man räkna med att det både händer olyckor inomhus, och att det blir en jäkla massa rännande ut i trädgården flera gånger om dagen, och tyvärr så är vi rökare både jag och maken, och hon följer med ut varje gång vi ska röka, och nästan varje gång så kissar hon, och hon får mycket beröm. Efter kisseriet så är det spring i benen på henne utomhus, och hon springer höger, vänster, hit och dit, fram och tillbaka och upp och ner. Sen är det sova som gäller och valpar behöver ju mycket sömn. Om jag har haft några frågor eller funderingar så har jag googlat mycket, och jag kan även vända mig till uppfödaren. 

    Jag hoppas det löser sig för er och lycka till 


    Hur bor ni på för vis? Hus eller lägenhet?: Tjejen har henne just nu hemma hos sig första tiden och dom bor i ett hus i en by.

    Är ni hemma med valpen nu första tiden? Ja, tjejen är hemma med henne hela dagarna och tar hand om henne.

    Leker ni med valpen och ger mycket beröm och kärlek? Ja.

    Hon har nu börjat skälla tex när tjejen sitter och äter och sen när tjejen satte sig i sitt rum så började hon skälla, sen for hon till köket och somnade där.

Svar på tråden Orolig/Stressad valp?