• Anonym (Less)
    Wed 2 Mar 2022 12:52
    4328 visningar
    21 svar
    21
    4328

    Möjligt tvingas till umgänge med barn?

    Min exfru har stämt mig för att hon vill ha underhållsbidrag för våra två flickor som bor hos henne några dagar extra per vecka under ?mina veckor?. Vi hade en skriftlig överenskommelse om att hon skulle få 1500 kr för mat de 6 vardagar per månad det gäller men nu vill hon istället ha 8500 kr per månad för hon är enligt lag boendeförälder Och jag är umgängesförälder. Hon vill även ha pengar retroaktivt trots att jag under denna tid stått för hälften av alla kostnader för t ex kläder, fritidsaktiviteter etc. Barnen trivs med att ni extra hos henne eftersom hon bor närmre skola, kompisar etc. 


    Till följd av detta har jag nu tänkt om och accepterat att jag kommer få betala underhållsbidrag där barnens mamma får pengar från mig för att hon står för barnens boende och alla andra behov. Jag och min nya sambo kommer då flytta om här hemma så att våra barn som bor här 100% kan få dela ett större rum medan mina två barn som är här bara några dagar varannan vecka får dela ett mindre rum. Vi har också bokat en semesterresa i sommar med våra två gemensamma barn. Men, nu menar min exfru att det är inte ok. Hon ska ha 8500kr per månad men hon bestämmer när barnen får vara hos henne. När de inte får det är jag fortsatt ansvarig för hela min vecka och jag är också ansvarig för att ordna boende, trots att jag betalar henne denna stora summa per månad. 
    Jag tycker det känns som att hon både vill ha fördelen med att bara boendeförälder och få in en massa pengar från mig samtidigt som hon inte vill egentligen ha ansvar för barnens boende utan jag ska fortsätta att både betala och ansvara för boende trots att mina yngre barn i dagsläget inte har något rum utan sover i föräldrasovrummet. Jag undrar dessutom om jag kan bli straffad på något sätt om jag umgängesvägrar i samband med min planerade resa där exfrun nu inte vill ha barnen boende hos sig helt plötsligt 


    Jag undrar 

  • Svar på tråden Möjligt tvingas till umgänge med barn?
  • Wed 2 Mar 2022 13:31
    #11

    Ja, du är skyldig att betala underhållsbidrag. 
    Nej, du behöver inte betala 8000 (om du inte har väldigt mycket högre inkomst). 
    Logiken i att straffa barnen för att mamman vill ha/har rätt till underhållsbidrag är ju skev. 
    Du är såklart fri att boka in en resa när du vill. På de veckor du inte har barnen alt så får du ordna barnvakt på annat håll. Du är ju fortfarande förälder. 

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Wed 2 Mar 2022 13:39
    #12
    Anonym (Hrm) skrev 2022-03-02 13:24:47 följande:

    Vill du inte ha dina barn varannan vecka?
    Varför får inte alla barn följa med på semesterresan, låter som ni inte ser dom som familj. Hoppas verkligen inte mina barn blir behandlade så i en styvfamilj.


    Om du läser min fortsättning på trådstarten längre upp så ser du att barnen tycker det är mer praktiskt att vara mer hos mamma som bor kvar i vårt gamla fina hus nära kompisar och skola och de vill inte bo 50-50. Och avseende resa så har jag planerat en med bara de stora barnen också som innebär saker de tycker är kul, men den resan jag nämnde i trådstarten som min exfru nu vill förhindra är en resa inriktad mot småbarn för min två små barn. Den resan vill inte de stora barnen åka på men deras mamma säger att hon inte tänker ansvara för dem under den tiden och att jag får ställa in. 


    Avseende umgängesschema hade vi ett sådant inofficiellt (dvs bara överenskommelse mellan oss, ej via någon domstol) och det följs inte alls av mamman.


    Mamman vill inte prata via familjerätten. Hon menar att det stora underhållsbidraget är rimligt givet hennes boendekostnader samt barnens olika viljor/aktiviteter, men dessa summor är för stora anser  jag och jag tror snarare hon vill pressa mig så mycket hon kan. Jag har ännu inte betalat utan svarat via en advokat att hon begär för mycket och kommit med ett motbud som hon inte accepterar.


