• Anonym (Förälder som tröttnat)

Varför kan man inte orosanmäla förskola och skola?

Om man märker att omsorgen brister i förskola och skola - varför finns det ingen fristående instans man kan vända sig till?

Om en förskola eller skola misstänker att barnen vanvårdas i hemmet, då kan de göra en orosanmälan till socialtjänsten. Varför finns det ingen motsvarande möjlighet för oss föräldrar?

Vi är många som börjar tröttna på när barnen far illa i skolan. Hur de misshandlas av andra barn. När barn tvingas gå runt i nedpissade och nedbajsade kläder. När barnen vistas utomhus i regn och kyla, samtidigt som personalen inte klätt på dem med ändamålsenliga kläder. Jag har hämtat min son så många gånger i fullständigt genomblöta kläder, smutsig, lerig och i allmänt miserabelt skick. Jag förstår att barn är barn och att de kan leka och bli smutsiga, men det är faktiskt personalens ansvar att hålla koll. De kan inte skylla på stora barngrupper och att de inte har tid. Skolgården är dessutom i miserabelt skick och dåligt dränerad, med stora vattenansamlingar m.m. 

Jag vet att man kan vända sig till pedagoger och rektorer, men de är ju totalt partiska. De jobbar ju på skolan. Det är ungefär som att vända sig till en knarkare och tala om för dem att de ska sluta knarka och ta hand om sina barn bättre. Tror ni det fungerar?

• Svar på tråden Varför kan man inte orosanmäla förskola och skola?
    Anonym (F) skrev 2022-02-19 22:07:44 följande:
    Jag behöver inte läsa för att se direkt på länken att de har fel. Undervisning och annan liknande skolverksamhet är INTE en bransch.
    Alla verksamheter är branscher. Oavsett vad du jobbar med är du sysselsatt inom en bransch. 
    lövet2 skrev 2022-02-19 20:35:31 följande:

Den där frågan har vi diskuterat fram och tillbaka många gånger, när läget blev riktigt illa på en skola i trakten. Det togs ett politiskt beslut att spara pengar. Det beslutet ledde till att personalen minskades och lokalerna "anpassades", som de så fint uttryckte det. Miljön blev dålig och t o m farlig. Men vem skulle göra något åt det? Föräldrarna var förtvivlade men kunde inte göra mer än att klaga för lärare och fritidspersonal. Skyddsombudet ansvarade bara för personalens säkerhet och inte för barnens. Personalen skulle ansvara för barnens säkerhet men kunde inte göra mer än att vända sig till rektorn. Rektorn i sin tur var sjukskriven. I slutänden verkade ingen alls ta ansvar för hur barnen hade det, och där stannade det. De mest oroliga föräldrarna flyttade helt enkelt sina barn till en annan skola

Ja, det är nog tyvärr inte helt ovanligt och det fungerar nog många gånger precis som du beskrivit. Det är ett systemfel helt enkelt. Precis som jag var inne på. Visst, man kan vända sig till Skolinspektionen, men bara efter att man först i tur och ordning vänt sig till personal, rektor, sedan skolledning centralt på kommunens förvaltning. Vi pratar veckor och månader. Först därefter kan man vända sig till Skolinspektionen som kan ta ett halvår på sig att utreda. Förvaltningen och skolan blir ålagda att vidta någon åtgärdsplan, som om den ens genomförs kanske kommer 1 år efter den initiala anmälan. Det är därför jag efterlyser en extern och oberoende part dit man kan vända sig. En "orosanmälan" för utförare av verksamhet inom skola och barnomsorg. Som dagens system är riggat fungerar det väldigt dålig och som förälder är det lätt att känna sig maktlös.
    violis skrev 2022-02-19 20:10:05 följande:

