• Anonym (Hur svårt ska det vara)

Bättre koll på ekonomin, Hur svårt ska det vara

De flesta verkar ha väldigt dålig koll på sina utgifter. Ser man på lyxfällan så är det alltid övriga utgifter som chockar deltagarna. 
    Idag har väl de flesta banker så att man i sin app eller på datorn sortering vad saker och ting ligger under för kategori. 
    Det är ju ingen raketforskning att klicka på dom olika kategorierna och se vad man lägger pengar på. 
    Går jag in på datorn så kan jag välja vilka tidsintervaller som det avser. ställer jag den på 1 år så direkt ser jag hur mycket jag lagt på varje kategori, delar med 12 så blir det en månadskostnad. 
    Att som vuxen människa idag 2022 med alla hjälpmedel som finns säga att man inte vet vart pengarna tar vägen är helt sjukt. 
    Vill du veta vart pengarna går så kolla upp det. 

• Svar på tråden Bättre koll på ekonomin, Hur svårt ska det vara
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-16 12:10:55 följande:

Vilken bank har du ts? Jag har Nordea och kan iaf inte sortera på det där sättet varken i app eller på internetbanken.

Jag har Nordea och en App (Nordea Wallet) där man göra exakt detta
  • Shalke04
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-16 12:27:05 följande:
    Jo man kan i viss mån se om det är Ica eller bensin eller så. "Wallet" är inte något som jag ens hört talas om innan men ser nu i appen när jag klickar på kortanvändning att man kan ladda ner den. Men den läser alltså av ens inköp så den automatiskt sorterar ut vad som är vad, även om jag köpt flera olika saker från samma affär? Som t ex Ica, man köper ju inte bara mat där så frågan är om den tolkar allt som mat eller om den verkligen känner av att det är mat eller schampo eller vad som helst?
    Den läser av var du handlar, inte vad. Om du köper massa olika saker på ICA så kommer den lägga det under Livsmedel. Du kan manuellt gå in och kategorisera om transaktioner om du vill skapa en mer detaljerad översikt. 

Ergo, den känner inte av att du köpt balsam eller broccoli Cool

Men den ger en översikt som kan hjälpa om du är vilsen i dina transaktioner
  • Anonym (Lätt att snacka)

Ungefär lika bra råd som att ge en kaloritabell till en överviktig och tro att det hjälper. 

• Anonym (Sara)

Nu har jag visserligen råkoll på ekonomin men jag tycker inte alls att det är särskilt överskådligt i internetbankerna. Har Ica och Handelsbanken. Man ser inte ens hur mycket man tankat för om man tankar på 5-6 olika ställen. Vi har olika konton och kort för olika saker, och pengar som flyttas mellan olika konton när lönen kommer in. Det är det som skapar ordningen. Samt att man kan logga in som kund på tex Willys, Ica, elleverantören osv.

• Anonym (dålig koll)
    Anonym (Hur svårt ska det vara) skrev 2022-02-16 12:27:23 följande:

Har danske bank
    Handlar jag på ica hamnar det på mat, handlar jag på systemet under alkohol.
    Ett ställe som GeKås lägger sig i övrigt och där kan man själv välja. 
    Alla klädaffärer hamnar på kläder. 
    bilskatt hamnar på transport
    Köper man ex hockey biljett eller bio så hamnar det under nöje

Även om man mår dåligt måste man ju sköta det mest banala som ekonomin. 
    Man slutar ju inte gå på toa eller 'ta för man mår dåligt. För att kunna överleva i framtiden behöver man också ha koll på sin ekonomi. Är man så dålig att man inte fixar det så måste man ju be om hjälp. 
    Antingen av en anhörig eller av en Godeman. 

Sist jag handlade på ica handlade jag visst mat för 300 kronor, men det var inte ens därför jag var där. Jag handlade underkläder, brödrost, som var den faktiska orsaken till besöket, böcker. tidningar, godis, en stekpanna, leksaker och lite hushållsjox också. Så på det sättet så hjälper det inte att det står att jag handlade på Ica.
  • Anonym (dålig koll)
    Shalke04 skrev 2022-02-16 11:55:53 följande:
    Tråkigt du mår dåligt - men nästan alla banker sammanställer ju vad du gör av med automatiskt mer olika verktyg. Att logga in på banken och kolla måste ju vara A och O, eller? 
    Jag tror du missade vad jag faktiskt skrev.
  • Anonym (E)

Säger som andra i tråden med att sorterandet inte direkt hjälper för att få koll. Jag kan ha fulla skåp efter ha handlat på Coop men jag kan också enbart ha köpt energidrycker. Var nyligen som jag slog på den funktionen men tycker inte att det hjälpt direkt.

