• Familjelivsredaktionen

Hur pratar ni med era barn om kriget i Ukraina?

Vi är nyfikna!

Har era barn kommit hem och frågat om kriget i Ukraina? 
    Hur hanterar ni frågor om krig och hur gör ni för att lugna era barn? 

Här kan du ta del av barnpsykologens bästa tips och råd gällande hur man pratar om kriget i Ukraina på bästa sätt, samt hur man gör för att inte föra över sin egen ångest och oro på sina barn! 

www.familjeliv.se/foralder/barnpsykologen-sa-pratar-du-med-ditt-barn-om-kriget-i-ukraina/345346

• Svar på tråden Hur pratar ni med era barn om kriget i Ukraina?
  • moaguuun

Alltså seriöst. Varför ens berätta om det. Det påverkar inte Sverige!

• Miramara

Jag pratar med min 7-åring om det, frågar vad hon tänker, om hon är orolig osv. Hon är inte orolig för att det ska bli krig i Sverige, men bekymrad för framför allt barnen i Ukraina. Hur går det med deras skola, deras hem, deras saker, vart ska de ta vägen, hur håller de sig varma nu när det är kallt osv osv. Hon skänkte sin veckopeng till Rädda Barnen. Det är liksom en del av samtiden, det som händer runt omkring oss. Jag upplever inte att hon behöver så mycket bomull runt samtalet, utan vi kan prata ganska rakt omkring det, även om jag inte redogör för exakt hur många som har blivit ihjälskjutna. Hon förstår, på barns vis, konceptet krig, även om hon inte förstår varför, men det gör ju inte jag heller.

• SweeneyTodd
    moaguuun skrev 2022-02-28 15:33:51 följande:
    Alltså seriöst. Varför ens berätta om det. Det påverkar inte Sverige!
    Jo, det påverkar Sverige. Bland annat har flyktingar kommit hit. 

Ser att du har avregistrerat dig, men vill svara på ditt inlägg ändå. 
  • PatrikStork

Tycker att det räcker med att svara på deras frågor? Men jag har varit ärlig, min har frågat mycket om kärnvapen och om alla barn som blir döde av ryska soldater. 
     Jag har svarat att ondska finns i alla länder men att i länder som styrs av kommunister så så får dessa onda människor mer makt. Det är därför det dör så många i Ukraina just nu. Ja sa att jag inte trodde att kärnvapen kommer att användas, men om det gör det så kommer väldigt många människor dö. 

Hur har ni svarat? 

• Mimosa86

Försöker svara på just specifika frågor de ställer (yngre skolåldern) och inte sväva ut ingens teorier och ilska.

Men det är tufft. Min äldsta frågade idag -varför använder sig Ryssland av bomber, förstår han inte att han kan träffa barn?-  -har ha inte själv barn? Varför gör han såhär?-

ja hur förklarar man denna ondska? Hur förklarar man för en liten tjej med hjärta att det finns människor som saknar just det?

svårt... först pandemi och nu detta. Hur fan kan man utsätta barn för detta elände...

Svar på tråden Hur pratar ni med era barn om kriget i Ukraina?