• Anonym (ekonomisk fundering)

Råda nån till att "flasha" med sina pengar för att ragga?)

Har en vän som har väldigt svårt att träffa någon. Han är väldigt ensam och saknar en flickvän. Han har en massa "fel" som försvårar: Han har stor mage, är kort, ser äldre ut, börjar bli flint och klär sig lodigt han är även blyg och tafatt och har lite problem att prata med främmande människor.

MEN han har faktiskt en jäkla massa pengar. Tjänar bra och är miljonär. Men det syns inte, kör en skoda, inga smycken, billiga kläder, dricker öl om han är ute osv. 

Jag tänker lite krasst att om han bara visade att han var rik skulle tjejer kanske se honom annorlunda och han skulle ha det lättare att hitta någon. Vill ju inte att han skall träffa en golddigger men att på ett diskret sätt kunna utstråla att han faktiskt har pengar. Nån slags mellanväg där. Jag tror det hade hjälpt.

Är det ett bra råd att ge, att faktiskt visa att man är rik? Hur gör man det, utan att för den skull dra till sig "fel" sorts tjejer?

• Svar på tråden Råda nån till att "flasha" med sina pengar för att ragga?)
  • Anonym (Ems)

Skulle tro att det skulle löna sig betydligt mer att investera i en ny garderob och ta hjälp av en PT för att komma i lite bättre form samt besöka en frisör för att få hjälp med att komma fram till vilken frisyr som gör att han kommer mest till sin rätt. 

Jag har en kompis som varit lite i samma sits och där fick jag till slut ge lite tough love och släpa med honom på just sånt. Han tappade ca 10 kg och fick bättre hållning genom att gå till PT, 1 pass i veckan, och fick en ny kompis med naturlig pondus som han tog efter vilket verkligen gynnade honom. Han skaffade en personlig shoppare på Åhléns, eftersom han själv helt saknar känsla för sånt. Men finns det bara snygga kläder som passar ihop i garderoben så funkar ju liksom allt rätt bra. Nått år in i "den nya honom" träffade han en gullig småblyg tjej som vi gick i högstadiet med. En genuin person som gillar honom, inte att han har det gott ställt. 

• Anonym (K)
    Anonym (Ems) skrev 2022-02-25 20:11:53 följande:

Skulle tro att det skulle löna sig betydligt mer att investera i en ny garderob och ta hjälp av en PT för att komma i lite bättre form samt besöka en frisör för att få hjälp med att komma fram till vilken frisyr som gör att han kommer mest till sin rätt. 

Jag har en kompis som varit lite i samma sits och där fick jag till slut ge lite tough love och släpa med honom på just sånt. Han tappade ca 10 kg och fick bättre hållning genom att gå till PT, 1 pass i veckan, och fick en ny kompis med naturlig pondus som han tog efter vilket verkligen gynnade honom. Han skaffade en personlig shoppare på Åhléns, eftersom han själv helt saknar känsla för sånt. Men finns det bara snygga kläder som passar ihop i garderoben så funkar ju liksom allt rätt bra. Nått år in i "den nya honom" träffade han en gullig småblyg tjej som vi gick i högstadiet med. En genuin person som gillar honom, inte att han har det gott ställt. 

Men härlig, precis vad jag berättar, ta bara Per Gessle, han har uppkammat hår på alla framträdande, grymt populär, privat har han inte detta uppkammade hår, samt knappt lik sig när man möter han. men skillnad, som natt och dag.

Tackar för tipsen hittills! En hel del där

• Anonym (Maja)

Tror det är betydligt bättre hjälp om du bjuder jn honom i dina sociala sammanhang och hänger med honom till aktiviteter där han kan träffa mer folk och träna på det sociala.Hjälpa honom att öka sina kontaktytor.

Om du vill hjälpa honom tror jag att det är bästa hjälpen. 

• Anonym (Gold digger)

Nej ts, han ska inte "flasha" sina pengar, det är osmakligt och lågt. Det som spelar roll är hans personlighet, en kille kan se ut nästan hur som helst om han har självsäkerhet och utstrålning. De enda han kommer att träffa med dina "goda råd" är trashiga gold diggers. Inte mycket bättre än en hora eller sugar babe.

Anonym (Maja) skrev 2022-02-26 06:20:46 följande:

Tror det är betydligt bättre hjälp om du bjuder jn honom i dina sociala sammanhang och hänger med honom till aktiviteter där han kan träffa mer folk och träna på det sociala.Hjälpa honom att öka sina kontaktytor.