Jag har jobbat 25+ år inom förskola och skola ,  när jag jobbade på fritids var jag rastvakt vissa raster?då var vi fyra  rastvakter på ca 200 barn .. vi hade alltid några barn vi behövde ?ha i ögonvrån ? barn som inte hade resurs för att hen antingen inte hade så stora behov att det behövdes eller för att vi ännu inte fått igenom en resurs ..
    att hålla kol på att alla barn då höll sig från lerpölar , inte satt på knä i  vatten pölen utan satt en liten bit i från på huk när hen tog vatten var ingen man kunde prioritera ?på fritids jobbade jag med de yngsta barnen och vi började alltid ute ..vi kollade att de yngsta satte på sig kläder efter väder men eftersom vi var två pedagoger på 40 barn så kunde vi bara kolla de två yngsta åldrarna? självklart såg man att något barn inte  satt på sig tex galonisar så skickade vi in det barnet för att klä på sig ? vi gick då ut kl 13..in för mellis kl 14 ..hjälpte barnen att hänga in kläder i torkskåp vid behov..efter mellis fick barnen oftast välja om de ville vara inne eller ute..beroende på hur barnen valde följde en eller två pedagoger med ut..

Nu är jag sedan ett antal år tillbaka på förskolan ?vi går ut två gånger / dag på fm är vi ute från ca 10-11.40  på em från ca 15 tills barnen går hem?
    vi klär på barnen efter väder,om de har kläder dvs.. vi lånar ut galonisar och har några par extra stövlar/ skor ,npgra extra tjocktröjor etc?
    men vi har inga mängder av extra kläder som någon annan sa så går extra kläder hem med barnen och kommer inte tillbaka i samma utsträckning ( på en fsk jag jobbade skrev vi tillslut med svart spritpenna tvärs över alla extra kläder förskolans namn med stora bokstäver ) 
    på de äldre barnen är vi 2 pedagoger ute på ca 20 barn på yngre barn är de 2 på ca15 barn..eftersom det under utevistelsen ligger både tid för möten och raster 

På den förskola jag jobbar just nu och på de jag jobbat på tidigare har vi haft som rutin att innan sista pedagogen blir själv med barnen kollar vi över de barn som är kvar så att det inte är några bajsblöjor - de barn som inte har blöja förutsätter man talar om om hen kissat på sig ?

Är det dåligt väder så kollar man av med barnen om de är kalla, byter vantar på de barn som behöver etc både på fm o em ..o är det riktigt ruskväder så vi antar att barnen kan vara kalla / blöta går vi in lite tidigare..
    galonisar spolar vi av ( barnen får ställa sig o så spolar vi av dem ?mycket populärt ) ?
    vi förväntar oss inte att barnen under höst / vår kommer i nytvättade ytterkläder varje dag..  vi brukar säga till föräldrarna att det inte är någon idé att tvätta varje dag det sliter bara på kläderna o barnen kommer ändå se likadana ut dagen efter..är de för geggiga skickar vi hem på fredagen så de kan tvättas under helgen

vi kan inte vara inne en hel dag för att ett barn inte har lämpliga kläder inte heller kan vi låta ett barn vara inne då de är för små för att lämnas själva ..utan då får vi improvisera med de kläder vi har att låna ut  och sedan när barnet hämtas påpeka för föräldrarna att deras barn behöver nya galonisar ,fler vantar, tjockare tröja,extra byxor etc?

