Särskola eller inte, vad brukar en 6 åring klara?
6 årig kille har fått diagnos autism och intellektuell funktionsnedsättning.
Jag har känslan att autismen kan stämma men inte den intellektuella funktionsnedsättningen.
Han har lite talfel, gissar att det är något i munnen som kanske spänner och gör att han ibland dreglar lite.
Och så skelar han ibland men inte alltid, tycker skelningen blir värre.
Mamman är Leg sjuksköterska och pappan är civilingenjör.
Utredningen har pekat på att barnet inte kan hantera en sax och inte rita, tidigare att han inte kunde gå med båda fötterna i trappor.
Men han kunde gå utmärkt i trappor sedan ett par år när detta påstods.
Rita tror jag inte han gillar efter att en av föräldrarna kallade det han ritade för skräp och skulle kasta det direkt efter att ham ritat klart.
Sådant sätter såklart spår i ett barns huvud.
Han kan bygga lego-torn högre än honom själv
Han har utsökt balans, betydligt bättre balans än vad mycket äldre barn har.
Får höra att man inte kan be honom att hämta tex en handduk som hänger på torkställningen, men man man kan ju be honom hämta andra saker som han hämtar utan problem.
Sedan har vi ju viljan, vill han inte så är det svårt att få honom att göra saker.
I min värld är det mera en fråga om att han dels inte gillar att bli undersökt och framförallt utfrågad och att han inte känner den som undersöker honom.
Blir väl svårare att gå från särskola till vanlig skola än tvärt om?