• Anonym (Svårt att bestämma mig)

Göra orosanmälan pga alkoholstinkande förälder?

Vårt barn har en kompis vars ena förälder luktar rejält av alkohol varje gång vi stöter på varandra. Lukten känns tydligt om man står närmare än ca 2 meter ifrån varandra , även utomhus. Det är alltså en väldigt tydlig stank och jag har känt den varje gång vi träffats oavsett dag i veckan och det har varit så under flera års tid. Vi har inga andra anledningar att misstänka att något inte är som det ska i hemmet. Trevliga föräldrar och trevligt barn. 

Hur hade ni gjort? Hade ni gjort en orosanmälan?

Kan det finnas någon annan anledning till att en person luktar alkohol? Någon medicin kanske? Om jag uppfattat saken rätt lever personen med kronisk smärta så det är inte helt orimligt att tro att personen medicineras. 

• Svar på tråden Göra orosanmälan pga alkoholstinkande förälder?
  • Anonym (…)

Alltså känner du oro ska du anmäla. Sen är det socialtjänsten som utreder om det föreligger skäl för oro och kan därefter erbjuda olika former av stöd. Inte ditt ansvar att ta reda på orsak, är det någon typ av medicinering eller annat så blir ju det utrett fort. 

• fornminne
    Anonym (Ja!) skrev 2022-03-02 19:21:15 följande:
    Alkoholism är omgärdat av så extremt mkt skam i de flesta familjer, så ett effektivt döljande sprider sig strax bland liten och stor och blir ett mönster. Ännu mer skamligt var det på 70-, 80-talet att bli föremål för socialtjänsten. Vi pratade aldrig om varför ingen bröt tystnaden. Det var mina mor- och farföräldrar, döda sedan länge.  Min mamma dog många år efter att hon lämnat äktenskapet med honom när vi redan var vuxna, och vår relation blev faktiskt svårare några år efter att jag själv fick barn. Innan hon dog var jag djupt förtvivlad att vi inte kunde prata om varken det gamla när jag äntligen kunde, eller annat svårt och nytt undfallande beteende när hon kunde "valt mig" och vi hade ingen kontakt innan hon dog. Att hon kunde utsätta mig för det hon gjorde under barndomen, att vara åskådare till djup förnedring, ibland utdelare av straff genom honom, övergår mitt förstånd, fast utifrån mina kunskaper ändå inte. Jag har ett enormt sår efter min mamma som jag måst läka i omgångar av bearbetning i hela mitt liv. Nu står jag inför att bearbeta hennes död på djupet. Min pappa har jag ingen kontakt med. Har provat ha kontakt efter många års tystnad, men icke, han är en oförändrat vidrig person, sin nykterhet till trots. Min mamma har jag alltid längtat efter och önskat nära både som barn och vuxen, men inte honom, och därför är nog sveket från den älskade föräldern det som många vuxna barn har svårast att ta sig igenom.  Ovanstående för att du har en vänlig undran, och jag tycker framförallt att det är viktigt att det kommer fram hur mkt tragik som kan gömmas i en familj där en klasskompis föräldrar känner en ständig alkohollukt, eller som i mitt fall bara då och då. 

Tack för att du delar med dig. Missbruk är omgärdat med mycket skam ja. Det som är vidrigt är att en hel familj hellre låter barnen misshandlas än sväljer stoltheten och agerar. Jag syftar inte bara på din mamma, utan alla som kände till eller delvis kände till hur det var. De har faktiskt blod på sina händer, eftersom de visste eller borde ha förstått att det fanns barn som for allvarligt illa, men ändå inte gjorde något åt saken. Att sätta sin egen stolthet framför barns välmående är lägre än lägst. Och din mamma låter faktiskt lika destruktiv som din pappa, bara på andra sätt. Jag förstår att det upplevs som ett stort svek samt svårt att aldrig få svar på frågan hur de kunde låta det hända. Du verkar i alla fall ha ett bra liv idag. Som utomstående kan sådana här trådar dessvärre bli förvirrande. Från en del uppmanas man att orosanmäla vid minsta misstanke, för en del på ytan välartade barn kan ha det som du hade det. Från andra uppmanas man att ha mycket på fötterna innan man anmäler, eftersom Soc ofta anses göra mer skada än nytta. Inte lätt att veta vilka man ska tro på.
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2022-03-02 22:26:56 följande:

