Mimosa86 skrev 2022-02-12 10:17:52 följande:
OS Curling- varför spelar inte män och kvinnor tillsammans?
Slog mig nu när man tittat på vinter OS.
Hur kommer det sig att en sport som tex curling, som enbart handlar om teknik och precision, inte har mixade lag utan män och kvinnor tävlar för sig?
Är inte det väldigt märkligt egentligen? jag förstår fyssporter absolut. Men varför detta?
Likaså så andra sporter som ex bågskytte/ hagelskytte/pingis/golf/gymnastik/bowling/biljard/simning/skidor/segling/schack etc.
Vad jag vet tävlar män och kvinnor enbart tillsammans inom hästsport och e-sport.
Är inte det märkligt?
I fallet skytte skulle definitivt män och kvinnor kunna mötas på lika villkor. Ett skäl till att man separerade dem var att man helt enkelt ville att damerna skulle få bättre chanser till att ta medaljer. Detsamma gäller väl schack, konkurrensen är betydligt hårdare på herrsidan.
Simning och skidor är rent fysiska sporter, där skulle damerna inte ha en chans mot herrarna.
Golf är inte lika uppenbart fysiskt men herrarna slår betydligt längre än damerna, dels pga längre armar som ger högre hastighet åt klubbhuvudet och dels pga större styrka.
Även i segling är det en fördel att ha en stor och tung gast som kan hänga utanför båten och agera motvikt mot vinden.
I hästsport borde man möjligen dela upp det även om de idag tävlar mot varandra då en mindre vikt borde göra att hästen kan hoppa bättre, men det är möjligt att man ser till att ryttare och sadel tillsammans måste uppnå en viss minimivikt för att förutsättningarna skall bli lika. Det är dock bara en gissning från min sida som skulle kunna förklara att man ändå får lika förutsättningar i ridsport.