Det är illa och jag tycker synd om dig liksom andra pedagoger och deras arbetssituation. Jag är egentligen inte ute efter att kasta skit på personalen (även om det ibland kan vara befogat i enstaka fall), men det stora problemet bygger helt klart på hur verksamheten är organiserad. Att låta fem personal ansvara för säkerhet, trygghet och omvårdnad för 200 barn är absurt. Det borde vara i alla fall 20 i personal, så varje personal "bara" ansvarar för 10 barn var, inte 50. Men, det handlar väl om pengar precis som vanligt.
  • Anonym (Gasell)
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-20 00:33:06 följande:
    Ja, det är nog tyvärr inte helt ovanligt och det fungerar nog många gånger precis som du beskrivit. Det är ett systemfel helt enkelt. Precis som jag var inne på. Visst, man kan vända sig till Skolinspektionen, men bara efter att man först i tur och ordning vänt sig till personal, rektor, sedan skolledning centralt på kommunens förvaltning. Vi pratar veckor och månader. Först därefter kan man vända sig till Skolinspektionen som kan ta ett halvår på sig att utreda. Förvaltningen och skolan blir ålagda att vidta någon åtgärdsplan, som om den ens genomförs kanske kommer 1 år efter den initiala anmälan. Det är därför jag efterlyser en extern och oberoende part dit man kan vända sig. En "orosanmälan" för utförare av verksamhet inom skola och barnomsorg. Som dagens system är riggat fungerar det väldigt dålig och som förälder är det lätt att känna sig maktlös.

Fast det är ju samma sak med en orosanmälan.. för att det kommer in en anmälan så betyder ju inte det att det blir en utredning. Skolan/förskolan brukar ju prata med föräldrarna först och om det inte hjälper så skickas en anmälan. ( Inte i sådana fall där det kanske är fara för liv). 

Som jag skrivit flera gånger kanske du ska testa de tips du får inträden istället för att medvetet strunta i att svara på det som du själv inte ens verkar försöka göra!? Du vill inte hälsa på, du vill inte prata med personal, andra föräldrar eller rektor. Du har bara bestämt dig för att ta på dig och ditt/dina barn en offerkofta och gnäller på ett anonymt forum om hur dålig just din förskola/skola är. Och förutsätter att alla förskolor/skolor är samma. Du svänger med hur påläst och duktig du själv är inom skolans värld utan att ens vart där!? Väldigt knepigt.. känns som tråden i storts handlar om att smutskasta skolan och förskola, skrämselpropaganda. 

• Anonym (Media)
    Anonym (F) skrev 2022-02-19 22:48:08 följande:
    Suck..... En skola är inte en affärsverksamhet eller en näringsverksamhet eller liknande. Det är inte en bransch.
    Eller så har du fel uppfattning av termens innebörd.
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Gasell) skrev 2022-02-20 06:49:50 följande:

Fast det är ju samma sak med en orosanmälan.. för att det kommer in en anmälan så betyder ju inte det att det blir en utredning. Skolan/förskolan brukar ju prata med föräldrarna först och om det inte hjälper så skickas en anmälan. ( Inte i sådana fall där det kanske är fara för liv). 

Som jag skrivit flera gånger kanske du ska testa de tips du får inträden istället för att medvetet strunta i att svara på det som du själv inte ens verkar försöka göra!? Du vill inte hälsa på, du vill inte prata med personal, andra föräldrar eller rektor. Du har bara bestämt dig för att ta på dig och ditt/dina barn en offerkofta och gnäller på ett anonymt forum om hur dålig just din förskola/skola är. Och förutsätter att alla förskolor/skolor är samma. Du svänger med hur påläst och duktig du själv är inom skolans värld utan att ens vart där!? Väldigt knepigt.. känns som tråden i storts handlar om att smutskasta skolan och förskola, skrämselpropaganda. 

Bra skrivet Gasell.

Det känns som att TS mest vill få klaga och gnälla och har oproportionerliga förväntningar/krav utan verklighetsförankring.
    Att föräldrar ska bara peka på hur just de vill att skolan ska funka och simsalabim ska den oberoende aktören åtgärda. 
    Ingen dialog med skolan eller ordentligt utredning med konsekvensanalys av de som känner verksamheten utan fort som attan utifrån vad 1 förälder upplever/tänker.

Hur skolorna ska kunna rekrytera alla denna personal som TS anser behövs undrar jag verkligen. För vem vill jobba i en diktaturorganisation där föräldrar inte behöver ha dialog med den berörda personalen utan ständigt och jämt kring minsta sak ska vända sig centralt kring synpunkter.
    Hu jag ryser.

