• waliiz

Kommer engelska krävas för framtida jobb?

Jag har letat lite jobb och många annonser kräver att man ska kunna engelska. Nu är jag inte så bra på engelska så jag kan självfallet inte söka, men vad tror ni, kommer det krävas i framtiden? Kommer det dominerande bland jobben vara med engelska?
  • Svar på tråden Kommer engelska krävas för framtida jobb?
  • AndreaBD
    LaviniaLetitia skrev 2022-03-10 12:42:54 följande:
    Absolut, men det bästa är ju att ha tillgång till en massa olika information, och sedan sortera och bedöma den själv. Så tänker jag alltid, vad det än gäller: "be om råd men bestäm själv".
    Precis. Det handlar ju inte om om det svenska eller det utländska är bättre, utan man har helt enkelt ett val, flera möjligheter.
  • Postman
    AndreaBD skrev 2022-03-10 13:25:08 följande:
    Jag vet vad jag skrev och att jag skrev det tidigare. Men jag fick intrycket att du inte har läst det, därför upprepar jag. 

Jo det läste jag och det invänder jag emot. Du vet inte ett dugg om mitt liv eller leverne.
  • AndreaBD
    LaviniaLetitia skrev 2022-03-10 12:47:50 följande:
    ...och sedan är Sverige extremt p.g.a. sin starka politiska agenda. Det går inte att tro på NÅGON officiell information, p.g.a. att agendan alltid är viktigare än sanningen. Och våra vanliga media köper också den informationen. 

Man såg ju hur det var under pandemin t.ex., statsepidemiologen stod till och med och LJÖG i flera månader, att barn varken kan smittas av corona eller smitta vidare. För att man inte fick stänga skolorna, då det enligt den svenska modellen inte stämmer med jämställdhetsidéerna. 

Det finns massor av sådana exempel. Samtliga webbsajter som levererar skattefinansierad sexualupplysning, förnekar t.ex. förekomsten av en anatomisk struktur, som vem som helst som är eller har varit en ung flicka kan konstatera finns där. Nämligen mödomshinnan. Och sedan kopierar skribenter på tidningar informationen därifrån. Man behöver bara gå till Finlands sjukvårdsupplysning, så finns mödomshinnan igen!
    Ojoj... nu måste du dock vara lite mera noga med vad du läser och vad du tolkar in i det. Jag börjar med mödomshinnan, eftersom det är enklast: Det kan finnas en slags hinna, men det varierar hos kvinnor och det är inte något som verkligen är särskilt synlig eller märkbart. Därför brukar man numera säga att det egentligen inte finns eftersom det i många fall är så, eller åtminstone nästan så. 
    Det finns inget dolt syfte med det.

Inte heller finns det någon lögn i vad FHM sa om barn och covid-19. Det som sas är att barn inte är drivande i smittspridningen. Det betyder att vuxna smittar mer. Man har inte ändrat uppfattningen överhuvudtaget. Det kan också hända att man märker sånt senare, så man ändrar uppfattningen. Men här har det varit ungefär samma.

Och att man inte ville stänga skolorna har inte med jämställdhet att göra (jag tror du menar egentligen något annat, nämligen lika villkor för alla), utan med folkhälsan. Dvs. barn brukar må dåligt av att sitta hemma. Fler blir kriminella och barn i problemfamiljer kan råka illa ut om de här hemma så mycket. 
  • Postman
    AndreaBD skrev 2022-03-10 13:24:20 följande:
    Men man kan dra den slutsatsen när personen faktiskt inte verkar veta vad man har för nytta av att även ta med utländsk information och när man dessutom reagerar så himla känslig på det att man inte ens kan diskutera det sakligt... Vilken annan slutsats skulle man då kunna dra? 

Att man klarar sig utmärkt med bara svensk information och att jag har många i sin omgivning som endast pratar svenska. Punkt.
  • AndreaBD
    Postman skrev 2022-03-10 13:36:31 följande:

Att man klarar sig utmärkt med bara svensk information och att jag har många i sin omgivning som endast pratar svenska. Punkt.
    Eftersom jag aldrig har påstått att man inte skulle klara sig annars - det tycker jag är ganska självklart att man kan göra -  tänkte jag förstås att du försöker försvara din personliga modell.

