• Fri 4 Mar 2022 12:44
    3612 visningar
    9 svar
    9
    3612

    Privata papper hemma + bo med någon - tips?

    Jag är en sådan där gammaldags person som sparar saker i PAPPERSFORM. Med saker menar jag typ allt i mitt liv; har en fysisk dagbok, en sådana där fylla i  ditt liv och minnen-bok, en bok för idéer och tankar om olika kreativa projekt jag vill göra, papper från vården, betyg, olika intyg, löneuppgifter, brev, pågående to do-listor etc etc.

    Förstår om många inte är som jag nu när man kan ha allt digitaliserat, men jag bara är sådan. 

    Har bott själv länge, men står nu inför att bo med någon annan. Och jag tänker att alla de här sakerna är typ mitt privatliv och vill helst inte dela dem med andra bara för att de finns i fysisk form. 

    Finns det någon annan som är en "pappersmänniska"? Oroar ni er för att någon skulle läsa era grejer, ex dagbok? Tror ni det finns risk att en roomie skulle snoka runt i ens rum? Hur ner ni på er partner/sambo, känner ni att det skulle finnas risk att de skulle läsa och skulle ni bry er? Överdriver jag när jag tänker att detta är ett problem? 

  • Svar på tråden Privata papper hemma + bo med någon - tips?
  • Fri 4 Mar 2022 12:49
    #1

    Skulle köra på en låst skrivbords eller annan typ av låda. Jag är inte så orolig över att någon skulle orka rota bland mina papper men samtidigt är lås ett bra alternativ och en påminnelse till en själv att alla viktiga papper är där :D

  • Fri 4 Mar 2022 12:55
    #2

    Kassaskåp i lagom storlek är mitt tips. Skaffade ett när jag var sambo och även som singel känns det bra att ha sina privatsaker inlåsta.

  • Fri 4 Mar 2022 12:57
    #3

    Jag har mina dagböcker och andra privata saker i en kartong ovanpå en garderob i mitt sovrum. Tror ingen i familjen rotat i den, för barnen är den för tung att ta ned från den höjden och maken skulle aldrig få för sig en sådan sak.

    Är man orolig, kan man ju ha det privata i ett låsbart utrymme dit bara man själv har nyckel. Garderob, skåp, skrivbordslåda, kista ...

  • Fri 4 Mar 2022 16:44
    #4

    Jo jag är pappersmänniska. Efter att ha fått mina dagböcker lästa av både min mamma och ett ex så slängde jag tyvärr varenda en när jag träffade min nuvarande partner Gråter Jag ångrar mig oerhört mycket!

  • Fri 4 Mar 2022 17:02
    #5

    Jag har absolut papper jag inte vill att nån, inkl min partner, ska läsa. Jag har däremot bara haft förhållanden där det är en självklarhet att sånt respekteras. Har också bara bott med roomie jag kände sen innan och litar helt på. 
    Ett block/dagbok har jag skrivit LÄS EJ på för att vara på den säkra sidan. Och lägger väl helst undan i för sig.

  • Fri 4 Mar 2022 17:23
    #6

    Jag är inte gammaldags men gammal. I alla fall tillräckligt gammal för att ha varit ung och bott ihop med lite alla möjliga människor på den tiden då man hade allt på papper.

    Min erfarenhet är att folk inte inte snokar (eller att de döljer det väl?). Men har man papper som det vore en katastrof om någon annan läste så är det nog bäst att man låser in dem på något vis. Man kan ju ha otur och råka bo ihop med någon som inte är lika respektfull som gemene man.

  • Sun 6 Mar 2022 13:20
    #7
    callmepreggoornot skrev 2022-03-04 12:49:56 följande:

    Skulle köra på en låst skrivbords eller annan typ av låda. Jag är inte så orolig över att någon skulle orka rota bland mina papper men samtidigt är lås ett bra alternativ och en påminnelse till en själv att alla viktiga papper är där :D


    Fossil skrev 2022-03-04 12:55:54 följande:

    Kassaskåp i lagom storlek är mitt tips. Skaffade ett när jag var sambo och även som singel känns det bra att ha sina privatsaker inlåsta.


    Embla twopointoh skrev 2022-03-04 12:57:39 följande:

    Jag har mina dagböcker och andra privata saker i en kartong ovanpå en garderob i mitt sovrum. Tror ingen i familjen rotat i den, för barnen är den för tung att ta ned från den höjden och maken skulle aldrig få för sig en sådan sak.

    Är man orolig, kan man ju ha det privata i ett låsbart utrymme dit bara man själv har nyckel. Garderob, skåp, skrivbordslåda, kista ...


    För mig låter det nog bäst att försöka hitta något läsbart. Ska kolla runt på det. =) 


  • Sun 6 Mar 2022 13:23
    #8
    Mortiscia80 skrev 2022-03-04 16:44:07 följande:

    Jo jag är pappersmänniska. Efter att ha fått mina dagböcker lästa av både min mamma och ett ex så slängde jag tyvärr varenda en när jag träffade min nuvarande partner Gråter Jag ångrar mig oerhört mycket!


    Så ledsen för att det hände dig =( 

    Måste säga att det har hänt mig också. Innan dess trodde jag också att alla var sådana att man respekterade sådant, men tydligen inte. Jättetrist. Det här var rätt länge sen så jag vet faktiskt inte om det är det som spökar nu. Själv skulle jag inte vilja läsa någon annans saker! 

    Men fick tips att köpa nåt låsbart och ska nog titta på vad jag kan hitta. Kanske nåt för dig också? Går ju att börja om med sådant som dagbok och anteckningar. 
  • Sun 6 Mar 2022 13:27
    #9
    myskmalva skrev 2022-03-04 17:23:52 följande:

    Jag är inte gammaldags men gammal. I alla fall tillräckligt gammal för att ha varit ung och bott ihop med lite alla möjliga människor på den tiden då man hade allt på papper.

    Min erfarenhet är att folk inte inte snokar (eller att de döljer det väl?). Men har man papper som det vore en katastrof om någon annan läste så är det nog bäst att man låser in dem på något vis. Man kan ju ha otur och råka bo ihop med någon som inte är lika respektfull som gemene man.


    Nej så kanske det är, att de flesta inte gör det. Har själv aldrig haft något intresse att rota hos andra, och aldrig gjort det bland ex mina föräldrars grejer (mamma skrivit ner mycket i sina kalendrar). Men det tråkiga är att det kan hända.  En expojkvän visade sig vara värsta sortens snokmänniska, det kändes inte alls kul!

    Skulle det hända nu så - kanske det inte är världens största katastrof, men ändå en liten. Det är liksom ens innersta tankar... 
Svar på tråden Privata papper hemma + bo med någon - tips?