• Anonym (Arg och sur)

Fick löneförhöjning idag

Jag har ett högkvalificerat jobb. Jag har slitit oerhört hårt för att komma hit och jobbar nu uppemot 60 timmar per vecka.

Pga mina höga prestationer fick jag 6000 kr i löneökning nyligen. Mina kollegor med liknande tjänster fick runt 2500.

Min sambo är sjukpensionär och kroniskt sjuk och kommer sannolikt aldrig kunna jobba. Hennes sjukdom uppdagades när hon pluggade och då hon arbetade vid sidan om hade hon inget skyddat SGI. Hennes ersättning efter skatt ligger nu runt 7000 kr i mån.

Nu till saken. Vi bor i Stockholm och drömmer om att kunna köpa hus. Pga min sambos tillstånd måste ju jag försöka dra in pengarna så detta kan fungera. Pga mitt jobb och min sambos tillstånd kan jag inte bo med en timmes eller mer pendling bort.

Min löneförhöjning var alltså 6000kr. Ink arbetsgivaravgifter betalar min arbetsgivare över 8000 kr mer för denna ökning. Jag får behålla 2300 kr efter skatt. Detta är ett jävla hån. Hur ska vi någonsin kunna uppnå vår dröm när allt extra jag tjänar beskattas med nästan 60%?

• Svar på tråden Fick löneförhöjning idag
  • Anonym (Arg och sur)
    nihka skrev 2022-03-19 12:15:36 följande:
    Du ville ju ha sambeskattning där man utgår från vad hushållet tjänar. Du vill att man ser på hushållet som en enhet, men inte när det gäller vad man plockar ut. Då ska det vara individbaserat.
    Nej nu är du ute och cyklar. Jag vill ha platt skatt. Att ha progressiv skatt bara för vissa inkomster är sjukt orättvist. MEN om man nu ska ha progressiv skatt bör alla hushåll betala skatt per hushåll om de så önskar.

Ett annat alternativ är att återinföra fastighetsskatt och slopa den statliga skatten. Med undantag för fattigpensionärer mfl som råkat bo väldigt länge i sina bostäder. Det gynnar de som är produktiva istället för de som råkat ärva tillgångar som bara ökar i värde. Varför tycker du de som ärver tillgångar och gör jättevinster på dessa ska få skattelättnader gentemot en läkare som kämpat i skolan i 10 år?

Varför tycker du att en kirurg som opererar fler människor ska få 55% skatt medan samma kirurg bara ska betala 30% skatt om han bygger ett hus och hyr ut, gör fastighetsaffärer eller aktieklipp? Är det inte bäst att en topp-kirurg opererar så många som möjligt och tar in hantverkare för att bygga vid behov? Det skapar ju fler jobb. Vad har du emot det?
  • Anonym (Asså va)
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-19 13:30:34 följande:
    Det är inte insatsen som är huvudproblemet. Problemet är att banken lånar ut betydligt mindre när inkomstfördelningen inte är jämn. Med platt skatt skulle jag kunna låna 2-3 miljoner mer än idag. Och JA det skulle gälla alla med mkt hög lön men dessa är så få (rika i Sverige betalar inte progressiv skatt idag heller) så inverkan på bostadsmarknaden skulle vara låg.

Marginalskatten i Danmark motsvarande statlig skatt slår till vid en lön över drygt 80 000 i månaden inte den sjukt låga nivån på typ 43 000 som räcker som inkomst för att man ska ses som "rik" i Sverige.

Fast du sa ju bokstavligen att det var skattens fel att man var tvungen att spara i 5-10 år för att ha råd med en villa i Stockholm? Så därför undrar jag återigen vilka länder man slipper detta i? 

Oj vet du hur det danska skattesystemet funkar? Vet att sist jag kollade skattade en som tjänade 55 000 sek i danmark rätt mycket mer än en som tjänade 55 000 sek i Sverige. De har massa olika skatter där, först en lägsta skatt, sen kommunalskatt etcetc. Får skattereduktioner för att man bor i Sverige menar du?

• Anonym (Asså va)

Nej asså detta måste ju vara en trolltråd. 

Du vägrar svara på frågor, du påstår att läkare gått i skolan i 10 år när man sagt att det är 5,5 år, du argumenterar aom att hela världen är emot dig. Som att hela världen ska anpassas till att din partner inte jobbar. 

här kan du btw jämföra skatt på bruttolön mellan tex Sverige och Danmark;

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/rakna-pa-dina-skatter/jamfor-skatter-mellan-lander/

• Anonym (Arg och sur)
    Anonym (Asså va) skrev 2022-03-19 14:03:53 följande:

Du vägrar svara på frågor, du påstår att läkare gått i skolan i 10 år när man sagt att det är 5,5 år, du argumenterar aom att hela världen är emot dig. Som att hela världen ska anpassas till att din partner inte jobbar. 