    Jag antar att det får bli domstol helt enkelt avseende både underhållsbidrag samt för att fastställa ett umgänge som barnen är med på och som inte hänger på när mamman vill att jag ska ansvara respektive när hon vill ha barnen hos sig själv. 

  • Anonym (Bj)
    Wed 2 Mar 2022 13:44
    #13
    Anonym (Less) skrev 2022-03-02 13:39:30 följande:

    Om du läser min fortsättning på trådstarten längre upp så ser du att barnen tycker det är mer praktiskt att vara mer hos mamma som bor kvar i vårt gamla fina hus nära kompisar och skola och de vill inte bo 50-50. Och avseende resa så har jag planerat en med bara de stora barnen också som innebär saker de tycker är kul, men den resan jag nämnde i trådstarten som min exfru nu vill förhindra är en resa inriktad mot småbarn för min två små barn. Den resan vill inte de stora barnen åka på men deras mamma säger att hon inte tänker ansvara för dem under den tiden och att jag får ställa in. 


    Avseende umgängesschema hade vi ett sådant inofficiellt (dvs bara överenskommelse mellan oss, ej via någon domstol) och det följs inte alls av mamman.


    Mamman vill inte prata via familjerätten. Hon menar att det stora underhållsbidraget är rimligt givet hennes boendekostnader samt barnens olika viljor/aktiviteter, men dessa summor är för stora anser  jag och jag tror snarare hon vill pressa mig så mycket hon kan. Jag har ännu inte betalat utan svarat via en advokat att hon begär för mycket och kommit med ett motbud som hon inte accepterar.


    Jag antar att det får bli domstol helt enkelt avseende både underhållsbidrag samt för att fastställa ett umgänge som barnen är med på och som inte hänger på när mamman vill att jag ska ansvara respektive när hon vill ha barnen hos sig själv. 


    Ja, i det här läget är det det enda vettiga att göra, att få det fastställt av domstol. Hon vill ju uppenbarligen bara göra livet surt för dig. Och oavsett skäl till det så blir det barnen som hamnar i kläm. Kanske backar hon om du kommer med motdrag.
  • Anonym (Ida)
    Wed 2 Mar 2022 13:54
    #14

    Bry dig inte om dom i tråden som skriver att du inte verkar vilja ha barnen eller är dum som åker på semesterresa med bara dom små barnen. Självklart måste man kunna dela upp sig och göra olika resor när man har barn i olika åldrar. Det låter som om ditt ex vill jävlas med dig. 

  • Anonym (H)
    Wed 2 Mar 2022 13:58
    #15
    Anonym (Less) skrev 2022-03-02 13:39:30 följande:

    Om du läser min fortsättning på trådstarten längre upp så ser du att barnen tycker det är mer praktiskt att vara mer hos mamma som bor kvar i vårt gamla fina hus nära kompisar och skola och de vill inte bo 50-50. Och avseende resa så har jag planerat en med bara de stora barnen också som innebär saker de tycker är kul, men den resan jag nämnde i trådstarten som min exfru nu vill förhindra är en resa inriktad mot småbarn för min två små barn. Den resan vill inte de stora barnen åka på men deras mamma säger att hon inte tänker ansvara för dem under den tiden och att jag får ställa in. 


    Avseende umgängesschema hade vi ett sådant inofficiellt (dvs bara överenskommelse mellan oss, ej via någon domstol) och det följs inte alls av mamman.


    Mamman vill inte prata via familjerätten. Hon menar att det stora underhållsbidraget är rimligt givet hennes boendekostnader samt barnens olika viljor/aktiviteter, men dessa summor är för stora anser  jag och jag tror snarare hon vill pressa mig så mycket hon kan. Jag har ännu inte betalat utan svarat via en advokat att hon begär för mycket och kommit med ett motbud som hon inte accepterar.


    Jag antar att det får bli domstol helt enkelt avseende både underhållsbidrag samt för att fastställa ett umgänge som barnen är med på och som inte hänger på när mamman vill att jag ska ansvara respektive när hon vill ha barnen hos sig själv. 