Om du vill hjälpa honom tror jag att det är bästa hjälpen. 

Tänkte överlåta den biten till andra gemensamma vänner. Jag själv är ännu värre socialt än honom, så det blir inte ens att en enögd leder en blind, utan att en blind leder en enögd. 

Men det är ett bra råd, tack, men något som behöver delegeras.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (ekonomisk fundering) skrev 2022-02-26 06:42:19 följande:
    Tänkte överlåta den biten till andra gemensamma vänner. Jag själv är ännu värre socialt än honom, så det blir inte ens att en enögd leder en blind, utan att en blind leder en enögd. 

Men det är ett bra råd, tack, men något som behöver delegeras.
    Fast om  även du har samma behov (?) kanske ni kan stötta varandra att tillsammans hitta på saker som involverar andra männiksor? Det utesluter ju inte att även andra hjälper till, men inte är det bortkastat om detär något du skulle vara ok med. 

När det gäller pengar så tror jag att det kan hjälpa så till vida att man kan göra saker för pengar som hjälper en (men inte att det hjälper att bara tala om att man har dem). Som andra skrivit kan ju pengar hjälpa till om man vill förbättra sitt utseende, vill man jobba med sin blyghet men inte har så stora problem att man kan få hjälp med kostnafsfr terapi kan man ju använda pnegar även till det. Gå med i o,ika föreni gar, skaffa intressen där man träffar andra  åka på gruppresor där man lär känna nytt folk är ju andra saker som man kan använda pengarna till som kan hjälpa. 
  • Anonym (Mini)

Om det är en vän Ts, ta med honom ut och hjälp honom med stilen. Han har väl fastnat i något trist lodisstil och så rullar det på. 
    Frisör, kläder, bra skor.   Gå till butiker och ta gärna hjälp av personal. Det kommer kanske kännas ovant för honom men kan göra att han ser sig själv på nytt. Vill börja motionera lite osv. Lite mage är inget problem. Men att vilja må bra och vara sunt hälsosam är attraktivt. 
    Att män försöker visa med vissa märken, prylar el dylikt att de har minsann pengar är avtändande som 17. 
    Mannen kör Skoda här. Går ofta runt i en skogshuggarstil privat. Han är överläkare och tjänar bra. Men ok han ser fräsch ut. O är klippt. Men okända tror nog han är en modern bonde. Vem bryr sig. Hel, ren och hälsosam kommer man långt med.

Ts, att han är blyg är ju som han är, men kanske finns andra platser som passar honom? Vad är han intresserad av? Där han kan komma till sin rätt och kanske blomma upp. 

Anonym (Maja) skrev 2022-02-26 06:50:42 följande:
    Fast om  även du har samma behov (?) kanske ni kan stötta varandra att tillsammans hitta på saker som involverar andra männiksor? Det utesluter ju inte att även andra hjälper till, men inte är det bortkastat om detär något du skulle vara ok med. 

När det gäller pengar så tror jag att det kan hjälpa så till vida att man kan göra saker för pengar som hjälper en (men inte att det hjälper att bara tala om att man har dem). Som andra skrivit kan ju pengar hjälpa till om man vill förbättra sitt utseende, vill man jobba med sin blyghet men inte har så stora problem att man kan få hjälp med kostnafsfr terapi kan man ju använda pnegar även till det. Gå med i o,ika föreni gar, skaffa intressen där man träffar andra  åka på gruppresor där man lär känna nytt folk är ju andra saker som man kan använda pengarna till som kan hjälpa. 
    Har väl kanske på sätt och vis liknande behov, men är inte av samma kön och inte särskilt intresserad (kanske lite nyfiken?) av andra tjejer. Tror jag mest skulle vara i vägen.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (ekonomisk fundering) skrev 2022-02-26 07:13:59 följande:
    Har väl kanske på sätt och vis liknande behov, men är inte av samma kön och inte särskilt intresserad (kanske lite nyfiken?) av andra tjejer. Tror jag mest skulle vara i vägen.
    Tror du? Ofta är det ju lättare att lära känna nya folk om man redan har nån. Ni behöver ju inte "ragga" tillsammans (och du behöver ju definitivt inte söka kvinnor bara för att ni tillsammans befinner er i sociala sammanhang) utan mer göra saker utanför era vanliga bekvämlighetszoner. 
  • MimosaStarr

Han får helt enkelt jobba på sig själv och borde göra motsatsen, dölja att han har pengar, pengar kan inte köpa kärlek, det kan köpa sexuella tjänster och tillfälliga sällskap men inte kärlek. Och människor är visuella ett utseende betyder något även om det viktigaste är personligheten, med det kvittar egentligen om han ser ut som troll om han har självförtroendet så blir han automatiskt attraktiv, inget är så avtändande som en tafatt osäker man.

