• Summertime

    Fortsätta jobba hemifrån - hjälp!

    Hej!

    Jag är i vecka 25 och har jobbat hemifrån sedan pandemins start. Nu är tanken att vi ska återgå till kontoret eftersom restriktionerna avvecklas. Jag känner en enorm stress för att återgå då jag mår illa, är trött pga lågt blodvärde och är externt stresskänslig. Vill be om att få fortsätta jobba hemifrån men känner mig så jobbig i förhållande till min arbetsgivare. Hur hade ni formulerat er/vad hade ni sagt för att det ska låta rimligt och inte som en ursäkt för att slippa komma in till kontoret?

  • Svar på tråden Fortsätta jobba hemifrån - hjälp!
  • svansmamman
    Summertime skrev 2022-02-07 00:19:17 följande:
    Fortsätta jobba hemifrån - hjälp!

    Hej!

    Jag är i vecka 25 och har jobbat hemifrån sedan pandemins start. Nu är tanken att vi ska återgå till kontoret eftersom restriktionerna avvecklas. Jag känner en enorm stress för att återgå då jag mår illa, är trött pga lågt blodvärde och är externt stresskänslig. Vill be om att få fortsätta jobba hemifrån men känner mig så jobbig i förhållande till min arbetsgivare. Hur hade ni formulerat er/vad hade ni sagt för att det ska låta rimligt och inte som en ursäkt för att slippa komma in till kontoret?


    Jag har haft liknande problem själv och jag går in i vecka 23 imorgon. Jag skrev till min chef och frågade helt enkelt om det skulle kunna vara okej att jag även fortsättningsvis skulle jobba hemifrån, i vart fall delar av veckorna. Jag beskrev  att jag har gravidrelaterade besvär och vad de består i samt att min förhoppning var att kunna slippa en sjukskrivning och istället kunna fortsätta jobba MEN att det skulle kräva anpassningar i form av exempelvis fortsatt hemarbete, ändra arbetstider osv (detta har alltså alltid varit möjligt på min arbetsplats, så det jag efterfrågade var inte totalt orimligt). Jag hade löpande kontakt med min barnmorska som ville sjukskriva mig, vilket jag även informerade min chef om. 
    Det är nog viktigt att man är lite försiktig när man lägger fram det dock, så att det inte låter som att man ställer krav eller "hotar" sin arbetsgivare (eller att man inte är arbetsför) utan att det låter som att man föreslår dessa förändringar av omtanke för arbetsgivaren för att man även fortsättningsvis ska kunna bidra till sin arbetsplats. 

    Jag håller tummarna för att du har en förstående chef och att du får igenom fortsatt hemarbete! 
  • Anotherone

    Du har fått jättebra svar ovan, försök att uttrycka dig sakligt och konkret. Att du inte har några problem med att fullgöra din tid och att du har för avsikt att fortsätta arbeta. Men att du gärna har hemmet som bas. 
    Sen är det ju inte säkert att din arbetsgivare har för avsikt att kräva att alla jobbar 100% från kontoret heller?
    Så din oro kanske inte är befogad ens?
    Avvakta och se vilka direktiv du får. Nu är jag tjänstledig pga studier men jag vet att min arbetsgivare kommer att skapa mycket större flexibilitet framöver än vad vi hade innan pandemin slog till. Dels pga folk vill det men också för att man sedan länge har planerat för ett aktivitetsbaserat lokalförsörjningsprogram vilket kräver att inte alla är på plats samtidigt så detta går i samma linje. 
    Vi kommer att ha ett antal fasta tillfällen per månad där alla ska vara på plats fysiskt (om man är frisk givetvis) för att försöka samla alla igen. Det har ändå varit en tid av stora prövningar för vissa och en del rutiner som skapats har löst problemen i stunden men ses inte som hållbara. Och sen vill man egentligen att alla har minst en fast dag per vecka inhouse men det kommer också att vara öppet för individuella avvikelser som man sagt.

Svar på tråden Fortsätta jobba hemifrån - hjälp!