• Svar på tråden Jodtabletter slut
  • Tow2Mater

    Men det är ju som allt annat som man kanske inte har hemma vanligtvis; väntar man tills det faktist behövs, kan det vara för sent att införskaffa. Extra mat, dasspapper, kaffe, whatever.

    Klart att 'kärnvapenhotet' nu från putin får folk att vilja förbereda med det enda lilla man faktisk kan förbereda, det borde annars finnas i alla välutrustade husapotek. Det betyder ju inte att folk hamstrar, bara att många fler än vanligt köper så de små lagren som finns hos apoteken tar slut.

  • klyban

    ROFL, det har ju med kärnvapen att göra och inget om Tjernobyl att göra.


    Men det är klokt att ha jodtabletter hemma på lager, för det finns andra saker än kärnvapen som det funkar mot, och vara förberedd är bra.


    Och varför inte ha ordentlig tillgång till rabarber också, gör det är effektivt mot strålningspartiklar och tvätta bort dessa enkelt då de fastnar i rabarberna.(Men glöm inte koka dom först ;) )


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2022-02-28 18:05:01 följande:

    ROFL, det har ju med kärnvapen att göra och inget om Tjernobyl att göra.


    Men det är klokt att ha jodtabletter hemma på lager, för det finns andra saker än kärnvapen som det funkar mot, och vara förberedd är bra.


    Och varför inte ha ordentlig tillgång till rabarber också, gör det är effektivt mot strålningspartiklar och tvätta bort dessa enkelt då de fastnar i rabarberna.(Men glöm inte koka dom först ;) )


    Vilka andra saker är det jod "funkar mot"?
  • FallenAngelNr1000
    Rataxes skrev 2022-02-27 13:05:17 följande:
    I-131 har en halveringstid på 8 dagar. Det är runt 13100 dagar sedan Tjornobyl havererade... över 1600 halveringar. Det går inte mäta upp någon I-131 i området. 
    Hur många gånger behöver den halveras för att anses ofarlig då? 
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2022-02-28 18:20:18 följande:
    Vilka andra saker är det jod "funkar mot"?

    Hmm, undra det, kand et ha med olyckor på kärnkraftverk, du vet de sm fått detta redan utdelat till sig och bor i närheten av våra verk.
    Vet du ingenting om vad jod används till?
    Är det så illa på jod, antar vi inte ska prata om rabarberna då....


    Rataxes skrev 2022-02-28 18:25:11 följande:
    Förvänta dig inte något svar.

    Så du vet inte heller, men såklart det har vi sett i SVT-tråden och regerings-tråden och den monologen.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2022-02-28 20:53:00 följande:

    Hmm, undra det, kand et ha med olyckor på kärnkraftverk, du vet de sm fått detta redan utdelat till sig och bor i närheten av våra verk.
    Vet du ingenting om vad jod används till?
    Är det så illa på jod, antar vi inte ska prata om rabarberna då....


    Rataxes skrev 2022-02-28 18:25:11 följande:
    Förvänta dig inte något svar.

    Så du vet inte heller, men såklart det har vi sett i SVT-tråden och regerings-tråden och den monologen.


    Så Tjernobyl och det som hände där var ingen olycka på ett kärnkraftsverk då? Eller vad ROFL:ade du över i ditt förra inlägg?
  • Rataxes
    FallenAngelNr1000 skrev 2022-02-28 19:28:59 följande:
    Hur många gånger behöver den halveras för att anses ofarlig då? 
    Ett tiotal halveringar brukar anses som att ämnet är förbrukat.
    Det är betastrålningen från I-131 som gör den så otrevlig... jodtabletter mättar sköldkörteln så att den inte tar upp den farliga isotopen som så småningom sönderfaller till Xenon-131 som är stabil. 
    Jodtabletter skyddar alltså inte mot något annat än just I-131. 
    Radium sönderfaller till Radon som avger alfastrålnimg, skadlig för.lungorna eftersom man andas in den.

    Det var lite strålningsfysik bara.

    Jobbat.med det drygt 30 år.
  • Pope Joan II
    Rataxes skrev 2022-02-28 22:08:37 följande:
    Ett tiotal halveringar brukar anses som att ämnet är förbrukat.
    Det är betastrålningen från I-131 som gör den så otrevlig... jodtabletter mättar sköldkörteln så att den inte tar upp den farliga isotopen som så småningom sönderfaller till Xenon-131 som är stabil. 
    Jodtabletter skyddar alltså inte mot något annat än just I-131. 
    Radium sönderfaller till Radon som avger alfastrålnimg, skadlig för.lungorna eftersom man andas in den.

    Det var lite strålningsfysik bara.

    Jobbat.med det drygt 30 år.
    Ditt inlägg försvann tyvärr. Men den forne hobbyepidemiolog kan tydligen nu allt om jod och rabarber.
  • Rataxes
    Pope Joan II skrev 2022-02-28 22:23:20 följande:
    Ditt inlägg försvann tyvärr. Men den forne hobbyepidemiolog kan tydligen nu allt om jod och rabarber.
  • mari123
    S23 skrev 2022-02-26 10:00:18 följande:

    Är du säker på att det ens funnits innan? för ett par år sedan gick det inte att få tag på i Sverige iaf 


    Jag är inne på din linje. Räcker med att EN kund på valfritt Apotek i landet vill köpa Jod-tabletter och VIPS är dom slut!? Finns ju rädda människor som alltid tror det värsta men liksom........jodtabletter!.....
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2022-02-28 22:06:08 följande:
    Så Tjernobyl och det som hände där var ingen olycka på ett kärnkraftsverk då? Eller vad ROFL:ade du över i ditt förra inlägg?

