• Thu 10 Feb 2022 15:23
    12509 visningar
    17 svar
    17
    12509

    Npf eller andra funktionsvariationer

    Hej! 
    Mitt namn är Linda och jag arbetar som lärare. I läraryrket har jag varit i snart 10 år och de senaste 8 åren har jag bara arbetat med barn och ungdomar som har NPF. Jag älskar mitt arbete eftersom de här eleverna ger så mycket tillbaka varje dag, samtidigt så ser jag hur mycket de sliter. Jag ser även hur alla föräldrar sliter och får fungera som barnens advokat.

    Jag har en dröm och det är att skapa någon slags hemsida där man får ge alla föräldrar och barn en röst, en hemsida med massa tips till alla barn, ungdomar och föräldrar.

    Det är en dröm jag har, kanske helt orealistisk men något som mina elever lär mig är att aldrig ge upp så nu tänker jag.... Vi kör! 

    Skulle gärna vilja höra era berättelser! Finns det någon som vill dela med sig? Hur går det i skolan? Hur är det hemma? Har ni några supertips att dela med er? Det är ni som är experter! 

    O jag önskar innerligt att fler bara kunde sluta döma de här barnen och förvänta sig att de ska följa vår värld. Vad sägs om att istället ta en inblick i deras värld och skapa lite förståelse. 

    Om ni inte vill dela med er här, får ni jättegärna skicka till: reymundus87@gmail.com 

    Tack! Ni är bäst! Skrattande

  • Svar på tråden Npf eller andra funktionsvariationer
  • Thu 10 Feb 2022 17:45
    #1

    Ingen? 

  • Anonym (567)
    Thu 10 Feb 2022 17:57
    #2
    +1

    Som person med egen npf-diagnos och förälder till barn med dito, tycker jag det är en bra start att sluta använda det urlöjliga och identitetspolitiska "funktionsvariationer". Nej, bara nej, till detta infantila uttryck. 

  • Thu 10 Feb 2022 18:51
    #3

    Håller helt med dig Anonym 567. Vi får hoppas att det kommer ske en förändring snart, inte en dag för sent att till exempel särskolan ändrar sitt namn! Men tänk att det skulle behöva ta så lång tid! 

  • Anonym (567)
    Thu 10 Feb 2022 20:35
    #4
    Lindacjoh skrev 2022-02-10 18:51:36 följande:

    Håller helt med dig Anonym 567. Vi får hoppas att det kommer ske en förändring snart, inte en dag för sent att till exempel särskolan ändrar sitt namn! Men tänk att det skulle behöva ta så lång tid! 


    Vad har tagit tid? Varför skriver du inte "funktionsnedsättning", som det heter och hetat ett bra tag nu? Det tycker jag inte behöver förändras. 
  • Anonym (567)
    Thu 10 Feb 2022 20:38
    #5

    Men en eloge till dig som lärare att du förmodligen är både skicklig, lyhörd och kreativ som kan undervisa barn på en längre skala än många andra kan och vill  

  • Anonym (Mamma till 3 med npf)
    Thu 10 Feb 2022 20:57
    #6

    Vad exakt är det du vill veta?

  • Tue 15 Feb 2022 10:34
    #7

    Det jag gärna skulle vilja veta är hur ni upplever kontakten med exempelvis skolan, tycker ni att de är lyhörda och får ert barn det stöd som det är berättigad till? Det är verkligen inte meningen att trampa någons tår med det här inlägget.

  • Tue 15 Feb 2022 14:32
    #8
    Anonym (Mamma till 3 med npf) skrev 2022-02-10 20:57:43 följande:

    Vad exakt är det du vill veta?


    Det jag gärna skulle vilja veta är hur ni upplever kontakten med exempelvis skolan, tycker ni att de är lyhörda och får ert barn det stöd som det är berättigad till? Det är verkligen inte meningen att trampa någons tår med det här inlägget. Ni behöver absolut inte dela med er, men jag brinner verkligen för det här ämnet. 
  • Anonym (Specp­ed)
    Tue 15 Feb 2022 19:21
    #9

    Som specialpedagog känner jag:  Wow så mkt bättre allt hade blivit om fler barn i vårt land hade mött lärare som dig. Underbar människosyn????????!Så kör!!!