Sen kan jag hålla med om att det finns mycket att åtgärda i dagens skola och att det saknas resurser.
    MEN jag vill ändå säga att det är otroligt mycket som fungerar, och det tack vare all härlig personal. Alltifrån vaktmästare, matsalspersonal, EHT, lärare och fritidslärare,  stödresurser och ledning.

Vilka hjältar och särskilt nu i pandemitider. Som med risk för den egna hälsan ändå funnits där för våra barn och ungdomar, dag ut och dag in.
    Anonym (Lilla My) skrev 2022-02-20 07:55:32 följande:
    Bra skrivet Gasell.

Det känns som att TS mest vill få klaga och gnälla och har oproportionerliga förväntningar/krav utan verklighetsförankring.
    Att föräldrar ska bara peka på hur just de vill att skolan ska funka och simsalabim ska den oberoende aktören åtgärda. 
    Ingen dialog med skolan eller ordentligt utredning med konsekvensanalys av de som känner verksamheten utan fort som attan utifrån vad 1 förälder upplever/tänker.

Hur skolorna ska kunna rekrytera alla denna personal som TS anser behövs undrar jag verkligen. För vem vill jobba i en diktaturorganisation där föräldrar inte behöver ha dialog med den berörda personalen utan ständigt och jämt kring minsta sak ska vända sig centralt kring synpunkter.
    Hu jag ryser.

Sen kan jag hålla med om att det finns mycket att åtgärda i dagens skola och att det saknas resurser.
    MEN jag vill ändå säga att det är otroligt mycket som fungerar, och det tack vare all härlig personal. Alltifrån vaktmästare, matsalspersonal, EHT, lärare och fritidslärare,  stödresurser och ledning.

Vilka hjältar och särskilt nu i pandemitider. Som med risk för den egna hälsan ändå funnits där för våra barn och ungdomar, dag ut och dag in.
    Problemet är ju att det hela inte är något nytt. Klagomål viftas bort med motiveringen att det skulle handla om "besvärliga föräldrar". Klart man har rätt att klaga när verksamheten är kass! Det håller inte. Man får vara bra blind om man inte ser svagheterna med det kaos jag beskriver. Därav min initiala frågeställning. Varför finns det ingen instans dit man kan vända sig, där man får en OBEROENDE granskning efter direktkontakt. Inte att det först ska passera flera filter. Då händer ju liksom ingenting, utan att det möjligen arbetas fram en väldigt krystad åtgärdsplan som är glömd i samma stund som bläcket hunnit torka. 
  • Mrs Moneybags

Tyvärr är många skolor och förskolor dåliga idag. Det är bara ett faktum. Det har oftast mindre mer personalen att göra och mer med den politik som förs att göra. 

Våra folkvalda har valt att negligera skolan och förskolan, minska på personalstyrkan in i absurdum och öka barngrupperna. Ovanpå detta har de skapat olika nya läroplaner som är betydligt mer ambitiösa än de en gång var och allt detta i kombination ger en icke fungerande skola och förskola.

Det finns som du har läst nu andra möjligheter att anmäla. Själv har jag gjort en polisanmälan på en förskollärare på min sons förskola. Det är ju den vägen man måste gå när det handlar om exempelvis regelrätt misshandel med mera. 

Jag har full förståelse för din frustration. 

Mrs Moneybags skrev 2022-02-21 13:06:30 följande:

Tyvärr är många skolor och förskolor dåliga idag. Det är bara ett faktum. Det har oftast mindre mer personalen att göra och mer med den politik som förs att göra. 

Våra folkvalda har valt att negligera skolan och förskolan, minska på personalstyrkan in i absurdum och öka barngrupperna. Ovanpå detta har de skapat olika nya läroplaner som är betydligt mer ambitiösa än de en gång var och allt detta i kombination ger en icke fungerande skola och förskola.

Det finns som du har läst nu andra möjligheter att anmäla. Själv har jag gjort en polisanmälan på en förskollärare på min sons förskola. Det är ju den vägen man måste gå när det handlar om exempelvis regelrätt misshandel med mera. 

