• joffan

    Billig men bra surfplatta till 4 åring

    Vår dotter har haft en gammal surfplatta i 2 år utan att ha sönder den. Problemet är att den har väldigt många år på nacken och är väldigt långsam och det finns inga uppdateringar. Hon fyller snart 4 år och vi tänkte ge henne en ny platta. Krav är android och att man kan köpa till bra skal som skyddar. Behöver absolut inte vara någon värsting. Vi tänker att en enkel platta duger åt henne. Lite minne är ju ett plus så man kan ladda ner filmer på netflix inför resor osv...

  • Svar på tråden Billig men bra surfplatta till 4 åring
  • Alexi
    Anonym (Haha) skrev 2022-02-10 07:49:12 följande:
    Precis vad jag tänkte. Det finns bara ett enda korrekt svar till TS fråga, och det är: ingen!
    Vadå, menar nu att fyraåringar inte får titta på tv? För de flesta barn jag känner tittar på tv på sina surfplattor, tex på en säng i sitt rum, inte på den stora tv:n i vardagsrummet. 
  • Anonym (O)
    Alexi skrev 2022-02-10 08:19:11 följande:
    Vadå, menar nu att fyraåringar inte får titta på tv? För de flesta barn jag känner tittar på tv på sina surfplattor, tex på en säng i sitt rum, inte på den stora tv:n i vardagsrummet. 
    Oj! Jag känner ingen fyraåring som gör så. De jag känner får titta på en vanlig tv, i sällskap med vuxna som håller lite koll på vad som tittas på. Detsamma gäller mina barn, som inte ens får titta på play-tjänster utan enbart vanlig ?linje-tv?. 
  • Alexi
    Anonym (O) skrev 2022-02-10 08:37:53 följande:
    Oj! Jag känner ingen fyraåring som gör så. De jag känner får titta på en vanlig tv, i sällskap med vuxna som håller lite koll på vad som tittas på. Detsamma gäller mina barn, som inte ens får titta på play-tjänster utan enbart vanlig linje-tv. 
    Jag känner få fyraåringar men poängen är att en surfplatta i sig inte är något annat än en skärm. Sen beror det ju helt på vad man laddar ner på den. Man kan ju stanna vid SVT play och Disney+ så är det ju bara en smidig tv. Sen kan man ladda ner youtube, massor med spel och allting men det är ju upp till föräldrarna. Att förfäras över att en fyraåring har en surfplatta är bara larvigt. 
  • Anonym (O)
    Alexi skrev 2022-02-10 08:41:21 följande:
    Jag känner få fyraåringar men poängen är att en surfplatta i sig inte är något annat än en skärm. Sen beror det ju helt på vad man laddar ner på den. Man kan ju stanna vid SVT play och Disney+ så är det ju bara en smidig tv. Sen kan man ladda ner youtube, massor med spel och allting men det är ju upp till föräldrarna. Att förfäras över att en fyraåring har en surfplatta är bara larvigt. 

    Jag tycker faktiskt att det är rent vansinne att fyraåringar ska ha egna plattor och ännu mer vansinnigt att tvååringar har det. 


    Att sitta upp och titta på tv en bit bort, gör ingen större skada för nacke och ögon. Att sitta och titta ner, på en skärm nära ögonen är betydligt sämre. 

  • Anonym (Platta)

    Vi har en Lenovo som har funkat suveränt till barnen så kan faktiskt rekommendera.

    I övrigt tycker jag absolut 4 år är en bra ålder att börja med platta. Våra har flera utvecklande Appar där de lär sig logik, bokstäver och läsning samt enklare matematik. Plattan bidrar till stimulerande och utvecklande Lek som är suverän i kombination med ett aktivt liv. 

  • Gameofthrones

    I det flesta hem så är det tv och playtjänster som är oftast på surfplattor.

    Alla mina barn har tillgång till datorer, surfplattor, mobiler. 

    När vi tar en bilresa så är det bara just mobil och surfplatta som får vara med vi har annat med oss också. När man tittar till i baksätet så är det blandat bara surfplatta / mobil sen ser man barnen spelar kort, familjespel.

    Inget fel och ha surfplatta till en 4 åring. 

    TS köp en bra surfplatta med bra uppkoppling, bra hårddisk med minne som man kan se på Netflix, SVT barn, Viaplay, Disney plus, lyssna på ljudböcker ladda ner böcker etc. 

    Bry dig inte om andra här! 

  • Anonym (Haha)
    Gameofthrones skrev 2022-02-10 07:57:33 följande:
    Och varför ska man kommentera en sådan sak? Det är upp till var och en vad man ger till en 4 åring.