    Det låter som att det blir domstol, ja, så att det blir ordning. Ni behöver få ett schema fastställt och underhållet tar ni via FK. Vad hon har för boendekostnad är hennes problem. Däremot om du har väldigt mycket högre inkomst än henne så kan det påverka underhållet, men som flera redan skrivit låter 8.000 helt uppåt väggarna.
  • sextio­talist
    Wed 2 Mar 2022 13:59
    #16

    Säg till henne att om hon vill driva att du ska betala så högt underhåll, så får hon börja med ett besök på familjerätten
    Betala det du ska, dra av enligt regelverket. 
    När det gäller resan, har dina föräldrar möjlighet att hoppa in och hjälpa till med barnen, eller så vädjar du till barnen och be dom följa med, även om det inte riktigt vill

  • Anonym (Hrm)
    Wed 2 Mar 2022 15:17
    #17

    Är semesterresan (den utan de äldre barnen) planerad till en vecka där du normalt ska ha barnen enligt schema? 


    Normalt planerar man semesterveckor där man har barnen o de veckor exet har barnen och sen efter det så kan man planera sina resor utifrån det. Låter som ni inte riktigt klarar av att kommunicera om sånt eller att du planerar in semester när du egentligen ska ha barnen utan att fråga henne om det är ok.

  • Anonym (Stina­)
    Wed 2 Mar 2022 17:17
    #18
    -1

    Min reaktion när jag läser såna här trådar är först:
    oj! Det låter orättvist!

    sedan tänker jag efter lite, läser alla inlägg och inser att TS inte har googlat, inte ringt någon jurist eller familjerätt, inte gjort upp någon egen alternativ lösning. TS i dessa trådar har alltid bara suttit och betalat pengar han inte vill betala och så surar han över det. 


    Och då tänker jag:
    vad otroligt slapp och oengagerad han verkar vara, som hellre blir bitter än att faktiskt ta reda på vad som gäller. 


    Jag har inte ens lust att informera om vad som faktiskt gäller för infon är bara några knapptryck iväg och har Man inte orkat ta reda på det behöver man inte gnälla heller. 

  • Wed 2 Mar 2022 17:31
    #19

    Men de dyra aktiviteterna som barnen går på, delar ni inte på de kostnaderna 50/50?

    kontakta familjerätten. Beskriv att upplägget är luddigt och att du vill ha fastställt schema för alla parters skull. Att du kontaktar familjerätten och vill hitta en lösning och visa dig samarbetsvillig tror jag bara är gynnsamt i en rättsprocess. 

    Gällande resan med de små barnen, infaller den på din barnvecka? 

  • Sat 5 Mar 2022 20:16
    #20
    -1

    Nej man kan aldrig tvingas att umgås med sina barn. 


    Jävligt sjukt dock att medvetet avstå från att vara med sina barn för att bestraffa ett ex för att ni bråkar om pengar.

    Att använda barnen som vapen i konflikt mellan vuxna är så lågt att man spyr.

  • Anonym (lll)
    Sat 5 Mar 2022 20:25
    #21
    Anonym (Less) skrev 2022-03-02 13:39:30 följande:

     


    Avseende umgängesschema hade vi ett sådant inofficiellt (dvs bara överenskommelse mellan oss, ej via någon domstol) och det följs inte alls av mamman.


    Mamman vill inte prata via familjerätten. Hon menar att det stora underhållsbidraget är rimligt givet hennes boendekostnader samt barnens olika viljor/aktiviteter, men dessa summor är för stora anser  jag och jag tror snarare hon vill pressa mig så mycket hon kan. Jag har ännu inte betalat utan svarat via en advokat att hon begär för mycket och kommit med ett motbud som hon inte accepterar.


    Jag antar att det får bli domstol helt enkelt avseende både underhållsbidrag samt för att fastställa ett umgänge som barnen är med på och som inte hänger på när mamman vill att jag ska ansvara respektive när hon vill ha barnen hos sig själv. 


    Med andra ord har hon inget att komma med, om ni inte ens försökt med familjerätten. 
    Du ska inte betala det hon begär utan utredning. Man får betala så mycket om man vill, men de flesta går ju efter FK uträkningar. 

    Man jag blir förvånad över hur okunnig du framstår över det hela. Allt står mycket tydligt på FK hemsida. Någon har ovan varit snäll och förklarat, men allt det går enkelt att utreda på själv. Man kan också ringa FK och be om råd. 
Svar på tråden Möjligt tvingas till umgänge med barn?