Jag har full förståelse för din frustration. 

Tack. Jag blir glad av att läsa det du skriver. Förstås då inte att dina barn blir misshandlade, men jag tycker det är så bra att du polisanmäler. Polisen har skyldighet att utreda när en anmälan kommer in. 

Tror mycket kokar ned till resursbrist precis som du säger. Det är barnen som kommer i kläm när frustrationen växer hos såväl personal som hos barn. 
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-21 12:44:06 följande:
    Problemet är ju att det hela inte är något nytt. Klagomål viftas bort med motiveringen att det skulle handla om "besvärliga föräldrar". Klart man har rätt att klaga när verksamheten är kass! Det håller inte. Man får vara bra blind om man inte ser svagheterna med det kaos jag beskriver. Därav min initiala frågeställning. Varför finns det ingen instans dit man kan vända sig, där man får en OBEROENDE granskning efter direktkontakt. Inte att det först ska passera flera filter. Då händer ju liksom ingenting, utan att det möjligen arbetas fram en väldigt krystad åtgärdsplan som är glömd i samma stund som bläcket hunnit torka. 
     Har inte sagt ett ord att man inte får klaga. Det ska man om man är missnöjd. Och jag ifrågasätter egentligen inte heller att det är kaos i dina barns skola. 
    Det jag menar är att då bör det vara fler föräldrar som upplever det så och då kan ni ju gå ihop för att få till en förändring.
    Men jag upplever att du, TS (i detta forumet iallafall) inte är så intresserad eller tror på några lösningar och då kommer man inte särskilt långt. Jag kan ha fel men det känns som att du har tappat förtroendet helt för dina barns skola (och kanske den svenska skolan helt och hållet) och då är det ju också med de glasögonen som du ser på verksamheten. 
    Inget de gör kommer att räcka eller duga, känns det som.

Det jag dock ifrågasätter är effektiviteten (och lämpligheten) i att ha en oberoende central skolmyndighet som ska utreda alla klagomål som föräldrar har, som oftast både är snabblösta och måste genomföras på plats.
    Jag tror inte heller många skulle vilja arbeta i en sådan skolorganisation, där det inte finns dialog med föräldrarna utan där synpunkter och utredningar dimper ner utan förvarning från granskande skolmyndighet.

Du har ju möjlighet att idag få till en oberoende granskning men ja du måste låta skolan/kommunen chansen att bemöta det och  åtgärda det först.

Hur gör du på jobbet undrar jag? Ringer du direkt till arbetsmiljöverket när du har ett problem, tex i samarbetet med en arbetskamrat, med dåligt lukt, att du fryser i arbetslokalen eller annat som stör.
    Är det så du själv vill bli bemött i arbetslivet? Att bli anmäld och utredd utan möjlighet till dialog först ?