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/rakna-pa-dina-skatter/jamfor-skatter-mellan-lander/

Läkare pluggar i drygt 6 år och måste sedan göra at. Då är man rätt gammal när man väl kan börja jobba som ST. Ofta kommer man inte heller in som 19-20 åring. Det var allt jag sade.

I länken DU skickar står det klart och tydligt att den genomsnittliga skatten i Sverige är drygt 10% högre I Danmark än i Sverige oavsett inkomst. Frågor på det? Ja länken tar givetvis också in arbetsgivaravgifter eftersom de till stor del är ren skatt som annars skulle gå till arbetstagaren.

Dessutom slår den höga marginalskatten vid MYCKET högre brytpunkten i Danmark än i Sverige precis som jag skrev. Trollet, om någon, är du
  • Anonym (Arg och sur)
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-19 16:02:06 följande:
    Läkare pluggar i drygt 6 år och måste sedan göra at. Då är man rätt gammal när man väl kan börja jobba som ST. Ofta kommer man inte heller in som 19-20 åring. Det var allt jag sade.

I länken DU skickar står det klart och tydligt att den genomsnittliga skatten i Sverige är drygt 10% högre I Danmark än i Sverige oavsett inkomst. Frågor på det? Ja länken tar givetvis också in arbetsgivaravgifter eftersom de till stor del är ren skatt som annars skulle gå till arbetstagaren.

Dessutom slår den höga marginalskatten vid MYCKET högre brytpunkten i Danmark än i Sverige precis som jag skrev. Trollet, om någon, är du
    10% högre I Sverige än i Danmark ska det vara
  • Anonym (Arg och sur)
    Anonym (Asså va) skrev 2022-03-19 13:55:09 följande:

Fast du sa ju bokstavligen att det var skattens fel att man var tvungen att spara i 5-10 år för att ha råd med en villa i Stockholm? Så därför undrar jag återigen vilka länder man slipper detta i? 

Oj vet du hur det danska skattesystemet funkar? Vet att sist jag kollade skattade en som tjänade 55 000 sek i danmark rätt mycket mer än en som tjänade 55 000 sek i Sverige. De har massa olika skatter där, först en lägsta skatt, sen kommunalskatt etcetc. Får skattereduktioner för att man bor i Sverige menar du?

Var exakt skrev jag att det var "skattens fel" att man behöver spara till en insats? Skatten försvårar sparandet till insats givetvis.

Tittar du i länken som precis postades ser du att skatten I Danmark är drygt 10% lägre än i Sverige oavsett inkomst. 

I nedan länk ser du att Danmarks statliga skatt slår till my ket högre än Sveriges.

en.m.wikipedia.org/wiki/Taxation_in_Denmark
  • nihka
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-19 13:35:06 följande:
    Nej nu är du ute och cyklar. Jag vill ha platt skatt. Att ha progressiv skatt bara för vissa inkomster är sjukt orättvist. MEN om man nu ska ha progressiv skatt bör alla hushåll betala skatt per hushåll om de så önskar.

Ett annat alternativ är att återinföra fastighetsskatt och slopa den statliga skatten. Med undantag för fattigpensionärer mfl som råkat bo väldigt länge i sina bostäder. Det gynnar de som är produktiva istället för de som råkat ärva tillgångar som bara ökar i värde. Varför tycker du de som ärver tillgångar och gör jättevinster på dessa ska få skattelättnader gentemot en läkare som kämpat i skolan i 10 år?

Varför tycker du att en kirurg som opererar fler människor ska få 55% skatt medan samma kirurg bara ska betala 30% skatt om han bygger ett hus och hyr ut, gör fastighetsaffärer eller aktieklipp? Är det inte bäst att en topp-kirurg opererar så många som möjligt och tar in hantverkare för att bygga vid behov? Det skapar ju fler jobb. Vad har du emot det?
    Och tillbaka till att den som vill ha sambeskattning också får ta ut välfärd per hushåll. Hushållet kunde få en kupong per skattefinansierad/subventionerad tjänst och så kan antingen du eller din sambo få åtnjuta den.

Vad har du emot att jobba med systemet? Alla har samma möjligheter. Gör nåt istället för att gnälla.

Ärvda pengar är redan skattade för en gång när de en gång intjänades. Eller vill du att din sambo ska betala skatt på vad hon betalar när hon bjuder dig på restaurang? Notan inklusive moms går på 900 kr och hon betalar extra 300 i gåvoskatt?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Arg och sur)
    Anonym (Asså va) skrev 2022-03-19 14:03:53 följande:

Enligt DIN länk:

Höginkomsttagare;
    Marginalskatt; Swe 66%, Dan 55%
    Andel skatt av bruttolön; Swe 41%, Dan 35%
    Andel av arb kraftskostnad; Swe 50%, Dan 41%

Var syftet med det här inlägg att ge mig 100% rätt? Grattis det lyckades!!
  • Anonym (Arg och sur)
    nihka skrev 2022-03-19 16:35:04 följande:
    Och tillbaka till att den som vill ha sambeskattning också får ta ut välfärd per hushåll. Hushållet kunde få en kupong per skattefinansierad/subventionerad tjänst och så kan antingen du eller din sambo få åtnjuta den.