  • Anonym (Specp­ed)
    Tue 15 Feb 2022 19:23
    #10

    PS. Frågetecknen är rosor men det kom inte med

  • Tue 15 Feb 2022 19:51
    #11
    Anonym (Specped) skrev 2022-02-15 19:21:00 följande:

    Som specialpedagog känner jag:  Wow så mkt bättre allt hade blivit om fler barn i vårt land hade mött lärare som dig. Underbar människosyn????????!Så kör!!!


    Åh, tusen tack! Vad rörd jag blir! 
  • Tue 15 Feb 2022 19:51
    #12
    Anonym (Specped) skrev 2022-02-15 19:23:05 följande:

    PS. Frågetecknen är rosor men det kom inte med


    {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)
    Wed 16 Feb 2022 21:44
    #13
    Lindacjoh skrev 2022-02-15 10:34:38 följande:

    Det jag gärna skulle vilja veta är hur ni upplever kontakten med exempelvis skolan, tycker ni att de är lyhörda och får ert barn det stöd som det är berättigad till? Det är verkligen inte meningen att trampa någons tår med det här inlägget.


    Nej man får inget stöd utan kamp i skolan.
    Det fungerade bättre i förskolan.
    I skolan är allt pengar och omöjligt om man inte vet exakt vilka man ska kontakta.
    Mycket okunskap kring npf inom både skola, soc Ja till och med i vissa fall på bup. Habiliteringen är kanske lite mer lyhörda och lösningsinriktade.
    Men lotsmöten leder inte så långt. Många års kämpande för varje barn.
  • Anonym (Jessi­ca)
    Thu 7 Apr 2022 19:37
    #14
    Lindacjoh skrev 2022-02-15 14:32:32 följande:
    Det jag gärna skulle vilja veta är hur ni upplever kontakten med exempelvis skolan, tycker ni att de är lyhörda och får ert barn det stöd som det är berättigad till? Det är verkligen inte meningen att trampa någons tår med det här inlägget. Ni behöver absolut inte dela med er, men jag brinner verkligen för det här ämnet. 

    Kontakten med skolan är och har alltid varit urusel. En ovilja att hjälpa. Kort och gott. 


    Har dock fått mycket bra hjälp nu med ena barnet av kommunen, som hjälpt i kontakten med skolan. Så att hen till sist fick den hjälp hen behöver. 


    Annars är det a och o med tydlighet, struktur och förberedelse. 


    Scheman. Dagsschema, veckoschema och bildstöd för olika aktiviteter. 


    Förberedelse! Det är alltid viktigt. Så enormt viktigt. 

    Släpp det som inte fungerar. Släpp alla ?så ska det vara?, ?så har det alltid varit? och ?barnen ska äta det som ställs fram?, ?inga skärmar vid matbordet? och all annan skit. 


    Fokusera på det som fungerar. 


    Ingen vinner över någon, vi vinner tillsammans. Man kan släppa på sina regler och sätt man tror att det ska vara på. 

    De sju frågorna. Vad ska jag göra, med vem, var, hur länge , vad ska jag göra sen, vad behöver jag ha, och varför ska jag göra det?

    Och kanske viktigast av allt, förståelse. Vi är alla olika, oavsett diagnoser, och vi har alla rätt att vara precis som vi är. 


    Och tid, ge varandra tid. 


    Och massa massa massa gränslös kärlek. 

  • Anonym (---)
    Thu 7 Apr 2022 20:39
    #15
    Anonym (567) skrev 2022-02-10 17:57:07 följande:

    Som person med egen npf-diagnos och förälder till barn med dito, tycker jag det är en bra start att sluta använda det urlöjliga och identitetspolitiska "funktionsvariationer". Nej, bara nej, till detta infantila uttryck. 


    Älskar ordet funktionsvariation!

