• Anonym (besviken)

Jag känner att min man utnyttjar mig

Jag och min man brukar bråka om ekonomin. Eller ja, det är han som KONSTANT gnäller om ekonomin. Att vi int har pengar, att vi inte har råd med något osv. 

Jag är en student som får ut 17 000 kr från CSN. Han har ett fast jobb där han får ut ungefär 35-37 000 kr varje månad, efter skatt. 

Jag betalar amortering+ränta som ligger på 12 000 kr. Sedan betalar jag mina egna räkningar. Jag betalar även barnens kläder. Det är även jag som mycket ofta betalar möblerna/maten i hemmet. 

Häromdagen skulle vi köpa en soffa. Jag frågar om han ska swisha för den, varpå han svarar "nej, jag har inga pengar. Du får betala för den". Observera att vi har en "gemensam ekonomi", men många gånger känns det som att jag är ensamstående. Jag köper nästan aldrig kläder till mig själv. OM jag gör det, köper jag kläderna på tex myrorna eller andra secondhand-butiker. Inget fel alls med att köpa second-hand, men jag lägger verkligen inte ner pengar på mig själv, och om jag ska göra det, ser jag till att det ska kosta så lite som möjligt. 

Igår berättade jag för min man att jag och min bror köpt kryptovalutor för 2 000 var, bara för en kul grej. Han blev sååå upprörd och frågade varför jag inte istället gick till honom och frågade om råd när det kommer till kryptovalutor, att jag kunde ge pengarna till honom, så kunde han investera dem åt mig istället. Han började även att förlöjliga min bror, vilket var där bråket började och eskalerade. Han slängde saker i golvet, och det slutade med att jag åkte hemifrån.

När jag träffade min man, hade han inga sparpengar. När vi köpte vårt lilla hus, gick jag in med all insats, och betalde vår lilla bil. Jag gav honom pengar för att investera i aktier. Jag betalade vår bröllopsresa. Då sa han att det inte finns något som heter "mina och dina pengar". Men nu verkar det ha förändrats...

När vi gifte oss sa jag att jag ville ha en ring för max 1 000 kr. I min kultur, och i hans, är det viktigt att mannen och hans familj köper smycken till bruden. Jag sa att jag inte ville ha massa smycken, eftersom vi ska bygga vår framtid. 

Vi har 170 000 kr på vårt sparkonto, och ännu mer på ett annat konto(som han vägrar ta ut, för då måste han sälja "sina" kryptovalutor". Jag är SÅÅÅÅ trött på detta gnäll om ekonomin hela tiden. Blir nästan galen när han grinar över ekonomin. Jag ORKAR inte mer!

Jag har sagt att jag ska ta ett jobb och jobba 1 gång/vecka så att vi får in några 1000-lappar iaf, men han säger att han istället kan ta ett pass på jobbet och få ut ungefär 3500 kr efter skatt. Men gör det då?!! 

Han gnäller om att bilarna kostar för mkt i bensin. Jag har sagt att vi säljer båda bilarna och köper en mindre, och en billigare. Men han vill inte sälja den nyare bilen för att "han tycker om den". 

Snälla snälla snälla. Jag blir nästan galen här. Hur ska jag hantera den här människan?? Har någon varit i liknande situation. Kom med råd i sådana fall. Blir helt utmattad av hans negativa syn på allt. 

• Svar på tråden Jag känner att min man utnyttjar mig
  • Anonym (Kajsa Kavat med egen plånbok)

Jag är lite som honom, det erkänner jag så här anonymt.
    Har levt med gemensam ekonomi och varit allt från irriterad till vansinnig när maken gjort "affärer" som jag ansett orimliga eller onödiga.

Skilj på era ekonomier, skilj er gärna som par också. Börja om, och blanda aldrig ihop pengar med någon annan. Så gjorde jag och det var och är perfekt för en person som mig, och din man.

• Anonym (öööö)

Se genast till att ni inte har gemensamma konton, om ni har det. Sen visar du vad DU betalat för under er till tillsammans, som du skrev om här, och vad han betalat för. Påtala att du köper det mesta fortlöpande också som mat osv.

Säg att du är trött på det här och ska ni rädda relationen måste det blir en STOR förändring. Klart att han som tjänar mycket mer än dig ska bidra mer. Självklart ska han betala tex halva soffan, om ni hade bestämt er för att ni behövde en soffa osv.

Annars får ni ha strikt uppdelad ekonomi och bara betala precis det som är för egen del + ha ett konto för barnbidrag osv, där ni båda ska bidra för barnen (inte bara du)

• Anonym (öööö)
    Anonym (Kajsa Kavat med egen plånbok) skrev 2022-02-26 11:11:33 följande:

Jag är lite som honom, det erkänner jag så här anonymt.
    Har levt med gemensam ekonomi och varit allt från irriterad till vansinnig när maken gjort "affärer" som jag ansett orimliga eller onödiga.

