• Stefan99

Får jag inte jobbet på grund av min röst ??

Börjar fundera på om jag inte får jobb för att jag har en ganska knepig röst, lite monoton och ljus röst, svårt att höja tonläget då jag har ett litet talfel sedan födelsen.

Om man ska jobba med människor så måste man ha en bekväm röst, jag har aldrig varit bekväm i min egen röst.

Har börjat ge upp drömmen om det jobb jag vill ha, detta då arbetsgivarna inte verkar vilja gå vidare med mig, trots många intervjuer.

Mitt CV är uppenbarligen intressant men alla arbetsgivare verkar dra sig tillbaka efter 2 intervjuer.

Börjar som sagt fundera på om det har med min röst att göra för all tycker jag har ett intressant CV.

• Svar på tråden Får jag inte jobbet på grund av min röst ??
  • FallenAngelNr1000

Ser att du inte får något svar så ska försöka svara.

Kan du inte få hjälp för det tror du? 

Menar inte vara taskig alls utan tänker mer att du skriver själv att du inte är helt bekväm med din röst. 

Men ska jag vara ärlig så kan det upplevas lite jobbigt tyvärr. Det gör så jävla ont att säga det, då de jag tänker på inte alls var några dåliga människor på något sätt utan helt fantastiska o jättesnälla och smarta människor.

Sen undrar jag om du är helt säker på att det beror på ett talfel och inte depression? Detta är nog inte bevisat utan något jag har upptäckt själv.. att är man grovt deprimerad så pratar man väldigt monotont också. 

Jag hoppas du inte ger upp ditt dröm jobb för det ändå, utan träffar en chef som ser dig som en person och inte baserar sig utifrån din röst. 

• FuckGoggleAskMe
    Stefan99 skrev 2022-02-10 11:50:58 följande:
    Får jag inte jobbet på grund av min röst ??

Börjar fundera på om jag inte får jobb för att jag har en ganska knepig röst, lite monoton och ljus röst, svårt att höja tonläget då jag har ett litet talfel sedan födelsen.

Om man ska jobba med människor så måste man ha en bekväm röst, jag har aldrig varit bekväm i min egen röst.

Har börjat ge upp drömmen om det jobb jag vill ha, detta då arbetsgivarna inte verkar vilja gå vidare med mig, trots många intervjuer.

Mitt CV är uppenbarligen intressant men alla arbetsgivare verkar dra sig tillbaka efter 2 intervjuer.

Börjar som sagt fundera på om det har med min röst att göra för all tycker jag har ett intressant CV.

Jag antar att om du söker jobb på radio eller som röstboksinläsare kan det bli svårt. Eller vissa jobb på TV. Men annars lägger väl de flesta inte så stor vikt vid det, jag har träffat på människor i diverse jobb som haft ovanliga röster. Jag har haft en kollega som när han anställde en assistent, sa att han inte stod ut med gälla, gnälliga röster, men har aldrig träffat på det annars.

Jag tror alltså inte att det är pga rösten som du inte får jobb, många har svårt att få jobb. Men gå till en logoped och försök att ändra röstläge om det skulle få dig att må bättre. En del har även en speciell röst pga någon fysisk orsak, men det har kanske redan uteslutits hos dig.

Min läkare har något slags talfel och en av ITkillarna på jobbet låter som om han alltid är förkyld och lever på cigarrer och whiskey, men man vänjer sig snabbt, inga problem.    
  • Tusselina

Du nämner inte riktigt vad för slags jobb du söker, för vissa arbeten är det väldigt viktigt, för andra spelar det ingen som helst roll.
    Men även om det är ett där det inte spelar så stor roll kan det naturligtvis bli så att du gör ett osäkert intryck bara från att du inte är riktigt bekväm med din röst. 
    Med tanke på att du nämner ett medfött talfel, har du fått hjälp att arbeta med rösten? Annars kanske det är rätt ände att börja om inte annat för att du själv ska bli mer bekväm med den. 

Sen om du kommer ganska långt så kan det ju vara en idé att ta mod till sig och fråga om vad som gjorde att de gick vidare med en annan sökande istället. 

Har själv en lite speciell röst (men som vad jag förstår de flesta gillar, dock en som oftast förknippas med mig) som inte skulle fungera om jag sökte arbeten där det är viktigt med en stark och auktoritativ röst. Har dock ett arbete där jag nästan aldrig pratar med någon och de tillfällen det sker är det endast interna möten, skulle inte vara något större problem ens om jag vore stum. 

• Stefan99
    Tusselina skrev 2022-02-10 19:31:24 följande:

Du nämner inte riktigt vad för slags jobb du söker, för vissa arbeten är det väldigt viktigt, för andra spelar det ingen som helst roll.
    Men även om det är ett där det inte spelar så stor roll kan det naturligtvis bli så att du gör ett osäkert intryck bara från att du inte är riktigt bekväm med din röst. 
    Med tanke på att du nämner ett medfött talfel, har du fått hjälp att arbeta med rösten? Annars kanske det är rätt ände att börja om inte annat för att du själv ska bli mer bekväm med den. 

Sen om du kommer ganska långt så kan det ju vara en idé att ta mod till sig och fråga om vad som gjorde att de gick vidare med en annan sökande istället. 

Har själv en lite speciell röst (men som vad jag förstår de flesta gillar, dock en som oftast förknippas med mig) som inte skulle fungera om jag sökte arbeten där det är viktigt med en stark och auktoritativ röst. Har dock ett arbete där jag nästan aldrig pratar med någon och de tillfällen det sker är det endast interna möten, skulle inte vara något större problem ens om jag vore stum. 

Jag föddes utan röst, stämbandsförlamning men lärde mig tydligen ändå att prata som barn. Har en väldig låg monoton röst dock, nästan lite robotaktig och kan inte ta i med rösten då spricker den direkt.
    Sjunga har jag aldrig kunnat göra.
Svar på tråden Får jag inte jobbet på grund av min röst ??