Du får såklart tycka som du vill och du har ju möjlighet att driva dina frågor politiskt, som ju är tillvägagångssättet för förändring i en demokrati.
    Och eftersom du redan är övertygad om att alla egentligen håller med, bara inte vågar/orkar säga nåt, bör det ju inte vara några problem att få röster.
  • Anonym (vad)
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-19 08:29:06 följande:
    Jag tycker inte att det är i sin ordning att låta barnen bada i lera, bli genomblöta in på skinnet och sedan vistas utomhus i ett par timmar i nollgradigt väder. Kläderna är så skitiga att man inte ens kan lägga dem i en tvättmaskin utan att spola av dem först. Hur kan du tycka att det är okej?
    Vad är det för usla kläder du har till dina barn? Mina ungar har älskat att vada i lera, och jag har uppmuntrat till sån lek för jag tycker att det hör barndomen till. Men aldrig någonsin har de varit blöta inpå bara skinnet, inte en enda gång. Och att man måste spola av kläderna och tvätta ofta, ja, det hör föräldraskapet till. Leriga barn är glada barn. Blir de blöta inpå skinnet så har du för dåliga kläder till dina ungar. 
  • Anonym (vad)
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-19 11:02:21 följande:
    Vad tycker du barnen ska ha för kläder på sig när de sitter i lervälling med 1 dm djupt vatten ovanpå? Lägg sedan till att temperaturen är mellan 0-5 grader. Kör ni några slags fodrade gummidräkter med inbyggd värme, eller vad har ni för lånekläder? Jag vet då inte vilka kläder jag kan sätta på min son som gör att han håller sig varm och torr när skolans personal brister i sin omvårdnad och tillsyn över barnen, samt bristerna i utomhusmiljön är så påtagliga. 
    Där skriver du det ju själv. Du vet inte vilka kläder som krävs för att hålla dina ungar varma och torra under utomhusleken. Men ändå vill du skylla ifrån dig på personalen, trots att kläderna rimligtvis är ditt ansvar. Fodrad galon är ett utmärkt val, det är varmt, håller torrt och tål en del av att ligga och åla på marken. Till det fodrade gummistövlar. 
  • Anonym (Media)
    Anonym (vad) skrev 2022-02-21 14:42:26 följande:
    Där skriver du det ju själv. Du vet inte vilka kläder som krävs för att hålla dina ungar varma och torra under utomhusleken. Men ändå vill du skylla ifrån dig på personalen, trots att kläderna rimligtvis är ditt ansvar. Fodrad galon är ett utmärkt val, det är varmt, håller torrt och tål en del av att ligga och åla på marken. Till det fodrade gummistövlar. 
    Nu läste du nog tonläget fel dock. TS har ju skrivit vad hon sätter på barnen och det låter rejält. Problemet verkar mer vara att barnen sätter fötter i så djupa pölar att det går in i stövelskaft och liknande. 

Ja, så ligger det till. Finns inga kläder som kan göra barnet torrt och varmt i den miljön. Gungställningen är belägen i en större sandlåda som kan beskrivas som en mindre insjö. Sitter man då och gungar, hoppar av i farten och landar i "sjön" så blir man blöt. Förslag på vad ja ska ikläda mitt barn för att han ska hålla sig varm och torr in på bara skinnet? Ett alternativ skulle ju vara att personalen inte tillåter denna form av aktivitet under de omständigheter som nu råder, men det låter man ju bli. Ett annat alternativ vore ju att dränera skolgården, gräva brunner osv, men det låter man också bli. 

• Marie7
    Anonym (Förälder som tröttnat) skrev 2022-02-23 09:08:33 följande:

Ja, så ligger det till. Finns inga kläder som kan göra barnet torrt och varmt i den miljön. Gungställningen är belägen i en större sandlåda som kan beskrivas som en mindre insjö. Sitter man då och gungar, hoppar av i farten och landar i "sjön" så blir man blöt. Förslag på vad ja ska ikläda mitt barn för att han ska hålla sig varm och torr in på bara skinnet? Ett alternativ skulle ju vara att personalen inte tillåter denna form av aktivitet under de omständigheter som nu råder, men det låter man ju bli. Ett annat alternativ vore ju att dränera skolgården, gräva brunner osv, men det låter man också bli. 

På en arbetsplats jag hade blev det en mindre sjö vid hällregn. Vi pedagoger bad flera gånger våran rektor påpeka detta för kommunen vilken kom och tittade och jaha vad hände? Inget.
    Marie7 skrev 2022-02-23 19:43:38 följande:
    På en arbetsplats jag hade blev det en mindre sjö vid hällregn. Vi pedagoger bad flera gånger våran rektor påpeka detta för kommunen vilken kom och tittade och jaha vad hände? Inget.
    Ja, det är väl som det brukar? Då är det roligare att inviga något nytt skrytbygge istället för att se till att "tråkig" kommunal verksamhet fungerar. 
Svar på tråden Varför kan man inte orosanmäla förskola och skola?