Annars har du hela tiden pratat förbi mig, för ingen har väl sagt att det inte går. Men det är begränsande. Och det uttrycket verkar du ha stört dig på. Det är dock väldigt passande.
  • Postman
    AndreaBD skrev 2022-03-10 13:46:01 följande:
    Eftersom jag aldrig har påstått att man inte skulle klara sig annars - det tycker jag är ganska självklart att man kan göra -  tänkte jag förstås att du försöker försvara din personliga modell. Annars har du hela tiden pratat förbi mig, för ingen har väl sagt att det inte går. Men det är begränsande. Och det uttrycket verkar du ha stört dig på. Det är dock väldigt passande.

Jag har ingen personlig modell det är återigen ett spratt av din hjärna. Man kan klara sig fin fint utan engelsk eller utländsk information. Många, många finns det i riket som bevisar detta. Att det skulle vara begränsande är din enkla ståndpunkt.
  • LaviniaLetitia
    AndreaBD skrev 2022-03-10 13:34:48 följande:
    Ojoj... nu måste du dock vara lite mera noga med vad du läser och vad du tolkar in i det. Jag börjar med mödomshinnan, eftersom det är enklast: Det kan finnas en slags hinna, men det varierar hos kvinnor och det är inte något som verkligen är särskilt synlig eller märkbart. Därför brukar man numera säga att det egentligen inte finns eftersom det i många fall är så, eller åtminstone nästan så. 
    Det finns inget dolt syfte med det.

Inte heller finns det någon lögn i vad FHM sa om barn och covid-19. Det som sas är att barn inte är drivande i smittspridningen. Det betyder att vuxna smittar mer. Man har inte ändrat uppfattningen överhuvudtaget. Det kan också hända att man märker sånt senare, så man ändrar uppfattningen. Men här har det varit ungefär samma.

Och att man inte ville stänga skolorna har inte med jämställdhet att göra (jag tror du menar egentligen något annat, nämligen lika villkor för alla), utan med folkhälsan. Dvs. barn brukar må dåligt av att sitta hemma. Fler blir kriminella och barn i problemfamiljer kan råka illa ut om de här hemma så mycket. 
    Du har svalt hela agendan, ser jag!
  • AndreaBD
    Postman skrev 2022-03-10 14:14:41 följande:

Jag har ingen personlig modell det är återigen ett spratt av din hjärna. Man kan klara sig fin fint utan engelsk eller utländsk information. Många, många finns det i riket som bevisar detta. Att det skulle vara begränsande är din enkla ståndpunkt.
    I så fall föreslår jag att du kollar betydelsen av ordet begränsande eller begränsning. Det säger sig självt att man med bara en källa är mer begränsad än med flera. Det är fakta.

Om man själv tycker att det är problem, DET kan diskutera. 
  • Postman
    AndreaBD skrev 2022-03-10 14:48:32 följande:
    I så fall föreslår jag att du kollar betydelsen av ordet begränsande eller begränsning. Det säger sig självt att man med bara en källa är mer begränsad än med flera. Det är fakta. Om man själv tycker att det är problem, DET kan diskutera. 

Jag har ingen anledning att kontrollera det eftersom det är inte jag som använder mig av det. Det är ju du själv. Jag kan bara konstatera att man klarar sig fin fint utan att konsultera utländsk information.
  • AndreaBD
    Postman skrev 2022-03-10 15:05:11 följande:

Jag har ingen anledning att kontrollera det eftersom det är inte jag som använder mig av det. Det är ju du själv. Jag kan bara konstatera att man klarar sig fin fint utan att konsultera utländsk information.
    Det är du som påstår att man kan ha olika uppfattningar om det. Om man tror det, så har man inte förstått ordets betydelse.

Nu menar jag inte vara arrogant, men du brukar ju tyvärr inte säga saker rakt ut, så att man skulle kunna se var missförståndet ligger. Därför kommer jag med såna ganska hårda påståenden för att du absolut vägrar förklara hur du tänker där. Din argumentation går inte ihop med ordets betydelse.

Begränsat kan, bland annat, betyda att det är lite, mindre än något annat. Och det är väl självklart att man får MER information om man tar det ifrån olika källor? Är det något man kan ha olika åsikter om? Självklart inte.  

