• Anonym (Arbetstrött)

Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar

Så här ligger det till. Jag pallar inte att arbeta. Det är värdelöst att jobba, för jag blir så himla trött av det. Stiga upp kl 7 på morgonen, sätta sig på en jävla buss för att åka till något skitjobb. Sedan komma hem sent och inte orka göra något. Jag trivs bättre av att vara fri på dagarna och göra vad jag vill. Vara ute i friska luften och få solljus. Men det viktigaste av allt är att man kan disponera dagarna som man vill. Göra precis bara det som faller mig in. 

Har haft lite jobb tidigare som jag sagt upp mig ifrån, för jag pallar fan inte med det. Har haft a-kassa lite till och från, men har nu blivit utförsäkrad. 

Nu till det tråkiga. Socialen i kommunen där jag bor kräver att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande och de försöker tvinga mig till att söka en massa skitjobb jag inte vill ha. Jag är inte intresserad av det. Jag vill bara ha pengar så jag klarar mig så jag slipper jobba, för det ger mig inget i livet. 

Hur ska man göra då? Har de tänkt att jag ska svälta ihjäl heller? 
    Någon fler som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar
  • Anonym (Liknande)
    AndreaBD skrev 2022-03-09 10:10:11 följande:
    Har du någon funktionsvariation? Eller depression? Annars bör du satsa på något som verkar passa dig - finns ju rådgivning för sånt - och det finns ingen anledning varför det inte skulle fungera. 
    Depression ja. Och utmattningssyndrom. Ingenting verkar passa mig alla åtgärder, hjälp och rådgivning har varit återvändsgränder. Jag kan ibland jobba eller vara i någon aktivitet ett tag men inget hittills har varit hållbart i längden. Jag har fundera mycket på vad jag skulle kunna satsa på som skulle vara hållbart i längden. Men kanske kommer det till min 65 årsdag se ut som det hittills gjort-jobba några månader-sjuk ett antal månader- arbetsträna lite-sjuk igen-arbetsträna, visa upp en förmåga, få hjälp med utbildning på nåt nytt -sjukskriven några månader - gå klart utbildningen, hitta ett jobb- sjuk 3 år. Nåt sånt.
  • Mandel
    Anonym (Arbetstrött) skrev 2022-03-04 16:05:41 följande:
    Jag tror man kan överklaga till förvaltningsrätten. Man ska få pengar om man inte har. 
    Man får pengar, men det finns några få motkrav. Att man gör allt man kan för att klara sin egen försörjning är första motkravet.
    Vill man inte stå till arbetsmarknadens förfogande och följa de regler som är satta för att få a-kassa får man börja vara kreativ och hitta andra lösningar.

Kasta sig utför ett stup och bli invalid för resten av livet så får man troligen sjukpenning.
    Sälja sex är olagligt, men om man sköter det snyggt lite då och då lagom för att få ihop till mat och hyra så kanske ingen märker det och anmäler det?
    Hitta någon som är villig att försörja dig? Min kollega har en inneboende parasit hos sig som inte har vare sig a-kassa eller soc och bidrar inte ens med städning utan sitter bara hemma och glor på tv hela dagarna.
    Anmäl dig till olika forskningsprojekt och välj själv sedan de som passar dig tidsmässigt och humör.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Liknande)
    Mandel skrev 2022-03-09 10:51:31 följande:
    Man får pengar, men det finns några få motkrav. Att man gör allt man kan för att klara sin egen försörjning är första motkravet.
    Vill man inte stå till arbetsmarknadens förfogande och följa de regler som är satta för att få a-kassa får man börja vara kreativ och hitta andra lösningar.

Kasta sig utför ett stup och bli invalid för resten av livet så får man troligen sjukpenning.
    Sälja sex är olagligt, men om man sköter det snyggt lite då och då lagom för att få ihop till mat och hyra så kanske ingen märker det och anmäler det?
    Hitta någon som är villig att försörja dig? Min kollega har en inneboende parasit hos sig som inte har vare sig a-kassa eller soc och bidrar inte ens med städning utan sitter bara hemma och glor på tv hela dagarna.
    Anmäl dig till olika forskningsprojekt och välj själv sedan de som passar dig tidsmässigt och humör.

Sälja sex är INTE olagligt. Det är köpa som är olagligt.

Har själv funderat på detta ibland.

