• byrålåda1

Munskydd efter 9feb (arbetsgivare)

Hej!

jag har en fråga.

nu när restriktionerna släpps, får arbetsgivare lov att kräva att arbetarna ska ha på sig munskydd?
    jag frågar alltså inte om det är rätt ur ett smittskyddssyn, utan om, efter 9e februari, får dom lov att kräva det när avstånd hålls?

• Svar på tråden Munskydd efter 9feb (arbetsgivare)
  • Anonym (Lova)

Ja, precis som innan pandemin och likväl som att de kan kräva att du har speciella arbetskläder eller arbetar utan smycken t.ex.

• Anonym (Wilma)

Fråga ditt fackförbund! Arbetsgivare har ju en viss rätt att kräva att speciell klädsel och skyddsutrustning används, men det ska finnas en god grund för det.

Jobbar du i hemtjänsten, till exempel, kan jag tänka mig att munskydd är motiverat men sitter du på kontor är det betydligt mer tveksamt.

• byrålåda1

Detta är ett kontorslandskap där vi är ett fåtal stycken, (under 10st) på en rätt stor yta. Vi håller i ett naturligt tillstånd mer än 5 meter från varandra. Ingen annan avdelning i hela byggnaden behöver munskydd men vår ansvariga tycker vi ska ha det. Det är därför jag undrar om detta är rätt.

• Anonym (Wilma)
    byrålåda1 skrev 2022-02-08 13:02:09 följande:

Detta är ett kontorslandskap där vi är ett fåtal stycken, (under 10st) på en rätt stor yta. Vi håller i ett naturligt tillstånd mer än 5 meter från varandra. Ingen annan avdelning i hela byggnaden behöver munskydd men vår ansvariga tycker vi ska ha det. Det är därför jag undrar om detta är rätt.

Det låter ju verkligen överdrivet. Kanske läge att mejla någon högre upp i organisationen och fråga vad arbetsplatsen har för policy kring munskydd och andra smittskiddsåtgårder.
  • byrålåda1

Ja men lite så tänker jag också. Jag kan absolut förstå att man inom vården har det om någon är misstänkt eller bekräftad. Men på vårt kontor som absolut inte arbetar inom vård&omsorg..
    Jag ska låta det vara någon dag till, så kanske det förändras imorgon när råden tas bort.

• EpicF

Kanske kan tyckas överdrivet men ja, de har rätt att kräva det. Precis som de hade den rätten innan pandemin. 

Svar på tråden Munskydd efter 9feb (arbetsgivare)