    Välkommen till 2022. Idag finns det möjlighet till leksaker och teknik. 
    Varför ska man INTE kommentera det? Det är ett diskussionsforum.
  • Anonym (Haha)
    Alexi skrev 2022-02-10 08:19:11 följande:
    Vadå, menar nu att fyraåringar inte får titta på tv? För de flesta barn jag känner tittar på tv på sina surfplattor, tex på en säng i sitt rum, inte på den stora tv:n i vardagsrummet. 
    Ett litet barn ensam i sitt rum tittande på en film med en platta framför näsan? Usch, vilken sorglig syn.
  • Anonym (***)
    Alexi skrev 2022-02-10 08:41:21 följande:
    Jag känner få fyraåringar men poängen är att en surfplatta i sig inte är något annat än en skärm. Sen beror det ju helt på vad man laddar ner på den. Man kan ju stanna vid SVT play och Disney+ så är det ju bara en smidig tv. Sen kan man ladda ner youtube, massor med spel och allting men det är ju upp till föräldrarna. Att förfäras över att en fyraåring har en surfplatta är bara larvigt. 
    När man vet att barn rör sig allt mindre, samt väger mer än förr, så har man all anledning till att förfäras över att barn tillåts använda så mycket skärmtid. 

    Och bara för att barn tittade på TV förr, så betyder inte det att det var bra. Båda mina föräldrar är lärare, och det har alltid varit och är fortfarande skillnad på barn som tittat mkt på TV/skärm under sin barndom. Både kroppsligt samt kunskapsmässigt. Lata föräldrar har sällan de skarpaste ungarna. 
  • Anonym (***)
    Anonym (Haha) skrev 2022-02-10 12:41:03 följande:
    Ett litet barn ensam i sitt rum tittande på en film med en platta framför näsan? Usch, vilken sorglig syn.
    Fast då kan ju mamma och pappa få egentid, som naturligtvis även den spenderas framför en skärm.
  • Gameofthrones
    Anonym (Haha) skrev 2022-02-10 12:31:23 följande:
    Varför ska man INTE kommentera det? Det är ett diskussionsforum.
    Ja, det beror på hur man kommenterar du är bara bitter. 
  • Anonym (***)
    Gameofthrones skrev 2022-02-10 13:18:03 följande:
    Ja, det beror på hur man kommenterar du är bara bitter. 
    Så är det ju, håller man inte med de andra så är man bitter. Istället för att svara konstruktivt, så slänger man ut bitterhets-kortet. Så förutsägbart.
  • Gameofthrones
    Anonym (Haha) skrev 2022-02-10 12:31:23 följande:
    Varför ska man INTE kommentera det? Det är ett diskussionsforum.
    Rättare sagt inte bitter utan att du du tycker att ert är inte ok med surfplatta och varför ska man hoppa på andra. Om du inte gör det med ditt/dina barn.
  • joffan

    Tack för era svar. :) 

    Självklart respekterar jag att det finns vuxna som inte ger sina barn en surfplatta och jag respekterar de som inte tycker en 4 åring inte ska ha en surfplatta och är glad att jag ändå kan fatta ett eget beslut om vad jag ska ge min 4åring och nu har vi bestämt detta tillsammans :) 

    Efter lite råd och vi var i butik och kollade så fastnade vi mest för samsyng galaxy tab A7 lite. Väldigt nöjd 4 åring just nu. Plattan är liten och det gör inget för henne. Så tack än en gång för er som svarade på min fråga :) Hon sa att den är perfekt. 

  • Elin pelin

    Ett tips från en där barnen fick surfplatta tidigt - är att ha regler från början. Mina barn har fått sitta med sin platta 1 timme /vecka och de har aldrig tjatat eller gnäller för det var deras regler från början. Nu är den stora snart 10 och har 45 min var dag men använder den inte varje dag

  • Gameofthrones
    joffan skrev 2022-02-11 20:18:21 följande:

    Tack för era svar. :) 

    Självklart respekterar jag att det finns vuxna som inte ger sina barn en surfplatta och jag respekterar de som inte tycker en 4 åring inte ska ha en surfplatta och är glad att jag ändå kan fatta ett eget beslut om vad jag ska ge min 4åring och nu har vi bestämt detta tillsammans :) 

    Efter lite råd och vi var i butik och kollade så fastnade vi mest för samsyng galaxy tab A7 lite. Väldigt nöjd 4 åring just nu. Plattan är liten och det gör inget för henne. Så tack än en gång för er som svarade på min fråga :) Hon sa att den är perfekt. 


    Kul! Jaaa, Galaxy det har man glömt!
Svar på tråden Billig men bra surfplatta till 4 åring