Dålig ekonomi är ofta likställt med dåligt mående och personer som skriver liknande trådar ser mestadels enbart utifrån sin egen funktionsgrad.

• Anonym (Nja)

Ekonomi är jätte-lätt om pengarna räcker och man klarar sig på det man får in. Om man har ett boende man har råd med, ett jobb som drar in tillräckligt och inga lån, så är det ju "bara" att logga in i bland och titta till.

Värre är det om man faktiskt inte har råd med maten. Eller om man "råkat" spendera pengarna som skulle gå till elen. Eller glömt betala/ justera skatten.

Jag kan absolut se något avsnitt av Lyxfällan, men ALLA som är utvalda blir bra TV. Det handlar inte om ett oväntat dödsfall, en skillsmässa från en galning, utan alla medverkande lever upp till att det ska bli bra TV ...

Min bank är också tämligen uselt gällande att kategorisera mina utgifter. Jag blir ofta tämligen förvirrad av att se att den tror att vissa butiker "bara" säljer utemat...

• Shalke04
    Anonym (dålig koll) skrev 2022-02-16 13:31:09 följande:
    Jag tror du missade vad jag faktiskt skrev.
    Du skrev att du har dålig koll för du mår dåligt. Jag förstår och lider med dig, men det jag ville poängtera är att det finns hjälpmedel att ta till så det inte tar så mycket energi. Ett visst ansvar över sin egen ekonomi måste man ta, annars får man tyvärr be om en godman som kan hjälpa till. 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Hur svårt ska det vara) skrev 2022-02-16 09:35:41 följande:
    Bättre koll på ekonomin, Hur svårt ska det vara

De flesta verkar ha väldigt dålig koll på sina utgifter. Ser man på lyxfällan så är det alltid övriga utgifter som chockar deltagarna. 
    Idag har väl de flesta banker så att man i sin app eller på datorn sortering vad saker och ting ligger under för kategori. 
    Det är ju ingen raketforskning att klicka på dom olika kategorierna och se vad man lägger pengar på. 
    Går jag in på datorn så kan jag välja vilka tidsintervaller som det avser. ställer jag den på 1 år så direkt ser jag hur mycket jag lagt på varje kategori, delar med 12 så blir det en månadskostnad. 
    Att som vuxen människa idag 2022 med alla hjälpmedel som finns säga att man inte vet vart pengarna tar vägen är helt sjukt. 
    Vill du veta vart pengarna går så kolla upp det. 

Och hur kom du till slutsatsen att de som är med i Lyxfällan är de flesta? Det är väl snarare ett väldigt litet urval av vår befolkning?
  • Anonym (dålig koll)
    Shalke04 skrev 2022-02-16 13:48:17 följande:
    Du skrev att du har dålig koll för du mår dåligt. Jag förstår och lider med dig, men det jag ville poängtera är att det finns hjälpmedel att ta till så det inte tar så mycket energi. Ett visst ansvar över sin egen ekonomi måste man ta, annars får man tyvärr be om en godman som kan hjälpa till. 
    Poängen var ju att det spelar ingen roll vilka hjälpmedel som finns om man inte använder dem. Och att det inte är så troligt att man använder dem om man mår dåligt. 
  • Shalke04
    Anonym (dålig koll) skrev 2022-02-16 14:35:35 följande:
    Poängen var ju att det spelar ingen roll vilka hjälpmedel som finns om man inte använder dem. Och att det inte är så troligt att man använder dem om man mår dåligt. 
    Och om man inte kan ta hand om sin ekonomi måste man skaffa godman asap. 
  • Anonym (Nja)
    Shalke04 skrev 2022-02-16 16:05:23 följande:
    Och om man inte kan ta hand om sin ekonomi måste man skaffa godman asap. 
    Det är inte säkert att man har rätt till god man. I ansökan behöver man uppge varför andra mindre inskränkande åtgärder ej är aktuella.