Tack för att du delar med dig. Missbruk är omgärdat med mycket skam ja. Det som är vidrigt är att en hel familj hellre låter barnen misshandlas än sväljer stoltheten och agerar. Jag syftar inte bara på din mamma, utan alla som kände till eller delvis kände till hur det var. De har faktiskt blod på sina händer, eftersom de visste eller borde ha förstått att det fanns barn som for allvarligt illa, men ändå inte gjorde något åt saken. Att sätta sin egen stolthet framför barns välmående är lägre än lägst. Och din mamma låter faktiskt lika destruktiv som din pappa, bara på andra sätt. Jag förstår att det upplevs som ett stort svek samt svårt att aldrig få svar på frågan hur de kunde låta det hända. Du verkar i alla fall ha ett bra liv idag. Som utomstående kan sådana här trådar dessvärre bli förvirrande. Från en del uppmanas man att orosanmäla vid minsta misstanke, för en del på ytan välartade barn kan ha det som du hade det. Från andra uppmanas man att ha mycket på fötterna innan man anmäler, eftersom Soc ofta anses göra mer skada än nytta. Inte lätt att veta vilka man ska tro på.
    Så du vet alltså inte om du ska tro på henne trots att hon berättar i tråden att hon med syskon var välartade på ytan och att en orosanmälan hade hjälpt henne om någon bara hade anmält för alkohollukten.

En ledtråd är namnet, man anmäler sin ORO. Det heter inte tunga-fakta-anmälan.
  • fornminne
    Anonym (M) skrev 2022-03-02 22:39:48 följande:
    Så du vet alltså inte om du ska tro på henne trots att hon berättar i tråden att hon med syskon var välartade på ytan och att en orosanmälan hade hjälpt henne om någon bara hade anmält för alkohollukten. En ledtråd är namnet, man anmäler sin ORO. Det heter inte tunga-fakta-anmälan.

Vad är det du inte förstår av det jag skrev? Jag tror henne. Men varför skriver vissa att man inte ska anmäla? Vem har rätt?
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2022-03-02 22:46:24 följande:

Vad är det du inte förstår av det jag skrev? Jag tror henne. Men varför skriver vissa att man inte ska anmäla? Vem har rätt?
    Du skrev att det är svårt att veta vem i sådana här trådar man ska tro på så antingen tror du på det hon berättar eller så gör du inte det.
  • fornminne
    Anonym (M) skrev 2022-03-02 22:52:01 följande:
    Du skrev att det är svårt att veta vem i sådana här trådar man ska tro på så antingen tror du på det hon berättar eller så gör du inte det.

Men nu tolkar du ju helt galet. Det klart att jag tror henne. I hennes fall hade det självklart hjälpt om någon av de som visste, hade agerat. Det är skandal att ingen gjorde det. Men vad skriver du till alla de som avråder från att orosanmäla om man inte har mycket på fötterna? De dyker ju upp i varenda tråd. De ljuger alltså? Jag menar att det kan ju finnas mer än EN sanning, mer än ETT korrekt förhållningssätt. Även om jag personligen hellre skulle agera än inte göra det, om det stod och vägde.
  • Anonym (M)
    fornminne skrev 2022-03-02 23:11:17 följande:

Men nu tolkar du ju helt galet. Det klart att jag tror henne. I hennes fall hade det självklart hjälpt om någon av de som visste, hade agerat. Det är skandal att ingen gjorde det. Men vad skriver du till alla de som avråder från att orosanmäla om man inte har mycket på fötterna? De dyker ju upp i varenda tråd. De ljuger alltså? Jag menar att det kan ju finnas mer än EN sanning, mer än ETT korrekt förhållningssätt. Även om jag personligen hellre skulle agera än inte göra det, om det stod och vägde.
    Om du tror henne så tror du också att det hade behövts en anmälan. TS fall kan också mycket väl vara ett liknande fall men TS får svar från personer som verka tycka det är viktigare med föräldrarnas känslor och rädsla för att trampa någon på tårna än att vägra riskera att ett barn kanske får hela sin barndom förstörd. 