Skilj på era ekonomier, skilj er gärna som par också. Börja om, och blanda aldrig ihop pengar med någon annan. Så gjorde jag och det var och är perfekt för en person som mig, och din man.

så det enda du tog till dig i hela texten är att TS gjort orimliga affärer? 
  • Anonym (Tess)

När inkomstskillnaderna är så stora tycker jag att antingen har man gemensam ekonomi där man betalar procentuellt av sin inkomst eller också om man ska dela lika får man anpassa sin levnadsstandard till den som tjänar minst. Sen det som blir över är väl upp till var och en vad man vill göra för, om man vill köpa kläder eller kryptovalutor eller gå på dyr restaurang. Tror ni måste ta ett allvarligt snack om vad ni ska ha för uppdelning, som det är idag verkar ni ha anpassat er levnadsstandard efter hans inkomst men där du ska betala 50% av utgifterna och det hade inte jag tyckt att skulle känts okej. 

• Anonym (KultiMuliti)

Gängar man sig med Multi-kulti så blir det så här. 
    Han kommer lägga sina pengar på hög, och du försörja honom. Han kommer sedermera lämna dig, du får hälften av vad du puttat in och han behåller få 75%.

Sluta betala, säg att om inte han betalar nu så får ni sälja boendet och ta en hyrestrea i någon förort. 

När skall ni lära er????

• Anonym (Kajsa Kavat med egen plånbok)
    Anonym (öööö) skrev 2022-02-26 11:15:17 följande:
    så det enda du tog till dig i hela texten är att TS gjort orimliga affärer? 
    Hur så?
    Varför kommenterar du bara mitt inlägg med ett ifrågasättande?

Jag kommenterar det som är relevant för mig i ts text.
    Hur kan det komma sig att du inte kommenterade den alls utan istället ägnar dig åt att gnälla på mig?
  • Anonym (besviken)
    Anonym (öööö) skrev 2022-02-26 11:14:11 följande:

Se genast till att ni inte har gemensamma konton, om ni har det. Sen visar du vad DU betalat för under er till tillsammans, som du skrev om här, och vad han betalat för. Påtala att du köper det mesta fortlöpande också som mat osv.

Säg att du är trött på det här och ska ni rädda relationen måste det blir en STOR förändring. Klart att han som tjänar mycket mer än dig ska bidra mer. Självklart ska han betala tex halva soffan, om ni hade bestämt er för att ni behövde en soffa osv.

Annars får ni ha strikt uppdelad ekonomi och bara betala precis det som är för egen del + ha ett konto för barnbidrag osv, där ni båda ska bidra för barnen (inte bara du)

Vi har faktiskt INTE gemensamma konton. Jag har mitt konto, och han har sitt. Den enda gemensamma kontot vi har, är det kontot där amortering+ränta dras ifrån.

När jag tar upp det här med att vi ska se över ekonomin och dela mer rättvist brukar han dra med "Det finns inget som heter mina och dina pengar". Det känns so att han försöker manipulera mig. 

Jag har sagt att vi ska gå i parterapi pga vår ekonomiska "problem", men han vägrar. 
  • Jemp

1) ni har ju inte gemensam ekonomi? 
    2) vad betalar han? 
    3) se om ditt eget hus och säkra din egen ekonomi. 

• Anonym (öööö)
    Anonym (besviken) skrev 2022-02-26 11:26:16 följande:
    Vi har faktiskt INTE gemensamma konton. Jag har mitt konto, och han har sitt. Den enda gemensamma kontot vi har, är det kontot där amortering+ränta dras ifrån.

När jag tar upp det här med att vi ska se över ekonomin och dela mer rättvist brukar han dra med "Det finns inget som heter mina och dina pengar". Det känns so att han försöker manipulera mig. 

Jag har sagt att vi ska gå i parterapi pga vår ekonomiska "problem", men han vägrar. 
    Att vägra söka hjälp är väl lite klassiskt från personer som vet med sig att de inte gör helt rätt. Han fattar att han kommer få svara på jobbiga frågor om hur han tänker runt detta osv. 

Men hur tänker du om att ha en partner som vägrar för att förbättra relationen? Likväl som han vägrar terapi, kan du vägra fortsätta tillsammans om han inte ens vill försöka ta den hjälp som finns. 
    Fråga om er relation inte ens är värd att lägga några terapisamtal på. 
  • Anonym (Yconoma)

Man får det man väljer.

Kan du inte sätta ner foten från början, bo inte med en karl då. För han kommer i 50-60% av fallen inte att vara kvar när du blir fattigpensionär.

Svar på tråden Jag känner att min man utnyttjar mig