    DU frågade vad mer man kan använda jod till än för kärnvapen, och det berättade jag för dig och att man redan i Sverige delar ut jodtabletter i vissa områden och kärnkraftsnära.


     


    Är det inte dax du sakligt berättar vad du vill, för nu sade du inget alls efter jag berättade för dig.
    Och rabarberna ja, de har också ett syfte om man så vill.


    Pope Joan II skrev 2022-02-28 22:23:20 följande:
    Ditt inlägg försvann tyvärr. Men den forne hobbyepidemiolog kan tydligen nu allt om jod och rabarber. smile2.gif

    Ad hominem och osaklighet verkar vara bemötandet av fakta.
    DU frågade jag svarade vad mer för situationer man använder jod till smile2.gif


    Rataxes skrev 2022-03-01 05:09:18 följande:
    smile2.gif

    Skål


    Jag tycker det är jobbigt att alltid ha rätt.


    mari123 skrev 2022-03-01 05:16:08 följande:
    Jag är inne på din linje. Räcker med att EN kund på valfritt Apotek i landet vill köpa Jod-tabletter och VIPS är dom slut!? Finns ju rädda människor som alltid tror det värsta men liksom........jodtabletter!.....

    Om nått sker med strålning ala kärnvapen, så är jod en sjukt viktig ämne att ta in för sina sköldkörtlar.


    En del drivs säkerligen av rädsla, en annan har funderat på köpa in detta i i många år men får aldrig tummen ur, så jag tillhör nog inte de rädda precis.
    Men det är väldigt klokt att ha såna i ens förvar ändå, jag bor inte speciellt långt ifrån kärnkraftverk, men inte ens nära för få det utdelat till mig som andra kan få.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    Dunderthunder skrev 2022-03-01 11:13:20 följande:
    Det är inte fredag än...
    Försäljningen har ökat markant av exempelvis nödradioapparater, vattendunkar, stormkök, frystorkad mat, sovsäckar, läkemedel och jodtabletter.
  • Tow2Mater

    Jag kollade precis om vi har batterier till nödradion. Ett ypperligt tillfälle att se till att sådant fungerar och finns hemma.

  • Pope Joan II
    klyban skrev 2022-03-01 06:11:49 följande:

    DU frågade vad mer man kan använda jod till än för kärnvapen, och det berättade jag för dig och att man redan i Sverige delar ut jodtabletter i vissa områden och kärnkraftsnära.


    Är det inte dax du sakligt berättar vad du vill, för nu sade du inget alls efter jag berättade för dig.
    Och rabarberna ja, de har också ett syfte om man så vill.


    Pope Joan II skrev 2022-02-28 22:23:20 följande:
    Ditt inlägg försvann tyvärr. Men den forne hobbyepidemiolog kan tydligen nu allt om jod och rabarber. smile2.gif

    Ad hominem och osaklighet verkar vara bemötandet av fakta.
    DU frågade jag svarade vad mer för situationer man använder jod till smile2.gif


    Skål


    Jag tycker det är jobbigt att alltid ha rätt.


    Om nått sker med strålning ala kärnvapen, så är jod en sjukt viktig ämne att ta in för sina sköldkörtlar.


    En del drivs säkerligen av rädsla, en annan har funderat på köpa in detta i i många år men får aldrig tummen ur, så jag tillhör nog inte de rädda precis.
    Men det är väldigt klokt att ha såna i ens förvar ändå, jag bor inte speciellt långt ifrån kärnkraftverk, men inte ens nära för få det utdelat till mig som andra kan få.


    Du har aldrig haft rätt i något. Men lycka till med alla dina sköldkörtlar. 
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2022-03-01 22:18:47 följande:
    Du har aldrig haft rätt i något. Men lycka till med alla dina sköldkörtlar. 

    Sakligheten av mig berättar det klart och tydligt, lika väl hobbyepidemiologen hade rätt om Sverige.


    Och osakligheten och ad hominem nu om Jodtabletter berättar att även du är medveten om detta, komiskt nog sade jag att jag aldrig köpt några heller, så mina sköldkörtlar behöver VERKLIGEN lycka till om nått sker med strålning.


    Och hur visste du inte om att jodtabletter delas ut i Sverige och att det används även till kärnkrafts fadäser och omgivning och inte bara kärnvapen?
    Hur som helst nu har jag lärt dig nått nytt och nu att du inte ens visste om vad mer än för efter kärnvapen användning i nära område.
    Och till rabarberna kom vi aldrig, men antar du även där förstod nyttan med rabarber och strålning.
    Det är jobbigt att alltid har rätt.

    Det är gott råd till andra som hamstrar jodtabletter, tänk även på tvätta efteråt ni varit ute om nått svårt sker med strålning,  och där funkar rabarber utmärkt pga dessa rabarber innehåll.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Dunderthunder
    Pope Joan II skrev 2022-03-01 22:18:47 följande:
    Du har aldrig haft rätt i något. Men lycka till med alla dina sköldkörtlar. 
    Bästa svaret på familjeliv och det är 100% sant! Man blir stolt :) 
  • Jagäterkeso

    Man kan göra varianten att äta en jävla massa vit fisk (inte lax denna gången :) ) och dricka litervis av mjölk. Då får man i sig stora mängder jod.

  • klyban
    Dunderthunder skrev 2022-03-10 20:39:07 följande:
    Bästa svaret på familjeliv och det är 100% sant! Man blir stolt :) 

    Dock så kvarstår det jag säger som sakligt korrekt, och du är utan saklighet.
    Och sen behöver man inte säga mer efter det.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Jodtabletter slut