• Rosen277

    Gamla katten reagerar när honkattungen kastreras?!

    vi har en hankatt på 5 år, i januari tog vi hem en honkattunge och de har nu under dessa månader lärt känna varandra efter mycket om och men. Stora hankatten har varit lite små tjurig men de har emellanåt gosat, slickar varandra och leker och busar. De trivs absolut i varandras sällskap. Till det oroliga, idag kastrerades honkatten och var borta under 8 timmar ifrån hankatten, nu under kvällens timmar har hankatten fräst och slagit mot lilla honkatten och eftersom hon har sår på magen är jag rädd att hon gör sig illa, men jag är också rädd att deras vänskap/relation är körd nu pågrund av hennes kastrering?? någon som varit med om liknade eller kan lugna mig med något? Vet ju självklart att beteende/lukt och annat förändras vid kastrering men tänker borde inte hankatten känna igen henne ändå? Varför fräser han så mycket och slår mot henne,notis är att de åt godis från samma sked nos mot nos och allt gick bra, men kommer hon nära och gosar in sig reagerar han starkt, sker även oprovocerat från hankatten. please hjälp ????

  • Svar på tråden Gamla katten reagerar när honkattungen kastreras?!
  • Jemp

    Jättevanligt! Och kommer gå över. 
    Dels förändras lukter etc vid kastrering men framförallt luktar hon djursjukhus nu, dvs helt främmande lukt. 

Svar på tråden Gamla katten reagerar när honkattungen kastreras?!