• Spökplumpan

Lätt att bli gravid?

Jag brukade bli gravid lätt, jag har varit det tre gånger, men senast var jag 32 och nu är jag 37. 

Ni som har lätt för att bli gravida, hur är era cykler och menstruationer (regelbundet? riklig eller lätt?) Hur gamla är ni? Är någon i ungefär samma ålder och fortfarande blir gravid snabbt? 

Jag frågar av ren nyfikenhet, och kanske få lite hopp att det inte helt plötsligt kommer bli jättesvårt. 

• Svar på tråden Lätt att bli gravid?
  • Anonym (Preggo)

Blivit gravid tre gånger, sista nu när jag är 38. Har hyfsat regelbunden mens, +/- 1-2 dagar. Blöder 5 dagar varav de sista bara lite. Blöder lite mindre nu och lite lindrigare mensvärk nu än för några år sen.
    Men när jag blivit gravid så har det varit vid ett försök, sist var det planerat och vi låg tre gånger på 2 dagar. 
    Skulle väl säga att jag iallafall verkar ha lätt för att bli gravid.

• Anonym (Gasell)

Blivit gravid 5 gånger, fyra planerat och en oplanerat. Har Regelbunden cykel på ca 28-29 dagar, blöder ganska mycket första och andra dagen för att sedan hastigt avta, blöder 4-5 dagar. Jag fyller 35 år i höst. 

Första graviditeten tog sig på andra försöket efter p-piller stop. Slutade dock i ma i v 12. jag var drygt 24 år.

Andra tog sig på tredje försöket efter ma, var 24 År och 9 månader. Blev en dotter

Tredje tog sig på första försöket. Var nästan 27 år. Blev en son. 

Fjärde tog sig på femte försöket. Var 31,5 år blev en son. 

Femte är oplanerad och blev till vid 33,5 år, är i v 39 nu. 

• Anonym (86:a)

Jag fyller 36 nu i år och har varit gravid tre gånger tidigare, blivit gravid på första försöket eller oplanerat. 28 dagars cykel. 

Efter p-piller och hormonspiral blev mensen knas och det tog tid att få ordning på menscykeln igen. Nu har den varit regelbunden ett tag men ingen graviditet än. 

Det är ju ett faktum att från 35 års ålder dalar fertiliteten snabbt. Vissa blir gravida snabbt ändå andra får det svårare. Det är högst individuellt. 

• Spökplumpan
    Anonym (Preggo) skrev 2022-02-10 20:24:26 följande:

Blivit gravid tre gånger, sista nu när jag är 38. Har hyfsat regelbunden mens, +/- 1-2 dagar. Blöder 5 dagar varav de sista bara lite. Blöder lite mindre nu och lite lindrigare mensvärk nu än för några år sen.
    Men när jag blivit gravid så har det varit vid ett försök, sist var det planerat och vi låg tre gånger på 2 dagar. 

Min räknas som regelbunden även fast jag alltid tyckt att mina cykler varit helt dumma i huvudet. Jag försöker påminna mig själv om att min mens inte var särskilt mycket bättre förut heller och jag blev gravid bara så där. Jag blöder mycket och har oftast rätt så tydliga symptom på både ägglossning och begynnande mens, vilket jag försöker intala mig är ett bra tecken på att fertiliteten ff är bra. 

I oktober fick jag låga värden på sköldkörteln, men en månad senare var det normalt. Jag har låg temp, men har alltid haft det. Bara rädd att det blivit sämre och att jag kanske inte kan bli gravid. Jag borde väl lita på det andra testet som var normalt, och jag tar diverse vitaminer och mineraler för att stötta fertiliteten dessutom.
  • Anotherone

Alltid haft en cykel som en klocka. Och ammat ganska korta perioder av olika skäl så efter det har det tagit max 2v, sen har jag känt av ägglossningen och sen har det varit igång igen. Min cykel är på 28-29 dagar. Ganska "normal" blödning innan barn, och mellan barn men nu efter barn nummer två så är det Stockholms blodbad i 2 dygn ungefär och därefter väldigt sparsamt. Så var det inte förut. 
    Jag blev gravid första gången som 25-åring och nu senast var jag 36. Båda har blivit till på första försöket. Men jag vet ju inte om vi haft tur eller om vi bara är väldigt kompatibla.

• Grynette

Fyller 34 till sommaren och väntar mitt 4:e barn går In i v 14 imorgon...

Alltid regelbunden mens 33-35 dagar..äl dag 19-20..blöder i 5 dagar varav första dagen lättare 2-3 dagar normal blödningamängd och sista 2 dagarna lite spottings

Vid 24 års ålder gravid på första försöket (tror jag) slutade dock med MA i v 12 fostret dött i ca v 8 (2 cm lång)

24 års ålder 3 månader efter MA gravid igen..tror också det var på 2:a försöket men iaf 1 mens efter MA..levande bebis

31 års ålder gravid på 5:e försöket..kollade med äl stickor...levande bebis

32 års ålder gravid på 1:a försöket 4 månader efter förlossningen..MA v 8/9 men fostret avstannat i v 6+0 såg hjärtaktivitet men liten för åldern

32 års ålder gravid på 2:a försöket 3 månader efter MA..levande bebis

33 års ålder oplanerat gravid 7 veckor efter förlossningen..inga aktiva försök uta mer försöket till att hitta äl men misslyckades.. brukar annars ha tydliga älsymtom +sekret men inte denna gång..gravid i v 12+6 idag..