• AndreaBD
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-09 10:39:59 följande:
    Depression ja. Och utmattningssyndrom. Ingenting verkar passa mig alla åtgärder, hjälp och rådgivning har varit återvändsgränder. Jag kan ibland jobba eller vara i någon aktivitet ett tag men inget hittills har varit hållbart i längden. Jag har fundera mycket på vad jag skulle kunna satsa på som skulle vara hållbart i längden. Men kanske kommer det till min 65 årsdag se ut som det hittills gjort-jobba några månader-sjuk ett antal månader- arbetsträna lite-sjuk igen-arbetsträna, visa upp en förmåga, få hjälp med utbildning på nåt nytt -sjukskriven några månader - gå klart utbildningen, hitta ett jobb- sjuk 3 år. Nåt sånt.
    Jag kan förstås inte påstå att just du borde klara det ändå. I min familj har vi allt detta plus mer - framför allt ADHD. Sonen har depression, det tog ett tag för honom att studera klart, men nu har han sin bachelor i datavetenskap och då är det inga problem att få jobb. Och det verkar gå bra. Mina andra två barn har ADHD, den äldste gravt - båda har haft nån fas med depression, dessutom men båda jobbar heltid.

Och jag har varit utbränd - inte helt, men flera gånger väldigt utmattad och jobbar nästan heltid. I ett jobb som är stressigt, och jag har också försökt göra annat, men det är inte så lätt och då har jag bara fortsatt, men någonstans där det är lugnare. Har bara några år kvar till pension. Som sagt, jag kan inte säga att det borde funka för dig, men det brukar bli lättare med tiden. Allt nytt är ju svårt. Kanske skulle det blir lättare om du ger det lite tid och fokuserar på en sak?
  • Anonym (.)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-08 15:03:08 följande:
    Men allt man gör är på grund av motivation. Man behöver motivation. Kanske TS kan få hjälp med detta? I de här åtgärderna han måste gå för att få bidrag måste han väl kunna berätta om sina svårigheter tänker jag.
    Ja, pengarna är motivationen. Och TS vill ha pengar. Alltså har TS motivation. 
  • mari123
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-03-07 11:59:35 följande:
    Hur hade du föredragit att beskriva det? 
    Internt och mellan "skål och vägg" allt möjligt men absolut inte i min yrkesroll när jag sticker ut hakan!
  • Anonym (Putin)

Du är löjlig och lat. Men vill du ha pengar utan att jobba då ska du avsäga dig Svensk medborgarskap och sen ansöka om asyl.

• Anonym (Liknande)
    Anonym (.) skrev 2022-03-09 11:54:55 följande:
    Ja, pengarna är motivationen. Och TS vill ha pengar. Alltså har TS motivation. 
    Inte tillräcklig motivation för att göra det som krävs, vad det verkar. TS kanske hamnar på gatan och svälter ihjäl
  • Mandel
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-18 22:00:01 följande:
    Inte tillräcklig motivation för att göra det som krävs, vad det verkar. TS kanske hamnar på gatan och svälter ihjäl

Nejdå, ts kan knacka på hos min kollega och hoppas att han öppnar dörren och så kan ts bo där. Kollegan har redan en parasit boende hos sig som inte bidrar med en krona utan bor och äter på kollegans bekostnad och parasiten sköter inte ens om hemmet som tack utan kan på sin höjd laga mat en gång i veckan. Resten av tiden sover parasiten eller sitter och ser på tv/spelar dator och pimplar folköl. Har pågått i 2,5 år än så länge... (De är inte ett kärlekspar!)

Kollegan skulle inte ha hjärta att sparka ut TS utan han skulle ta lite mer konstig lån till suspekta räntor för att driva runt cirkusen...

• Anonym (Liknande)
    Mandel skrev 2022-03-20 09:44:18 följande:

Nejdå, ts kan knacka på hos min kollega och hoppas att han öppnar dörren och så kan ts bo där. Kollegan har redan en parasit boende hos sig som inte bidrar med en krona utan bor och äter på kollegans bekostnad och parasiten sköter inte ens om hemmet som tack utan kan på sin höjd laga mat en gång i veckan. Resten av tiden sover parasiten eller sitter och ser på tv/spelar dator och pimplar folköl. Har pågått i 2,5 år än så länge... (De är inte ett kärlekspar!)

