• Anonym (besviken)

Jag känner att min man utnyttjar mig

Jag och min man brukar bråka om ekonomin. Eller ja, det är han som KONSTANT gnäller om ekonomin. Att vi int har pengar, att vi inte har råd med något osv. 

Jag är en student som får ut 17 000 kr från CSN. Han har ett fast jobb där han får ut ungefär 35-37 000 kr varje månad, efter skatt. 

Jag betalar amortering+ränta som ligger på 12 000 kr. Sedan betalar jag mina egna räkningar. Jag betalar även barnens kläder. Det är även jag som mycket ofta betalar möblerna/maten i hemmet. 

Häromdagen skulle vi köpa en soffa. Jag frågar om han ska swisha för den, varpå han svarar "nej, jag har inga pengar. Du får betala för den". Observera att vi har en "gemensam ekonomi", men många gånger känns det som att jag är ensamstående. Jag köper nästan aldrig kläder till mig själv. OM jag gör det, köper jag kläderna på tex myrorna eller andra secondhand-butiker. Inget fel alls med att köpa second-hand, men jag lägger verkligen inte ner pengar på mig själv, och om jag ska göra det, ser jag till att det ska kosta så lite som möjligt. 

Igår berättade jag för min man att jag och min bror köpt kryptovalutor för 2 000 var, bara för en kul grej. Han blev sååå upprörd och frågade varför jag inte istället gick till honom och frågade om råd när det kommer till kryptovalutor, att jag kunde ge pengarna till honom, så kunde han investera dem åt mig istället. Han började även att förlöjliga min bror, vilket var där bråket började och eskalerade. Han slängde saker i golvet, och det slutade med att jag åkte hemifrån.

När jag träffade min man, hade han inga sparpengar. När vi köpte vårt lilla hus, gick jag in med all insats, och betalde vår lilla bil. Jag gav honom pengar för att investera i aktier. Jag betalade vår bröllopsresa. Då sa han att det inte finns något som heter "mina och dina pengar". Men nu verkar det ha förändrats...

När vi gifte oss sa jag att jag ville ha en ring för max 1 000 kr. I min kultur, och i hans, är det viktigt att mannen och hans familj köper smycken till bruden. Jag sa att jag inte ville ha massa smycken, eftersom vi ska bygga vår framtid. 

Vi har 170 000 kr på vårt sparkonto, och ännu mer på ett annat konto(som han vägrar ta ut, för då måste han sälja "sina" kryptovalutor". Jag är SÅÅÅÅ trött på detta gnäll om ekonomin hela tiden. Blir nästan galen när han grinar över ekonomin. Jag ORKAR inte mer!

Jag har sagt att jag ska ta ett jobb och jobba 1 gång/vecka så att vi får in några 1000-lappar iaf, men han säger att han istället kan ta ett pass på jobbet och få ut ungefär 3500 kr efter skatt. Men gör det då?!! 

Han gnäller om att bilarna kostar för mkt i bensin. Jag har sagt att vi säljer båda bilarna och köper en mindre, och en billigare. Men han vill inte sälja den nyare bilen för att "han tycker om den". 

Snälla snälla snälla. Jag blir nästan galen här. Hur ska jag hantera den här människan?? Har någon varit i liknande situation. Kom med råd i sådana fall. Blir helt utmattad av hans negativa syn på allt. 

• Svar på tråden Jag känner att min man utnyttjar mig
  • Anonym (Lol)

Bad köpte du för kryptovaluta som fick han att förlöjliga din bror? Vill veta vem som har rätt, vad rekommenderade din man och bad köpte du med din bror för 2000?

• Anonym (Lol)

Sluta ignorera mig, säg vilken moon du köpte och berätta för oss hur rik du kommer bli inom en snar framtid med din skena shib investering

• Anonym (besviken)
    Jemp skrev 2022-02-26 11:52:25 följande:

1) ni har ju inte gemensam ekonomi? 
    2) vad betalar han? 
    3) se om ditt eget hus och säkra din egen ekonomi. 

Nej, jag börjar märka det mer och mer... 

Han betalar bensin, el/vatten, försäkring hem/bilar, förskoleavgiften. Säg att det kanske hamnar på 10-12 000 kr. Nu gissar jag egentligen vad det hamnar på, men jag tror inte att det blir mer.

