• broderbob

    Var det rätt att slopa restriktionerna

    Själv tycker jag att det går lite för fort och att man kunde vänta lite till ? Jag vet att många är trötta på  restriktionerna och att man nu får röra sig igen och de flesta är säkert väldigt glada att få träffa vänner och bekanta gå på krogen etc men man glömmer bort att äldre, redan sjuka och svaga kommer att bli allvarligt sjuka eller dö så själv tycker jag att det är ett feltänk, personlig åsikt

  • Svar på tråden Var det rätt att slopa restriktionerna
  • Pretty in pink

    Personligen hade jag föredragit en kraftig skärpning av restriktioner snarare än att de lättades. Jag har jobbat med att vårda covidpatienter ända från start och har sett den allra fulaste sidan av den här pandemin. Så för egen del kommer jag fortsätta hålla stenhårt på det här levandssättet och känna att jag själv inte bidrar till att någon mer får lida som de tusen andra jag träffat. 

  • Anonvm
    nernu skrev 2022-02-09 09:41:04 följande:

    Ska vi stänga ner hela samhället och sluta leva under vinterhalvåret mär det går magsjuka och influensa? Gamla och allvarligt sjuka kommer alltid vara känsliga men det är ju omöjligt att resten av samhället ska sluta leva på grund av det. 


    Precis så.

    Covid är nu att betrakta som vilken annan sjukdom som helst.

    Vi slutar låta detta diktera och begränsa våra liv, vi lever våra liv o tar det som det kommer. Blir man sjuk så stannar man hamma, är man frisk så lever man sitt liv utan inskränkningar.

    Denna hysteri måste få ett slut nu.
  • nernu
    Pretty in pink skrev 2022-02-09 09:51:27 följande:

    Personligen hade jag föredragit en kraftig skärpning av restriktioner snarare än att de lättades. Jag har jobbat med att vårda covidpatienter ända från start och har sett den allra fulaste sidan av den här pandemin. Så för egen del kommer jag fortsätta hålla stenhårt på det här levandssättet och känna att jag själv inte bidrar till att någon mer får lida som de tusen andra jag träffat. 


    Om du jobbar med covidpatienter borde du veta att det inte går att jämföra hur det var i vården i början av pandemin och nu. 
  • cosinus

    Jag skulle tro att det hade kostat betydligt mer än det smakat att hålla på restriktionerna eftersom det då fortsatt satt krav på testkapacitet och en förmåga att resurssätta kritiska yrkesgrupper trots krav på karantän och liknande.

    Antingen hade man behövt stänga ner stenhårt, på ett sätt Sverige inte varit i närheten av tidigare, eller så kan man lika gärna släppa, stoppa huvudet i sanden och anta att den mildare omicron och den höga vaccintätheten gör att folk inte blir allt för sjuka. Halvsnälla karantänsregler med barn i skola o s v funkar ju bevisligen inte. Då sprids det som en löpeld ändå.

    Jag tror personligen vi kommer klara oss resten av våren. Nog många som haft omicron på kort tid borde göra att vi har hygglig flockimmunitet till maj eller så då det ändå börjar gå ner p g a sommar i antågande. 

    Hösten däremot, återstår att se...

  • Postman

    Jag kan känna att det är lite tidigt. Man kanske inte skulle behövt släppa på allt utan ta det stegvis.

  • sextiotalist
    Pretty in pink skrev 2022-02-09 09:51:27 följande:

    Personligen hade jag föredragit en kraftig skärpning av restriktioner snarare än att de lättades. Jag har jobbat med att vårda covidpatienter ända från start och har sett den allra fulaste sidan av den här pandemin. Så för egen del kommer jag fortsätta hålla stenhårt på det här levandssättet och känna att jag själv inte bidrar till att någon mer får lida som de tusen andra jag träffat. 


    Jag vet att det är en sjukdom som slår hårt och väldigt lurig. Men nu är det, trots den stora smittspridningen, inte alls så många som hamnar på IVA (däremot många som behöver sjukhusvård). Min bästa väninna har också arbetat med de svårast sjuka och sett de fulaste sidorna.
    Vi får nog inse att denna pandemi är i ett annat skede nu. Och följer den här pandemin, de andra pandemierna, så bör den klinga av efter ett par år.
    En sak är jag rätt säker på, det är att det här viruset kommer stanna och alltid vara mer aggressivt än våra vanliga influensavirus, så vi får nog mer lära oss att leva med det på andra sätt, än att ha samhället stängt. 
    Till skillnad från innan, har vi nu mer kunskap, det finns läkemedel, både förebyggande (i form av vacciner) och de man tar i sjukdomens aktiva fas, även annan behandling, som gör att vi kan hantera detta bättre.
    Men jag tror att vi kommer se flera vågor av detta virus. 
  • Pretty in pink

    Nernu: Givetvis ser jag en stor skillnad från 2020 i jämförelse med nuläget, behandlingen av covidpatienter som utfördes i början av pandemin var rentav omänsklig och något jag inte ens trodde människan var kapabel att sjunka till. Det är såklart bättre i det avseendet, men bättre innebär inte alltid bra, så är det ju. Det är av den anledningen jag väljer mitt egna tillvägagångssätt där jag själv känner att jag vinner mycket mer än vad jag förlorar i livet. 

  • Flash Gordon

    Det var hög tid.

    Sveriges hantering tog livet av de som var mottagliga direkt från start så det finns inte så många till som kan dö av detta virus.

    De allra flesta av oss har haft det där viruset minst en gång nu och utvecklat immunitet i någon mån.

    Två år får räcka.

    Och inte för att folk var särskilt måna om att sköta restriktionerna i alla fall det sista dryga halvåret.


    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Flash Gordon

    22 miljarder har staten lagt på PCR-test.

    Det finns helt enkelt inte resurser till att hålla på så längre.


    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • molly50

    Jag tycker det känns som att det är lite tidigt.
    Man kunde kanske ha tagit dte stegvis istället.
    Men jag kommer i alla fall själv att fortsätta hålla avstånd,tvätta och sprita händerna osv.
    Och jag är trippelvaccinerad.

Svar på tråden Var det rätt att slopa restriktionerna