• AsDfg78

    Långdragen magsjuka 1 åring

    Min (snart) 1 åriga dotter har varit magsjuk i en vecka nu. Hon är pigg på dagarna men kräks och har diarré på natten. Tips på vad jag kan ge henne att äta/dricka?
    Hur länge kan detta pågå?
    Har varit hos läkaren, de tog lite prover som såg bra ut. 

  • Svar på tråden Långdragen magsjuka 1 åring
  • Kokoskorven
    AsDfg78 skrev 2022-03-08 07:25:06 följande:
    Långdragen magsjuka 1 åring

    Min (snart) 1 åriga dotter har varit magsjuk i en vecka nu. Hon är pigg på dagarna men kräks och har diarré på natten. Tips på vad jag kan ge henne att äta/dricka?
    Hur länge kan detta pågå?
    Har varit hos läkaren, de tog lite prover som såg bra ut. 


    Jag tycker att det låter oroande, en vecka med kräkningar och diarré är mycket, i synnerhet för ett så pass litet barn. Vad äter hon? Kan det vara något i kosten som hon inte tål? Jag skulle söka vård igen, så snart som möjligt.
  • AsDfg78
    Kokoskorven skrev 2022-03-08 10:48:15 följande:
    Jag tycker att det låter oroande, en vecka med kräkningar och diarré är mycket, i synnerhet för ett så pass litet barn. Vad äter hon? Kan det vara något i kosten som hon inte tål? Jag skulle söka vård igen, så snart som möjligt.
    Jag håller med! Men hon är inte uttorkad enl läkaren iaf. Nu har vi gett henne majsvälling, ris, fisk, makaroner, vitt bröd.
    Läkaren trodde inte det var a?lergi utan maginfluensa... Jag funderar på om hon är förstoppad. Känns som hon äter tills magen blir full och svullen sedan kräks och bajsar typ vatten. Sedan är hon bra tills magen blir full igen...
  • Kokoskorven

    Låter konstigt att maginfluensa skulle hålla i sig så länge. Bra att hon inte är uttorkad förstås, det är ju det viktigaste, men jag skulle ändå gå till vårdcentralen igen om det inte är bättre. 

    Gällande förstoppning har jag hört att man kan få s k förstoppningsdiarré, alltså att bajset bildar en hård klump och vätska tar sig förbi den, typ (sorry för äcklig beskrivning haha), så det är ju värt att kolla upp. Maten du nämner är ju inte så fiberrik, men det förstår jag ju samtidigt att du inte ger henne massa fibrer ifll det är "vanlig diarré.

    Hoppas lillan kryar på sig snart!

  • LaFontaine
    Kokoskorven skrev 2022-03-09 11:30:20 följande:

    Låter konstigt att maginfluensa skulle hålla i sig så länge. Bra att hon inte är uttorkad förstås, det är ju det viktigaste, men jag skulle ändå gå till vårdcentralen igen om det inte är bättre. 

    Gällande förstoppning har jag hört att man kan få s k förstoppningsdiarré, alltså att bajset bildar en hård klump och vätska tar sig förbi den, typ (sorry för äcklig beskrivning haha), så det är ju värt att kolla upp. Maten du nämner är ju inte så fiberrik, men det förstår jag ju samtidigt att du inte ger henne massa fibrer ifll det är "vanlig diarré.

    Hoppas lillan kryar på sig snart!


    Det hände min dotter. Hon bajsade regelbundet, men lite löst och kräktes ibland i samband med svår magvärk. Hon visade sig vara förstoppad och efter några veckor med medicin försvann problemet. 
  • AsDfg78
    Kokoskorven skrev 2022-03-09 11:30:20 följande:

    Låter konstigt att maginfluensa skulle hålla i sig så länge. Bra att hon inte är uttorkad förstås, det är ju det viktigaste, men jag skulle ändå gå till vårdcentralen igen om det inte är bättre. 

    Gällande förstoppning har jag hört att man kan få s k förstoppningsdiarré, alltså att bajset bildar en hård klump och vätska tar sig förbi den, typ (sorry för äcklig beskrivning haha), så det är ju värt att kolla upp. Maten du nämner är ju inte så fiberrik, men det förstår jag ju samtidigt att du inte ger henne massa fibrer ifll det är "vanlig diarré.

    Hoppas lillan kryar på sig snart!


    Ja, inte lätt att veta om man ska "behandla" diarré eller förstoppning. Nu har vi iaf i två dagar bara gett henne majsvälling, vätskeersättning och lite katrinplommonpure och då har hon *peppar peppar* inte kräkts eller haft diarré. Nu lite hård i magen i stället... Får väl prova att smyga in lite vanlig mat idag.
  • AsDfg78

    1-åringen blev frisk efter en dryg vecka. Nu har min 5-åring åkt på ngt skit. Alltså flera månader senare så inte smittad av 1-åringen.
    För 5-åringen började det med lös magen, sedan ont i magen och lös varannan dag i en dryg vecka. En kräkning efter ca 4 dagar. Nu har det gått 10 dagar och vi trodde det vänt men så kräktes hon på natten. Vad är detta för konstigt? Imorgon blir det läkarbesök för henne också

Svar på tråden Långdragen magsjuka 1 åring