Jag vet inte hur jag ska säkra min egen ekonomi. Jag tänker att vi är gifta och om vi skiljer oss, så delar vi ändå 50 på allt. Jag har som sagt inte så mkt över för sparande. Lägger in 1000 kr per månad på opti. 
  • Anonym (Lol)

Tror detta skulle vara något för dig. Aktien heter "BUZZ" 
  • Anonym (Enskild)

Dela upp ekonomin omedelbart. Du blir ju näst intill lurad?! Du kan även överväga att göra en bodelning inom äktenskapet. Då blir ditt ditt, hans hans, allt blir enskilt.

• Anonym (G)

Om ni ska ha gemensam ekonomi så måste du också få tillgång till hans pengar.
    Mao alla era inkomster hamnar På ett konto och betalar för alla gemensamma utgifter. Det som är kvar delas lika.
    som det är nu har du ju inte tillgång till ?hans? pengar.
    med tur sparar han dem så att du får av dem vid en bodelning men han kan lika gärna spendera dessa pengar på sig själv medan du sitter och pytsar ut MER pengar än han varje månad trots att du har lägre inkomst?
    han borde rimligen betalat hela soffan om han har den inkomsten och du inte får av dessa pengar till sprande.
    får han ut över 30.000 i månaden så kan han utifrån det du uppger spara 15.000 i månaden medan du sparar noll?

• Anonym (J)

Självklart ska alla pengar in och ut på ett och samma konto när man har gemensam ekonomi! Förutom eventuellt varsitt konto för fickpengar och egen konsumtion. Går han inte med på det så får du väl begära separat ekonomi. 

• Anonym (A)
    Anonym (Enskild) skrev 2022-02-26 18:27:11 följande:
    Dela upp ekonomin omedelbart. Du blir ju näst intill lurad?! Du kan även överväga att göra en bodelning inom äktenskapet. Då blir ditt ditt, hans hans, allt blir enskilt.
    Håller med
  • Anonym (Åh)

Jag hade skiljt mig från en man som din, TS.

• Anonym (...)

Ledsen att berätta, men detta är ekonomiskt våld han utför mot dig. En slags manipulation.

Jag och min sambo, snart man, har haft delad ekonomi sen vi blev sambos - under första tiden studerade jag. Han tjänade redan då bra - fick ut ungefär som din man 35 000 ca. Vi tog mina pengar (ca 15 000 och hans, la i en pott och sedan betalade vi av alla räkningar. Vi överförde också månadens summa till mat och bensin till vårt gemensamma ica-konto. Resten av pengarna delade vi på (blev väl ca 5000) och det fick vi  göra vad vi ville med - ville man fika, shoppa, spara var det upp till var och en.

Vi har fortfarande detta upplägget, fast nu jobbar jag och han är pappaledig och jag drar alltså in det större lasset ekonomiskt sett. Vi har fondkonto till vårt barn där vi sätter in barnbidraget varje månad och avsätter också en summa på vårt Ica konto till förbrukningsvaror till barnet samt om barnet behöver kläder/bilbarnstol/annat. Annars precis samma upplägg.

I vår värld är sånt upplägg det mest rättvisa. Hålla på att räkna procent, eller dela rakt av på kostnader trots olika lön blir ju inte alls rättvist och ger inte båda samma förutsättningar. Ert sätt är verkligen inte rättvist, och din man verkar helt ärligt vara fruktansvärd och manipulativ. Som sagt; han utövar ekonomiskt våld mot dig då han kontrollerar dig via pengarna.

Mitt enda råd är att sitta ner och föreslå det upplägget jag beskrev att jag och min sambo har. Går han inte med på det måste du nog tyvärr tänka en gång extra och fråga dig vad för typ av liv du vill leva... Måste vara fruktansvärt dränerande och tröttsamt att diskutera pengar såsom du beskriver, han låter som en riktig snåljåp...

Önskar dig lycka till!!

• Anonym (?)

Men vad tusan gör snubben med pengarna? Att få ut 35-37.000 är mycket (3x mer än jag) Lägger han dem på hög och därmed gömmer dem från din insyn? Missbrukar han? Spelar han eller köper för mycket kryptovalutor som går ner i värde?

Något står inte rätt till med hans sätt att hantera ekonomin.
    Men än värre, hans sätt att hantera ert äktenskap och bjuda på sig själv både ekonomiskt och på andra sätt, är det något kraftigt fel på!

