Fick löneförhöjning idag
Jag har ett högkvalificerat jobb. Jag har slitit oerhört hårt för att komma hit och jobbar nu uppemot 60 timmar per vecka.
Pga mina höga prestationer fick jag 6000 kr i löneökning nyligen. Mina kollegor med liknande tjänster fick runt 2500.
Min sambo är sjukpensionär och kroniskt sjuk och kommer sannolikt aldrig kunna jobba. Hennes sjukdom uppdagades när hon pluggade och då hon arbetade vid sidan om hade hon inget skyddat SGI. Hennes ersättning efter skatt ligger nu runt 7000 kr i mån.
Nu till saken. Vi bor i Stockholm och drömmer om att kunna köpa hus. Pga min sambos tillstånd måste ju jag försöka dra in pengarna så detta kan fungera. Pga mitt jobb och min sambos tillstånd kan jag inte bo med en timmes eller mer pendling bort.
Min löneförhöjning var alltså 6000kr. Ink arbetsgivaravgifter betalar min arbetsgivare över 8000 kr mer för denna ökning. Jag får behålla 2300 kr efter skatt. Detta är ett jävla hån. Hur ska vi någonsin kunna uppnå vår dröm när allt extra jag tjänar beskattas med nästan 60%?