Det finns en väldig skillnad i exakt hur mycket kaos ekonomin är i. Och god man är faktiskt inte aktuellt i alla fall.

I vissa fall är det väldigt mycket mindre som behövs...
  • Jemp

Då utgås det från att man 
    1) ska vilja ha koll
    2) vet var man hittar kollen
    3) har energi att lägga på det
    4) att pengarna räcker till det grundläggande
    5) att man kan sortera ut vad som är grund och vad som är onödigt.
    6) Handelsbankens app ger ingen bra översikt alls tycker jag, utifrån vad som är relevant för mig. Möjligt att det går att ställa in.
    7) har självdisciplin nog. 

Klart man bör hålla koll på sin ekonomi men som sagt, ibland kan det bli många steg som andra ser som lätta.

• Jemp
    Anonym (Hur svårt ska det vara) skrev 2022-02-16 12:27:23 följande:

Har danske bank
    Handlar jag på ica hamnar det på mat, handlar jag på systemet under alkohol.
    Ett ställe som GeKås lägger sig i övrigt och där kan man själv välja. 
    Alla klädaffärer hamnar på kläder. 
    bilskatt hamnar på transport
    Köper man ex hockey biljett eller bio så hamnar det under nöje

Även om man mår dåligt måste man ju sköta det mest banala som ekonomin. 
    Man slutar ju inte gå på toa eller 'ta för man mår dåligt. För att kunna överleva i framtiden behöver man också ha koll på sin ekonomi. Är man så dålig att man inte fixar det så måste man ju be om hjälp. 
    Antingen av en anhörig eller av en Godeman. 

Du har aldrig mått dåligt va? 
  • Anonym (Nja)

Det är faktiskt ganska intressant att du tycker att de flesta inte har koll på sin ekonomi och så tar du liksom inte upp sådant som kan vara"lätt" att missa.
    Tror du att folk är som de som medverkar i Lyxfällan, eller har du några mer konkreta exempel?

Jag tänker att ekonomi är mer än bara vart utgifterna går. Det handlar ju om hushållning, planering, deklaration, skatteavdrag, räkna ränta, olika lånemodeller, socialförsäkringen, a-kasse reglerna, brygg-lån, bilskatt, moms-redovisning. Och att försäkra sig. Arv, bodelning, bouppteckning.....

Och sen den klassiska vem som ska Swisha vem på dejten....

• Anonym (Hur svårt ska det vara)
    Jemp skrev 2022-02-16 17:15:33 följande:
    Du har aldrig mått dåligt va? 
    Jo, det har jag. Men det basala som äta, toa, sköta barnen, betala måste man väl göra hur dåligt man mår. 
  • Anonym (dålig koll)
    Anonym (Hur svårt ska det vara) skrev 2022-02-16 18:18:40 följande:
    Jo, det har jag. Men det basala som äta, toa, sköta barnen, betala måste man väl göra hur dåligt man mår. 
    Ibland kan även äta och gå på toa vara väldigt svårt när an mår dåligt.

Nu mådde jag förstås som sämst när jag inte hade några pengar alls i skarven mellan jobb och sjukersättning men ändå. 
  • Anonym (Ta hjälp)

En förutsättning för att få ordning på ekonomin själv är att man mår bra och är intresserad av att göra jobbet som krävs. Om man inte mår bra bör man ta hjälp av någon, ta hjälp av någon som du litar på. Kan vara allt ifrån att det behövs fullmakter till att det bara ventileras på något forum. Var ärlig mot dig själv och mot de som stöttar dig

Skaffa koll, inkomster och utgifter, hur ser läget ut idag. Tillgångar och skulder. 

Fixa budgeten, vart ska pengarna gå? Vilka förändringar behövs?

Sätt upp mål och belöningar.

Se till att du mår bra, gör det som krävs för att du ska må lite bättre varje dag. Det tar tid att vända skutan och ibland blir det fel, ge aldrig upp. 

Svar på tråden Bättre koll på ekonomin, Hur svårt ska det vara