• MammaMusan

Vad hjälper era tonåringar till med?

Jag har dagliga diskussioner med mina tonåringar - dom tycker att jag utnyttjar dom till att göra sysslor och att jag inte gör något själv.
    Det dom gör - städar sitt rum 1 gång i veckan, bäddar rent varannan vecka i sin egen säng och turas om att plocka ur diskmaskinen. Ålder på barnen är 15 och 17 år. 
    Jag jobbar 100%, handlar, tvättar, lagar mat, styr upp ja sådär som vi mammor gör. Är det verkligen att begära för mycket av sina barn?

• Svar på tråden Vad hjälper era tonåringar till med?
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (D) skrev 2022-03-04 16:31:20 följande:

Och där har du nog svaret. Ni var 2 st vuxna som delade på hushållsarbetet och 1 barn. Tänk dig stöket en större familj skapar och där den ena vuxna jobbade tider så eventuellt bara söndagen fanns till förfogande över hushållssysslor. Vi ungdomar var ju de som använde mest disk, skapade mest tvätt, smutsade ner mest. Varför skulle vi inte då ta sin del av det?
    Men detta är min åsikt och klart man gör det som passar familjen bäst. Men jag tycker ts tonåringar har lite sysslor. 

Vi har det nog ungefär som det var i din familj när du växte upp. Tre barn, 10, 12, 15. Alla drar sitt strå till stacken, det blir inte så betungande när man hjälps åt. Jag tycker också att TS ungdomar gör väldigt lite.
  • mammabitch

13-åringen (pojke) håller ordning på sina saker, ser till att disk och tvätt hamnar där det ska, hjälper till i trädgården då vi säger till och lagar enkel mat både åt sig själv och åt oss andra då och då.

• Embla twopointoh
    MammaMusan skrev 2022-03-03 19:14:40 följande:

Jag har dagliga diskussioner med mina tonåringar - dom tycker att jag utnyttjar dom till att göra sysslor och att jag inte gör något själv.
    Det dom gör - städar sitt rum 1 gång i veckan, bäddar rent varannan vecka i sin egen säng och turas om att plocka ur diskmaskinen. Ålder på barnen är 15 och 17 år. 
    Jag jobbar 100%, handlar, tvättar, lagar mat, styr upp ja sådär som vi mammor gör. Är det verkligen att begära för mycket av sina barn?

Jag tror det är ganska vanligt att de som aldrig haft ett eget hushåll inte förstår exakt hur mycket jobb man behöver lägga ned, så att dina tonåringar tycker att de gör massor och att du inte gör något själv är ganska normalt. Det du kan göra är att försöka konkretisera för tonåringarna det jobb du gör. Du kan till exempel skriva en lista på precis allt du gör under en vecka, och skriv i detalj! Skriv inte "Röja i köket", utan "plocka i diskmaskinen, handdiska stekpanna och två grytor, torka kakel, torka bänkar, torka ur diskhon ..." Som kontrast kan du lista de sysslor som barnen gör, så ser de skillnaden i längd.

Att de ska hålla ordning i sina egna rum och bädda rent sina egna sängar, samt ta en liten del av sådant de är med om att smutsa ned, såsom disk eller tvätt, är det minsta man kan begära av så stora barn, anser jag. Att man hjälps åt i en familj borde vara självklart.
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Är du helt ensamstående med barnen på heltid? Även om du inte är det så kan jag tycka att dina barn gör lite i hushållet. Låt dom ansvara för varsin middag? Laga mat bör dom kunna i den åldern. Städning av allmänna ytor 1 ggr/vecka där alla har varsin syssla som kan rulla runt så man turas om. Man hjälps åt i en familj.

• sextiotalist
    Plupp73 skrev 2022-03-04 22:56:34 följande:
    Får tillägga att våra kids lagat mat en vardag var sedan de var ca 7 år. I början blev det enklare saker; pannkakor, köttbullar&makaroner osv.
    Idag är de avsevärt bättre på att laga mat än jag.
    Detta med att en förälder ska sluta på sitt jobb vid 17, stressa hem via affären, vara hemma vid 18, laga maten, diska undan osv....när barnen redan varit hemma i huset sedan 15/16-tiden, är ju bara absurt.
    Fattar inte varför människor harvar på i frotté kvarnarna när man kan uppfostra barnen till att alla hjälps åt för att få runt vardagen
    Det är inte alls ovanligt, speciellt i större städer, att tonåringar i gymnasiet kommer hem samtidigt som föräldrarna.
    Jag kom inte hem så mycket tidigare än mina föräldrar. Sonen var hemma senare än vad jag var.
    Jag hade 20 minuter till jobbet och han hade en timme.
    Många scheman har håltimmar så även om de endast hade 6 lektioner en dag, så kunde se börja 8 och sluta 16.
    Sonen kunde ofta vara borta från 7 till 17.
    Men ok, vi ansåg att studierna kom före allt annat 
    Tvättning och städning ägnade vi oss inte åt i vardagen, utan endast under helgen och då efter behov 
  • Anonym (3barnsmorsa)

18åringen, tömmer diskmaskinen när han är hemma. Tar hand sitt egna rum, tvättar sina egna kläder. Lagar även mat när han är ensam hemma. Klipper gräset på sommar (10 min/vekca) han är dock sällan hemma, körkort, egen bil och massa kompisar. Hjälper till med annat när jag ber om hjälp. 