Du är värd bättre Ts<3

• Grey Man

Ni har gemensam ekonomi där han bidrar med 34.000 kr i månaden och du 17.000 kr. Det är väl inte mer än rätt att han har lite mer att säga till om egentligen. Sätt över alla era pengar varje månad så har ni en gemensam pott på 51.000 kr att ta från så blir det inget tjafs.

• Anonym (X)
    Grey Man skrev 2022-02-28 07:04:25 följande:

Ni har gemensam ekonomi där han bidrar med 34.000 kr i månaden och du 17.000 kr. Det är väl inte mer än rätt att han har lite mer att säga till om egentligen. 

Ger det honom rätt att lägga mindre pengar på gemensamma kostnader och utgifter än TS?
  • Anonym (Bert76)

Hur länge har du sagt till honom att du ska plugga? Kan ju vara en frustration över att han vill ha ut dig i av arbetslivet? 

• Anonym (J)
    Anonym (besviken) skrev 2022-02-26 13:05:53 följande:
    Nej, jag börjar märka det mer och mer... 

Han betalar bensin, el/vatten, försäkring hem/bilar, förskoleavgiften. Säg att det kanske hamnar på 10-12 000 kr. Nu gissar jag egentligen vad det hamnar på, men jag tror inte att det blir mer.

Jag vet inte hur jag ska säkra min egen ekonomi. Jag tänker att vi är gifta och om vi skiljer oss, så delar vi ändå 50 på allt. Jag har som sagt inte så mkt över för sparande. Lägger in 1000 kr per månad på opti. 
    Har du koll på hans konton? Jag menar, han måste ju kunna spara en jävla massa pengar, var hamnar dessa pengar? I en skilsmässa kan han försöka dölja det för dig. 

Studielån räknas in i en bodelning, så du vet det. 

Plugga färdigt sen skilj dig. 
  • Anonym (J)
    Grey Man skrev 2022-02-28 07:04:25 följande:

Ni har gemensam ekonomi där han bidrar med 34.000 kr i månaden och du 17.000 kr. Det är väl inte mer än rätt att han har lite mer att säga till om egentligen. Sätt över alla era pengar varje månad så har ni en gemensam pott på 51.000 kr att ta från så blir det inget tjafs.

Nej, varför ska han ha mer att säga till om? Då får han välja att ha separat ekonomi istället. 
    TS har burit och fött barnen, har hon mer att säga till om gällande dem? Nej, precis. 
  • Anonym (Bert76)
    Anonym (J) skrev 2022-03-06 09:06:48 följande:
    Nej, varför ska han ha mer att säga till om? Då får han välja att ha separat ekonomi istället. 
    TS har burit och fött barnen, har hon mer att säga till om gällande dem? Nej, precis. 
    Tycker kvinnor återkommande hävdar att de HAR mer "rätt" kring flera frågor om barn just pga detta
  • Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2022-02-28 00:26:37 följande:

Men vad tusan gör snubben med pengarna? Att få ut 35-37.000 är mycket (3x mer än jag) Lägger han dem på hög och därmed gömmer dem från din insyn? Missbrukar han? Spelar han eller köper för mycket kryptovalutor som går ner i värde?

Något står inte rätt till med hans sätt att hantera ekonomin.
    Men än värre, hans sätt att hantera ert äktenskap och bjuda på sig själv både ekonomiskt och på andra sätt, är det något kraftigt fel på!

Du är värd bättre Ts<3

Håller med.
    Anonym (besviken) skrev 2022-02-26 11:06:01 följande:

Jag och min man brukar bråka om ekonomin. Eller ja, det är han som KONSTANT gnäller om ekonomin. Att vi int har pengar, att vi inte har råd med något osv. 

Jag är en student som får ut 17 000 kr från CSN. Han har ett fast jobb där han får ut ungefär 35-37 000 kr varje månad, efter skatt. 

...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...

Han gnäller om att bilarna kostar för mkt i bensin. Jag har sagt att vi säljer båda bilarna och köper en mindre, och en billigare. Men han vill inte sälja den nyare bilen för att "han tycker om den". 

Snälla snälla snälla. Jag blir nästan galen här. Hur ska jag hantera den här människan?? Har någon varit i liknande situation. Kom med råd i sådana fall. Blir helt utmattad av hans negativa syn på allt. 

Ni har 52-54 tusen i månaden att leva på, det borde inte vara några problem om ni inte har dragit på er några onödigt höga kostnader.

Han tycker att bensinen kostar för mycket. Lösningen är att köra mindre/ha en mer bränslesnål bil.
Svar på tråden Jag känner att min man utnyttjar mig