• Anonym (Svårt att bestämma mig)

Göra orosanmälan pga alkoholstinkande förälder?

Vårt barn har en kompis vars ena förälder luktar rejält av alkohol varje gång vi stöter på varandra. Lukten känns tydligt om man står närmare än ca 2 meter ifrån varandra , även utomhus. Det är alltså en väldigt tydlig stank och jag har känt den varje gång vi träffats oavsett dag i veckan och det har varit så under flera års tid. Vi har inga andra anledningar att misstänka att något inte är som det ska i hemmet. Trevliga föräldrar och trevligt barn. 

Hur hade ni gjort? Hade ni gjort en orosanmälan?

Kan det finnas någon annan anledning till att en person luktar alkohol? Någon medicin kanske? Om jag uppfattat saken rätt lever personen med kronisk smärta så det är inte helt orimligt att tro att personen medicineras. 

• Svar på tråden Göra orosanmälan pga alkoholstinkande förälder?
  • Deeru

Det finns ett tillstånd där man faktiskt luktar alkohol jämnt. Minns inte vad sjukdomen heter dock.

• Anonym (X)
    Anonym (Svårt att bestämma mig) skrev 2022-03-01 17:20:41 följande:
    Göra orosanmälan pga alkoholstinkande förälder?

Vårt barn har en kompis vars ena förälder luktar rejält av alkohol varje gång vi stöter på varandra. Lukten känns tydligt om man står närmare än ca 2 meter ifrån varandra , även utomhus. Det är alltså en väldigt tydlig stank och jag har känt den varje gång vi träffats oavsett dag i veckan och det har varit så under flera års tid. Vi har inga andra anledningar att misstänka att något inte är som det ska i hemmet. Trevliga föräldrar och trevligt barn. 

Hur hade ni gjort? Hade ni gjort en orosanmälan?

Kan det finnas någon annan anledning till att en person luktar alkohol? Någon medicin kanske? Om jag uppfattat saken rätt lever personen med kronisk smärta så det är inte helt orimligt att tro att personen medicineras. 

Passande nick. Det kan nog kvitta nu. Hade barnet farit illa pga alkoholmissbruk så hade myndigheterna redan vetat om detta. 
  • Tow2Mater

Hur menar du att du är orolig? Att foräldern dicker sent på kvällarna efter barnet lagt sig?

• Anonym (.)

Herregud människa. SJÄLVKLART ska du anmäla!
    Jag brukar ALLTID anmäla alla till soc som luktar alkohol, billig parfym, äcklig parfym och svett.

• klyban
    Anonym (.) skrev 2022-03-01 18:03:29 följande:
    Herregud människa. SJÄLVKLART ska du anmäla!
    Jag brukar ALLTID anmäla alla till soc som luktar alkohol, billig parfym, äcklig parfym och svett.
    Då har du inget annat att göra hör jag.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ja)

Ja i det läget skulle jag anmäla. Att stinka alkohol på det där sättet tyder på alkoholism. Familjen behöver hjälp.

• Anonym (Ja!)
    Anonym (Ja) skrev 2022-03-01 18:48:28 följande:

Ja i det läget skulle jag anmäla. Att stinka alkohol på det där sättet tyder på alkoholism. Familjen behöver hjälp.

Helt enig. 
    Anonym (X) skrev 2022-03-01 17:24:38 följande:
    Passande nick. Det kan nog kvitta nu. Hade barnet farit illa pga alkoholmissbruk så hade myndigheterna redan vetat om detta. 
    Då gör du dig illusioner om (privat och professionellt) folks benägenhet att "lägga sig i" både misstänkt alkoholism och uppenbar sådan. Vi är många som under vår barndom hade fått insatser men inte varit föremål för en enda, om vuxna bara vågat orosanmäla. 
  • Deeru
    Anonym (Ja) skrev 2022-03-01 18:48:28 följande:

Det finns en sjukdom som gör att man kan lukta alkohol. Man kan ju ta reda på orsak innan man anmäler
  • Anonym (Svårt att bestämma mig)

Ja, det kanske finns en naturlig förklaring exempelvis sjukdom. Det kan verkligen inte vara roligt att lida av det. Men det är ju inte så lätt att fråga om det är orsaken när det inte är en nära vän.

Någon frågade om jag är rädd personen dricker på kvällarna när den är med barnet. Ja, jag är ju rädd att personer har ett missbruk och att barnet inte har en bra hemmiljö. 

Jag är inte alls säker på att myndigheterna vet om i fall det finns problem i familjen. Varför skulle dem? Se på mig som träffat på personen då och då i flera år utan att göra en anmälan. Men kanske ska jag ändå göra det nu. Vi sågs häromdagen och jag blev påmind om hur illa det ändå känns. 

• Tow2Mater
    Anonym (Svårt att bestämma mig) skrev 2022-03-01 19:34:44 följande:

Ja, det kanske finns en naturlig förklaring exempelvis sjukdom. Det kan verkligen inte vara roligt att lida av det. Men det är ju inte så lätt att fråga om det är orsaken när det inte är en nära vän.

Någon frågade om jag är rädd personen dricker på kvällarna när den är med barnet. Ja, jag är ju rädd att personer har ett missbruk och att barnet inte har en bra hemmiljö. 

Jag är inte alls säker på att myndigheterna vet om i fall det finns problem i familjen. Varför skulle dem? Se på mig som träffat på personen då och då i flera år utan att göra en anmälan. Men kanske ska jag ändå göra det nu. Vi sågs häromdagen och jag blev påmind om hur illa det ändå känns. 

Nej, det sa inte någon. Men det var tydligen din tolkning.

Ar du orolig att foräldern dicker sent på kvällarna efter barnet lagt sig och sover, och den andra foräldern har ansvar over barnet ifall det skulle vakna?
Svar på tråden Göra orosanmälan pga alkoholstinkande förälder?