Jag antar att det räknas som ganska "lätt' för att bli gravid vilket jag inte trodde innan..nu så "chansade" vi Vid enstaka tillfällen efter förlossningen eftersom jag statistiskt sett inte borde bli gravid med tanke på min ålder men vi är såklart jätte tacksamma då vi ville ha fler 

Mina 2 första graviditeter är med min ex-make som var 30 år vid tillfällena och de 4:a sista med min nuvarande make som är 30 år nu

• Anonym (Preggo)
    Spökplumpan skrev 2022-02-10 20:41:17 följande:

Min räknas som regelbunden även fast jag alltid tyckt att mina cykler varit helt dumma i huvudet. Jag försöker påminna mig själv om att min mens inte var särskilt mycket bättre förut heller och jag blev gravid bara så där. Jag blöder mycket och har oftast rätt så tydliga symptom på både ägglossning och begynnande mens, vilket jag försöker intala mig är ett bra tecken på att fertiliteten ff är bra. 

I oktober fick jag låga värden på sköldkörteln, men en månad senare var det normalt. Jag har låg temp, men har alltid haft det. Bara rädd att det blivit sämre och att jag kanske inte kan bli gravid. Jag borde väl lita på det andra testet som var normalt, och jag tar diverse vitaminer och mineraler för att stötta fertiliteten dessutom.
    Ja man får göra det man kan, äta varierat, vitaminer är bra, försöka hålla normaltvikt och motionera regelbundet tänker jag. 
    Jag har också känt min ägglossning tydligt. Några månader innan vi skulle börja försöka gjorde jag ägglossningstest för att se om hur jag känner min kropp stämmer överrens med vad testerna visade och det verkade vara så. 

Hoppas det kommer gå bra för dig och att du blir gravid snart! :) 
  • Anonym (Femte barnet)

Väntar nu mitt femte barn. Med de fyra tidigare blev jag gravid direkt vid 21, 23, 25 och 26 år. Träffade ny partner när jag var 32 och blev gravid (åt minipiller) tidigt i relationen. Valde då att göra abort. Är idag 37 år och blev planerat gravid på första försöket. Har regelbunden mens med 26 dagars cykel. Blöder 5 dagar. De senaste två åren har mensen kommit en eller två dagar tidigare/ senare väldigt ofta (vilket aldrig någonsin hänt förut) så varken jag eller min fästman trodde att det skulle ta sig på första försöket denna gång. Glädjen var stor då vi plussade

Så hopp finns att kunna bli gravid snabbt även i denna ålder. Hoppas det går vägen för dig med. Lycka till!
  • Anonym (Lila)

Regelbunden mens, riklig blödning.
    Blev mycket snabbt och lätt gravid vid 37, 39 och 42 år. 

• Anonym (L)

Det händer en del med fertiliteten mellan 32 och 37. Jag blev gravid på första försöket vid 32 och 36 år men vid 38 år tog det 6 månader att bli gravid. Har regelbunden menscykel och alltid haft.

• Mina3

Första barnet 30 år, tog sig på 1:a försöket. Andra barnet vid 32 år, tog sig på 1:a försöket. Tredje barnet vid 38 år, tog sig på 1:a försöket. Är nu 41 år och blev oplanerat gravid i höstas (hade haft sex en gång runt äl) men slutade i ma. Nu gravid igen (tror jag) på 2:a försöket efter ma. 
    Har oregelbunden mens på 30-36 dagar och aldrig fått något positivt äl test så vi har chansat varje gång!

• Hoppas 2012

Är 39 år och försöker få barn med min "nya".
    Har två barn sen tidigare äktenskap då jag var 30 och 35 år när de föddes. 
    Första barnet tog 9 månader innan +, barn nummer två blev till på första försöket.

Barn nr tre med min nya man tog sig på första försöket men slutade i missfall i v 12 tyvärr. Det var i november och vi har försökt sen dess men inget + och jag tar det så hårt :(

Regelbundna cyklar på 28 dgr med 5 dagars mens. 

• Utepålandet

Barn 1 (25 år) tog 11 försök (inklusive ett tidigt missfall).
    Barn 2 (26 år) tog 1 försök.
    Barn 3 (31 år) var en hejsan hoppsan, så vi säger 1.
    Barn 4, förhoppningsvis (37 år) har tagit 12 försök (inklusive ett tidigt missfall).

Min farmor fick sin yngsta när hon var 45. Kunde hon så kan jag, har jag resonerat (fast jag är klar efter fyran, så någon 40+bebis lär det inte bli).

• Anonym (Preg)

Har regelbunden mens på ca 28 dagar varav 5 blödningsdagar vanligtvis. Alltid återgått lätt till den cykeln efter graviditet eller p-medel. Varit gravid 10 ggr nu men 6 av dom har varit mf/ma. Är nu då för 10e ggr gravid i v 10 och är 37. Hade en mens emellan senaste ma och så har det i stort sett alltid sett ut sen jag började. Så, lätt att bli gravid, lite svårare att få behålla graviditeten. Önskar dig lycka till!

Svar på tråden Lätt att bli gravid?