12åringen, tar hand om sitt egna rum, tömmer diskmaskinen efter skolan, hänger ibland upp tvätten och sorterar när hon är hemma själv, dammsuger ibland. Rum och diskmaskin är sånt jag sagt att hon ska hjälpa till med, resten gör hon av egen vilja när hon har lite tråkigt. 

8åringen, jag är glad om hon städar sitt rum nångång ibland.. stället ner sin egen disk i maskinen, hjälper till att tömma bestickkorgen ibland. 

Jag är ensamstående och jobbar heltid så är verkligen glad att dom hjälper till så mycket. 

• Anonym (Satsa på studier?)
    sextiotalist skrev 2022-03-05 08:52:04 följande:
    Det är inte alls ovanligt, speciellt i större städer, att tonåringar i gymnasiet kommer hem samtidigt som föräldrarna.
    Jag kom inte hem så mycket tidigare än mina föräldrar. Sonen var hemma senare än vad jag var.
    Jag hade 20 minuter till jobbet och han hade en timme.
    Många scheman har håltimmar så även om de endast hade 6 lektioner en dag, så kunde se börja 8 och sluta 16.
    Sonen kunde ofta vara borta från 7 till 17.
    Men ok, vi ansåg att studierna kom före allt annat 
    Tvättning och städning ägnade vi oss inte åt i vardagen, utan endast under helgen och då efter behov 
    Förlåt, men jag vet inte om studier utgör en kontraindikation mot att laga mat eller tvätta någon gång i veckan.
    Vi har en hyfsad studietradition i vår familj. Vi är båda läkare, och 2 av 3 barn har satsat på detsamma.
    Att satsa på studier innebär ju inte att man är instängd i en bunker 24-7 och bara pluggar.
    Vi har ett antal gymnasieungdomar vi känner i en av Sveriges största städer, de är aldrig hemma senare än 17, och då har de dessutom pendlat 40 min.
  • Anonym (Anna)

Två tonårskillar. Städar sina egna rum, skiftas om att duka/duka av varje gemensam middag, lagar mat vars en dag i veckan, lägger undan sin egen tvätt.

Sedan har vi en halvdag samt en heldag i månaden där vi hjälps åt alla att städa, byta rent i sängarna osv. Efter det så blir det lunch ute/buffé lunch hemma. På heldagarna gör vi en kul aktivitet tillsammans efter städningen.

• sextiotalist
    Anonym (Satsa på studier?) skrev 2022-03-05 15:53:05 följande:
    Förlåt, men jag vet inte om studier utgör en kontraindikation mot att laga mat eller tvätta någon gång i veckan.
    Vi har en hyfsad studietradition i vår familj. Vi är båda läkare, och 2 av 3 barn har satsat på detsamma.
    Att satsa på studier innebär ju inte att man är instängd i en bunker 24-7 och bara pluggar.
    Vi har ett antal gymnasieungdomar vi känner i en av Sveriges största städer, de är aldrig hemma senare än 17, och då har de dessutom pendlat 40 min.
    Nåväl, eftersom det inte var något problem för oss (och det underlättade inte för mig om han hade tvättat en tvätt)
    Han hjälpte till vid behov.
  • Anonym (Lili)
    sextiotalist skrev 2022-03-04 08:43:35 följande:
    Mer än vad vi behövde göra, och då var vi de som ändå gjorde mest.
    Vi hade ansvar för kök och badrum en gång i veckan. Hjälpa till med maten (innan eller före) en gång i veckan. 
    Tvätten tog jag på mig frivilligt, och då allas tvätt.
    Ärligt sagt, jag har aldrig förstått detta med att man i ett hushåll ska tvätta sin egen tvätt.  Tvätta två blåa tröjor, de andras blåa tvättas inte. Ett par jeans (de övriga ligger otvättade)
    Trädgården var mina föräldrars stora intresse, så det skötte de helt själva (om vi inte visade intresse för att göra något)
    Jag hade inte tvättat någon bil, förrän jag köpte min första bil, inte rensat ett avlopp, innan jag bodde själv
    Stryka var helt frivliigt, Mamma avskydde att stryka, så de som ville ha något struket fick göra det själv
    Ang tvätten så beror det ju på hur det ser ut i hushållet.
    Vi har fem barn,  så det blir mycket tvätt.
    19-åringen har egen tvättkorg och tvättar sin egna tvätt sedan några år tillbaka.  
    Det tvättas aldrig några enstaka plagg hos oss, vi blandar också färger eftersom vi använder papper som gör att kläderna inte färgar av sig på varandra.
  • LFF

Har två 8-åringar som gör följande:

Hjälper till att vika tvätt
    Sorterar sin smutstvätt när de klär av sig
    Hjälper till att fylla tvättmaskinen
    Plockar i ordning i sina rum varje kväll så det inte ligger saker överallt
    Plockar undan efter sig efter maten
    Hjälper till med maten, speciellt på helgerna
    Hjälper till att handla
    Går ut med sopor och källsorteringen till soprummet

Så nej, jag tycker inte att du utnyttjar dina barn
Svar på tråden Vad hjälper era tonåringar till med?