Kollegan skulle inte ha hjärta att sparka ut TS utan han skulle ta lite mer konstig lån till suspekta räntor för att driva runt cirkusen...

Köper han alltså hem öl till personen också.

Men ja, det är ju upp till honom. Men om det är svårt på annat sätt kanske han kan sälja/säga upp och flytta och bli av med personen i den vevan.
  • Mandel
    Anonym (Liknande) skrev 2022-03-20 09:53:01 följande:
    Köper han alltså hem öl till personen också.

Men ja, det är ju upp till honom. Men om det är svårt på annat sätt kanske han kan sälja/säga upp och flytta och bli av med personen i den vevan.
    Han flyttade till mindre billigare lägenhet men parasiten flyttade med...
    Och han är för snäll så han väljer fogden pga kraschad ekonomi istället för att kräva att parasiten bidrar eller sparkar ut honom.
    Och sparkar han ut parasiten blir en släkting arg hävdar han.
    Släktingen bidrar m lite ölpengar men inte mer.
    Helt galet!
  • Anonym (Liknande)
    Mandel skrev 2022-03-20 14:37:31 följande:
    Han flyttade till mindre billigare lägenhet men parasiten flyttade med...
    Och han är för snäll så han väljer fogden pga kraschad ekonomi istället för att kräva att parasiten bidrar eller sparkar ut honom.
    Och sparkar han ut parasiten blir en släkting arg hävdar han.
    Släktingen bidrar m lite ölpengar men inte mer.
    Helt galet!
    Då får han väl säga upp lägenheten och flytta in till till exempel dig där personen inte är välkommen. Hyra ett förråd till alla möbler och husgeråd. Och sen skaffa eget boende framöver när den andre är ur bilden.

Släktingen kan ta den här personen under sina vingar då annars har han ingen rätt bli arg.
  • Anonym (Ini)
    Mandel skrev 2022-03-20 09:44:18 följande:

Såvida inte personen är handikappad är det där nästan bland det värsta man lan göra mot någon. Inte att parasitera utan att låta någon bo hemma hos en utan krav.
  • Mandel
    Anonym (Ini) skrev 2022-03-20 15:09:28 följande:
    Såvida inte personen är handikappad är det där nästan bland det värsta man lan göra mot någon. Inte att parasitera utan att låta någon bo hemma hos en utan krav.
    Problemet är att om kollegan får två val - spelar ingen roll vad valet gäller, men där ett är det rätta/bra valet och ett är fel/dåligt så vet han att det är bra och dåligt och ändå väljer han det dåliga.
    I alla lögen. Han vet att han gör fel, ändå gör han det.
  • Anonym (Ini)
    Mandel skrev 2022-03-20 17:40:15 följande:
    Problemet är att om kollegan får två val - spelar ingen roll vad valet gäller, men där ett är det rätta/bra valet och ett är fel/dåligt så vet han att det är bra och dåligt och ändå väljer han det dåliga.
    I alla lögen. Han vet att han gör fel, ändå gör han det.
    Låter som en bekvämlighetsnarkoman.
  • mari123

Vi har ju socialtjänstlagen som är en rättighetslag. Folk från jordens alla hörn kan komma hit och få ersättning enligt denna norm! Nåja kanske inte rakt av men liksom inte så knepigt. HUR lyckas man som svensk göra sig omöjlig hos "soc"?

• Anonym (sss)
    mari123 skrev 2022-03-21 15:25:38 följande:

Vi har ju socialtjänstlagen som är en rättighetslag. Folk från jordens alla hörn kan komma hit och få ersättning enligt denna norm! Nåja kanske inte rakt av men liksom inte så knepigt. HUR lyckas man som svensk göra sig omöjlig hos "soc"?

Det är nog lättare som svensk. Socialen skulle aldrig våga sätta en somalisk åttabarnsfamilj på gatan. 
  • mari123
    Anonym (sss) skrev 2022-03-21 18:18:02 följande:
    Det är nog lättare som svensk. Socialen skulle aldrig våga sätta en somalisk åttabarnsfamilj på gatan. 
    Jag tror inte man sätter en svensk åttabarnsfamilj på gatan heller om man hittar NÅGON SLAGS ingång till samtal och överenskommelse. Är man helt omöjlig hos "soc" så är det inte deras fel.
Svar på tråden Jag pallar inte att arbeta och socialen ger mig inga pengar