Vad har du emot att jobba med systemet? Alla har samma möjligheter. Gör nåt istället för att gnälla.

Ärvda pengar är redan skattade för en gång när de en gång intjänades. Eller vill du att din sambo ska betala skatt på vad hon betalar när hon bjuder dig på restaurang? Notan inklusive moms går på 900 kr och hon betalar extra 300 i gåvoskatt?
    Inte mig emot.

Alla har samma möjligheter vid platt skatt också så varför inte ha det? Varför ha skatt öht? Alla har jag samma möjligheter eller hur? Hamnar de i trångmål är det deras eget fel som inte utnyttjar möjligheterna borde du då konsekvent anse.

Det mesta som går i arv är tillgångar. Skatten på tillgångarnas tillväxt (99.9% i många fall) kommer först vid bodelningen. Varför ska den skatten på tex bostäder vara 22% medan den är nästan 60% på arbete? 

Varför ska en person som säljer en bostad till miljonvinst bara skatta 22% medan läkaren skattar 60%. Läkaren är produktiv och har gjort stor samhällsnytta medan passivt ägande inte gynnar samhället öht.
  • nihka
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-19 16:42:20 följande:
    Inte mig emot.

Alla har samma möjligheter vid platt skatt också så varför inte ha det? Varför ha skatt öht? Alla har jag samma möjligheter eller hur? Hamnar de i trångmål är det deras eget fel som inte utnyttjar möjligheterna borde du då konsekvent anse.

Det mesta som går i arv är tillgångar. Skatten på tillgångarnas tillväxt (99.9% i många fall) kommer först vid bodelningen. Varför ska den skatten på tex bostäder vara 22% medan den är nästan 60% på arbete? 

Varför ska en person som säljer en bostad till miljonvinst bara skatta 22% medan läkaren skattar 60%. Läkaren är produktiv och har gjort stor samhällsnytta medan passivt ägande inte gynnar samhället öht.
    Och där kom det: "varför ha skatt öht"?

Svar: för att din sjukpensionerade sambo inte ska bo på gatan om hon inte hittar någon att försörja henne.
  • Anonym (Asså va)
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-19 16:36:16 följande:
    Enligt DIN länk:

Höginkomsttagare;
    Marginalskatt; Swe 66%, Dan 55%
    Andel skatt av bruttolön; Swe 41%, Dan 35%
    Andel av arb kraftskostnad; Swe 50%, Dan 41%

Var syftet med det här inlägg att ge mig 100% rätt? Grattis det lyckades!!

Vet du hur man använder internet? Vart kollade du inkomstskatt/skatt på bruttolöner(vilket är det som kommer påverka dig om du jobbar i danmark)? Jag vet som sagt inte vart du var inte och kollade men du måste ha läst i nattmössan om du använde min länk. 

För höginkomsttagare är det TVÄRTOM vad du skrev, 41 % för Danmark och 35 % för Sverige. Kan du läsa? 

Även för genomsnittslönen är det högre i Danmark än för Sverige, 35% för Danmark och 25% för Sverige. 

Återigen, detta måste vara en trolltråd. 

• Marmor10
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-19 16:02:06 följande:

Men varför går du inte in och räknar på en exakt skatt istället för med schematiska beräkningar. Den genomsnittliga skatten är absolut inte lägre i Danmark i alla inkomstlägen. Några exempel:

Lön på 30.000 i månaden ger 6240 i skatt här men i Danmark 9914
    Lön på 50 000 i månaden ger 12900 i skatt men i Danmark 18894
    Lön på 100.000 i månaden ger 39.000 i skatt här i Danmark 48.809

Det enda som kan skilja från verkligheten är om du också bosätter dig i Danmark i en kommun med låg skatt istället för att bo i Sverige och arbeta i Danmark. Du förstår man lever inte på procenten utan på kronorna så marginalskatten är rätt ointressant i detta fallet utan det måste väl vara vad du får behålla totalt efter skatten är dragen.

Tänk också på att det inte alls är säkert att din arbetsgivare betalar in något till din pension utan det får du endera göra själv eller komma överens om det i  ditt anställningsavtal men det tar naturligtvis av ditt löneutrymme.
  • Anonym (Irkutsk)

Eget AB med din käresta som anställd för att minska skattetrycket på er.
    Höj bådas tjänstepension.
    Ta ut utdelning från bolaget.

Det är min plan, men passar inte alla (branscher).
    Jag tog för övrigt med mig min anställning och lön från Stockholm till en håla i Värmland, men väljer ändå att köra eget.

Svar på tråden Fick löneförhöjning idag