Varför kan man inte orosanmäla förskola och skola?
Om man märker att omsorgen brister i förskola och skola - varför finns det ingen fristående instans man kan vända sig till?
Om en förskola eller skola misstänker att barnen vanvårdas i hemmet, då kan de göra en orosanmälan till socialtjänsten. Varför finns det ingen motsvarande möjlighet för oss föräldrar?
Vi är många som börjar tröttna på när barnen far illa i skolan. Hur de misshandlas av andra barn. När barn tvingas gå runt i nedpissade och nedbajsade kläder. När barnen vistas utomhus i regn och kyla, samtidigt som personalen inte klätt på dem med ändamålsenliga kläder. Jag har hämtat min son så många gånger i fullständigt genomblöta kläder, smutsig, lerig och i allmänt miserabelt skick. Jag förstår att barn är barn och att de kan leka och bli smutsiga, men det är faktiskt personalens ansvar att hålla koll. De kan inte skylla på stora barngrupper och att de inte har tid. Skolgården är dessutom i miserabelt skick och dåligt dränerad, med stora vattenansamlingar m.m.
Jag vet att man kan vända sig till pedagoger och rektorer, men de är ju totalt partiska. De jobbar ju på skolan. Det är ungefär som att vända sig till en knarkare och tala om för dem att de ska sluta knarka och ta hand om sina barn bättre. Tror ni det fungerar?