Sanningen är att det heter inte tunga-fakta anmälan utan orosanmälan. Känner man oro så bör man anmäla det enligt myndigheterna finns inget krav på att man måste känna tillräckligt stor oro heller.
  • Anonym (M)

Och nej jag tror inte att de ljuger om att de avråder jag känner själv människor i verkligheten med den inställningen.
  • Anonym (Ja!)

Jag tror att kärnan i det ni diskuterar egentligen kan vara när de som anar inte heller anmäler. De som vet är ofta så insyltade och känslomässigt ambivalenta när det gäller ett mer dolt missbruk medan de som anar kan vara de som öppnar hemligheten som innefattar ett nät av lögner och ursäkter mellan flera. Att veta är ofta att vara djupt involverad och kanske ombedd att inte föra något vidare av de utsatta "för då blir det värre", utan att kanske ens kunna definiera vad "värre" är. 
  • Anonym (Ploffenkinkidoffen)
    Anonym (M) skrev 2022-03-02 20:06:02 följande:
    De är proffs det är deras yrke oavsett vad du tycker. En omtänksam privatperson som kommer och försöker sig på en egen utredning kan också vara lättlurad och dessutom mycket lättare att göra sig av med än en myndighet.
    NEj, det är de inte.
    Man blir inte ett proffs för att man gått en utbildning. Det krävs mycket mer än så.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Ploffenkinkidoffen) skrev 2022-03-03 12:05:47 följande:
    NEj, det är de inte.
    Man blir inte ett proffs för att man gått en utbildning. Det krävs mycket mer än så.
    Det är dessutom en riktig flumutbildning som inte ger någon som helst kunskap om att arbeta med barn/familj problematik.

Får hoppas att barnet till denna förälder inte är en nära vän till TS unge. De kommer troligen aldrig mer få umgås/leka efter en anmälan. Varför pratar man inte med personen som man har känt i flera år? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ploffenkinkidoffen) skrev 2022-03-03 12:05:47 följande:
    NEj, det är de inte.
    Då vet du inte vad ordet proffs betyder. Det är en yrkesman. Dina personliga åsikter har ingen betydelse för det.
  • Anonym (Ploffenkinkidoffen)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-03-03 12:51:26 följande:
    Det är dessutom en riktig flumutbildning som inte ger någon som helst kunskap om att arbeta med barn/familj problematik.

Får hoppas att barnet till denna förälder inte är en nära vän till TS unge. De kommer troligen aldrig mer få umgås/leka efter en anmälan. Varför pratar man inte med personen som man har känt i flera år? 
    Precis, det kommer med garanti att gå ut över barnen.
    Många är för fega för att fråga, men att anmäla bakom ryggen vågar de.

Det är rent förfärligt hur det kan sitta en grön max 25-åring och "utreda" en person som är bara 7-8 år yngre!

Att man skulle vara "proffs" för att man klarat en utbildning? Det är så dumt så jag orkar inte ens kommentera personen som påstår det. Skulle gissa att personen i fråga är en kass socialsekreterare själv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ploffenkinkidoffen) skrev 2022-03-03 15:25:05 följande:
    Precis, det kommer med garanti att gå ut över barnen.
    Många är för fega för att fråga, men att anmäla bakom ryggen vågar de.

Det är rent förfärligt hur det kan sitta en grön max 25-åring och "utreda" en person som är bara 7-8 år yngre!

Att man skulle vara "proffs" för att man klarat en utbildning? Det är så dumt så jag orkar inte ens kommentera personen som påstår det. Skulle gissa att personen i fråga är en kass socialsekreterare själv.

Jag ser ingen i tråden som skrivit att man är proffs för att man klarat en utbildning. Ett proffs är en person som arbetar med någonting professionellt, att man har det som sitt yrke. 

Sen har du ingen aning på åldern på den person som ev. kommer utreda fallet som tråden handlar om, så dina kommentarer tillför ingenting för TS.

Svar på tråden Göra orosanmälan pga alkoholstinkande förälder?