    Skolan har helt missat mitt barns svårigheter! Jag är själv lärare och brinner, precis som du, för dessa elever. Ändå har jag inte förstått problematiken kring mitt barn i skolan, för ingen har ju sagt något. Hemma funkar allt bra eftersom jag bemöter henne utefter hennes personlighet. Med facit i hand inser jag ju att hennes personlighet är starkt påverkad av hennes diagnoser men tidigare var det mer "sån är hon, då behöver jag göra så här". När skolan slog larm om hur illa det var, var det för sent. Tänk om någon i skolan bara sett henne tidigare, fångat henne, då hade det varit så mycket lättare för henne! Nu när problematiken väl är lyft tycker jag skolan kämpar på bra för att hjälpa på bästa sätt!
  • Anonym (Mimi)
    Thu 7 Apr 2022 21:16
    #16

    Fint initiativ! 

    Vi flyttade till ett fint (och dyrt) område nära en skola som skulle vara fantastisk, för att barnet skulle få de bästa förutsättningarna. Sen kom diagnosen och skolan kunde inte alls hantera svårigheterna. En fantastisk skola för neurotypiska barn, med andra ord. Men vi bråkar på!

    Jag undrar hur hemsidan ska skilja sig från adhd-center och psykiatrin man är kopplad till? Där får man tillgång till mycket information, upplever jag.


    Lindacjoh skrev 2022-02-10 15:23:09 följande:
    Npf eller andra funktionsvariationer

    Hej! 
    Mitt namn är Linda och jag arbetar som lärare. I läraryrket har jag varit i snart 10 år och de senaste 8 åren har jag bara arbetat med barn och ungdomar som har NPF. Jag älskar mitt arbete eftersom de här eleverna ger så mycket tillbaka varje dag, samtidigt så ser jag hur mycket de sliter. Jag ser även hur alla föräldrar sliter och får fungera som barnens advokat.

    Jag har en dröm och det är att skapa någon slags hemsida där man får ge alla föräldrar och barn en röst, en hemsida med massa tips till alla barn, ungdomar och föräldrar.

    Det är en dröm jag har, kanske helt orealistisk men något som mina elever lär mig är att aldrig ge upp så nu tänker jag.... Vi kör! 

    Skulle gärna vilja höra era berättelser! Finns det någon som vill dela med sig? Hur går det i skolan? Hur är det hemma? Har ni några supertips att dela med er? Det är ni som är experter! 

    O jag önskar innerligt att fler bara kunde sluta döma de här barnen och förvänta sig att de ska följa vår värld. Vad sägs om att istället ta en inblick i deras värld och skapa lite förståelse. 

    Om ni inte vill dela med er här, får ni jättegärna skicka till: [email protected] 

    Tack! Ni är bäst!  // Skrattande


  • Anonym (Annan npf-ma­mma)
    Sun 25 Sep 2022 13:53
    #17
    Anonym (Jessica) skrev 2022-04-07 19:37:20 följande:

    Kontakten med skolan är och har alltid varit urusel. En ovilja att hjälpa. Kort och gott. 


    Har dock fått mycket bra hjälp nu med ena barnet av kommunen, som hjälpt i kontakten med skolan. Så att hen till sist fick den hjälp hen behöver. 


    Annars är det a och o med tydlighet, struktur och förberedelse. 


    Scheman. Dagsschema, veckoschema och bildstöd för olika aktiviteter. 


    Förberedelse! Det är alltid viktigt. Så enormt viktigt. 

    Släpp det som inte fungerar. Släpp alla ?så ska det vara?, ?så har det alltid varit? och ?barnen ska äta det som ställs fram?, ?inga skärmar vid matbordet? och all annan skit. 


    Fokusera på det som fungerar. 


    Ingen vinner över någon, vi vinner tillsammans. Man kan släppa på sina regler och sätt man tror att det ska vara på. 

    De sju frågorna. Vad ska jag göra, med vem, var, hur länge , vad ska jag göra sen, vad behöver jag ha, och varför ska jag göra det?

    Och kanske viktigast av allt, förståelse. Vi är alla olika, oavsett diagnoser, och vi har alla rätt att vara precis som vi är. 


    Och tid, ge varandra tid. 


    Och massa massa massa gränslös kärlek. 


     


    Du är en väldigt fin mamma du! Vad fint skrivet!! Önskar fler vore som du. Känner igen och håller med om vartenda ord.

Svar på tråden Npf eller andra funktionsvariationer