Anonym (Ika) skrev 2022-02-11 13:34:10 följande:
Signaturen Tina skriver "graviditeten och under småbarnsåren". För mig är det inte synonymt med hemmafru för alltid. Och du tar för givet att familjen inte redan har styrt upp de ekonomiska aspekterna.
Jag är också ofta skeptisk till dylika arrangemang då de kan innebära de nackdelar du skriver, vilket är sant.
Men är parterna överens, vilket man väl får anta att dom är och att dom är nöjda med, så behöver det alls inte vara så att kvinnan ber om pengar. Eller att hon torskar pension. Du vet att det går att ordna sådant?
Det behöver inte vara svårare än så att man har direkta överföringar från kontot som den som förvärvsarbetar får sina pengar till, så att de fördelas direkt. Dvs en har ett arbete som är avlönat, en har ett arbete i hemmet, pengarna delas och alla är nöjda.
Jag orkar egentligen inte svara. Jag märker att alla här pratar förbi varandra och detta kommer bara att sluta som en pannkaka. Synd egentligen då ämnet är viktigt.
Jag började med att säga emot TS. Jag håller inte med om att det är så enkelt och att allt går att planera. Vi har dessutom olika förutsättningar med oss. Dessutom gillar jag inte att såna här trådar alltid blir skälla-på-kvinnan-för-det-är-bara-hennes-fel-för-det-var-hon-som-valde-en-dålig-man. Jag tycker att lika mycket fokus isåfall ska ligga på männen som oftare än kvinnor smiter undan ansvar.
Tina svarar då mig att hon har valt att vara hemmafru. Jag har verkligen inget emot om någon vill vara hemmafru eller vad som helst annat. Jag hoppas bara, för alla kvinnors skull och för Tinas i synnerhet, att man gjort det med öppna ögon och planerat så att kvinnan inte hamnar i den fällan att hon knappt har några pengar alls och får ta allt med hushållet och barnen. Det leder snabbt till att man blir fattig, utsliten och utan valmöjligheter om man sedan önskar separera. Det är väldigt lätt att man hamnar där om man inte själv som kvinna står på sig. Och det är ju precis det som TS också är så emot.
Till dig: Nej jag tar inget för givet. Jag frågar Tina och jag skriver att jag hoppas att hon har sett om sitt hus i detta så hon inte förlorar allt för mycket på detta. Tina skriver att hon är hemmafru. Sedan skriver hon att hon är tjänstledig från jobbet. Då är det ju inga problem? Och hon har ordnat det ekonomiska. Så vad är problemet? Varför ta upp detta? Vad ska vi argumentera om?
Ja jag vet att man kan ordna sin ekonomi på väldigt många olika sätt. Varför skulle jag inte veta det?