• Anonym (K)
    MimosaStarr skrev 2022-02-26 10:35:57 följande:

Han får helt enkelt jobba på sig själv och borde göra motsatsen, dölja att han har pengar, pengar kan inte köpa kärlek, det kan köpa sexuella tjänster och tillfälliga sällskap men inte kärlek. Och människor är visuella ett utseende betyder något även om det viktigaste är personligheten, med det kvittar egentligen om han ser ut som troll om han har självförtroendet så blir han automatiskt attraktiv, inget är så avtändande som en tafatt osäker man.

Ändå visar forskning ett annat resultat, är man välutbildad och har bra lön så bildar man oftare familj osv, man tittar även på traditionella mönster, dvs kortfattat en bättre ekonomi ökar chanserna, så det handlar inte om att köpa kärlek, det handlar om att en utbildad kvinna vill inte träffa en lågutbildad hur bra han än ser ut, man går inte bara på attraktion.
    -

Även i ett så jämlikt land som Sverige sker partnerval enligt traditionella mönster. Män som är lågutbildade och har låga inkomster har allt sämre utsikter att kunna bilda familj.
    Anonym (Maja) skrev 2022-02-26 08:26:10 följande:
    Tror du? Ofta är det ju lättare att lära känna nya folk om man redan har nån. Ni behöver ju inte "ragga" tillsammans (och du behöver ju definitivt inte söka kvinnor bara för att ni tillsammans befinner er i sociala sammanhang) utan mer göra saker utanför era vanliga bekvämlighetszoner. 
    Jo det förstår jag, fast ragga på kvinnor hade definitivt vart utanför min bekvämlighetszon :D (Nu blev jag nästan lite sugen på att testa bara för det :D  )...hur gör man? "Tjena kexet här står du och smular?" Sånt funkar rätt bra på mig, älskar såna fåniga raggningsrepliker, men misstänker att det nog bara är jag :D 
  • Anonym (J)

Nej. Han kommer attrahera fel typ av kvinnor och bli sårad och utnyttjad. 

• Anonym (J)

Om han är så rik kan han väl skaffa sig en PT och få hjälp att köpa fräscha kläder? Om han vill alltså. Men hälsa är viktigt oavsett. Få vettiga människor vill väl ha en partner som inte tar hand om sig?

• Anonym (V)

Att flasha med pengar leder ofelbart till att han drar till sig fel sorts kvinnor. Däremot är det attraktivt med någon som är driftig. Det säger något om en person att han har ett välbetalt jobb som jag antar kräver utbildning eller talang.

Som du beskriver honom verkar han utstråla motsatsen just nu. Varför skaffar han inte en personlig PT när han tjänar så bra och blir av med magen? Du kan ju uppmuntra honom att klä sig snyggare inte nödvändigtvis dyrare.

Även om en man inte är klassiskt snygg så gör en vältränad kropp och en medveten klädstil stor skillnad. Det gäller förstås även kvinnor, innan någon av de vanliga bittergubbarna här börjar gnälla. 

• Anonym (Stina)

Att flasha med pengar kommer inte ge honom riktig, livslång kärlek. Vem skulle attraheras till det om inte en golddigger? Och nån som inte bryr sig om pengar kommer inte lockas av honom om han inte är fräsch i övrigt. Som andra säger är det nog bättre att han börjar med att fräscha till sig lite, nya kläder, pt och liknande.

• Fjäril kär
    Anonym (ekonomisk fundering) skrev 2022-02-26 11:34:04 följande:
    Jo det förstår jag, fast ragga på kvinnor hade definitivt vart utanför min bekvämlighetszon :D (Nu blev jag nästan lite sugen på att testa bara för det :D  )...hur gör man? "Tjena kexet här står du och smular?" Sånt funkar rätt bra på mig, älskar såna fåniga raggningsrepliker, men misstänker att det nog bara är jag :D 
    Ni skulle ju kunna hjälpa varandra att hamna i bättre sammanhang där chansen är större att träffa folk att bli intresserad av. Peppa varandra att våga mer och våga nya saker.  Nya kläder och ny frisyr hjälper ju inte om han fortfarande hänger hemma eller på krogen där alla vet vem han är. 
Svar på tråden Råda nån till att "flasha" med sina pengar för att ragga?)