Jag känner att min man utnyttjar mig
Jag och min man brukar bråka om ekonomin. Eller ja, det är han som KONSTANT gnäller om ekonomin. Att vi int har pengar, att vi inte har råd med något osv.
Jag är en student som får ut 17 000 kr från CSN. Han har ett fast jobb där han får ut ungefär 35-37 000 kr varje månad, efter skatt.
Jag betalar amortering+ränta som ligger på 12 000 kr. Sedan betalar jag mina egna räkningar. Jag betalar även barnens kläder. Det är även jag som mycket ofta betalar möblerna/maten i hemmet.
Häromdagen skulle vi köpa en soffa. Jag frågar om han ska swisha för den, varpå han svarar "nej, jag har inga pengar. Du får betala för den". Observera att vi har en "gemensam ekonomi", men många gånger känns det som att jag är ensamstående. Jag köper nästan aldrig kläder till mig själv. OM jag gör det, köper jag kläderna på tex myrorna eller andra secondhand-butiker. Inget fel alls med att köpa second-hand, men jag lägger verkligen inte ner pengar på mig själv, och om jag ska göra det, ser jag till att det ska kosta så lite som möjligt.
Igår berättade jag för min man att jag och min bror köpt kryptovalutor för 2 000 var, bara för en kul grej. Han blev sååå upprörd och frågade varför jag inte istället gick till honom och frågade om råd när det kommer till kryptovalutor, att jag kunde ge pengarna till honom, så kunde han investera dem åt mig istället. Han började även att förlöjliga min bror, vilket var där bråket började och eskalerade. Han slängde saker i golvet, och det slutade med att jag åkte hemifrån.
När jag träffade min man, hade han inga sparpengar. När vi köpte vårt lilla hus, gick jag in med all insats, och betalde vår lilla bil. Jag gav honom pengar för att investera i aktier. Jag betalade vår bröllopsresa. Då sa han att det inte finns något som heter "mina och dina pengar". Men nu verkar det ha förändrats...