Okej, nu har jag förklarat det. Just för att jag inte garanterar att jag gör det nästa gång - bara för att du vägrar förklara vad du menar med konstiga påståenden som går mot all logik. Då kommer jag antagligen att ignorera hela påståendet och bara säga: Sorry - obegripligt! 
  • Postman
    AndreaBD skrev 2022-03-11 11:17:17 följande:
    Det är du som påstår att man kan ha olika uppfattningar om det. Om man tror det, så har man inte förstått ordets betydelse. Nu menar jag inte vara arrogant, men du brukar ju tyvärr inte säga saker rakt ut, så att man skulle kunna se var missförståndet ligger. Därför kommer jag med såna ganska hårda påståenden för att du absolut vägrar förklara hur du tänker där. Din argumentation går inte ihop med ordets betydelse. Begränsat kan, bland annat, betyda att det är lite, mindre än något annat. Och det är väl självklart att man får MER information om man tar det ifrån olika källor? Är det något man kan ha olika åsikter om? Självklart inte.   Okej, nu har jag förklarat det. Just för att jag inte garanterar att jag gör det nästa gång - bara för att du vägrar förklara vad du menar med konstiga påståenden som går mot all logik. Då kommer jag antagligen att ignorera hela påståendet och bara säga: Sorry - obegripligt! 

Jag vägrar ingenting. Jag konstaterar bara att man kan klara sig fin fint utan engelsk eller utländsk information. Många, många finns det i riket som också bevisar detta. Att du fortsätter att svamla förvånar mig inte.
  • AndreaBD
    Postman skrev 2022-03-11 13:49:35 följande:

Jag vägrar ingenting. Jag konstaterar bara att man kan klara sig fin fint utan engelsk eller utländsk information. Många, många finns det i riket som också bevisar detta. Att du fortsätter att svamla förvånar mig inte.
    Jag pratar äpplen, du pratar päron. Och så påstår du att JAG svamlar. Men då lägger jag inte mer tid på det nu. 
  • Postman
    AndreaBD skrev 2022-03-11 13:53:32 följande:
    Jag pratar äpplen, du pratar päron. Och så påstår du att JAG svamlar. Men då lägger jag inte mer tid på det nu. 

Ja det verkar som du pratar så, så jag förstår.
  • LaviniaLetitia
    Postman skrev 2022-03-11 13:49:35 följande:

Fast det blir väldigt begränsat. Tänk bara på en sådan sak, som att litteraturen för läkarprogrammet är nästan helt på engelska. Det skulle inte löna sig att översätta den litteraturen till alla olika språk i världen, utan läkarstudenter i hela världen läser de engelskspråkiga böckerna. Kunskap på den nivån kan du alltså inte inhämta själv, om du inte kan engelska.

Utan då är du hänvisad till att uppsöka en läkare, och han är tvungen att följa Socialstyrelsens direktiv. D.v.s. han får inte upplysa dig om lovande, experimentella behandlingar i andra länder - som kanske skulle rädda ditt eller ditt barns liv - om Socialstyrelsen inte har godkänt det. Inte heller får t.ex.en barnpsykolog ge rådet, att din fru ska bli hemmafru så att ditt barn slipper gå på dagis, och kan få ett par års lugn och ro. För då skulle det skada jämställdhetstanken, och en sådan barnpsykolog skulle till och med kunna få sparken - i alla fall om han hade lön från det offentliga på något sätt. Så stark är styrningen i Sverige, den står inte efter hur det är i Ryssland! 

Kan man språk, så kan man läsa vad som rekommenderas i andra länder, och sedan fatta ett informerat beslut på egen hand. 
  • AndreaBD
    Postman skrev 2022-03-11 13:57:36 följande:

Ja det verkar som du pratar så, så jag förstår.
    Det här är nästan obegripligt. Men jag förstår. Övrigt förstår jag ofta inte. Poängen är dock betydelsen av ordet "begränsat" och lösningen är att slå upp vad det betyder. Eller läsa det som jag skrev. 

Hur svårt kan det vara att skriva typ: Jaha, är det så du menade - jag menade så här...... Men det kommer ju aldrig några förklaringar av dig. 
  • Postman
    AndreaBD skrev 2022-03-11 14:53:19 följande:
    Det här är nästan obegripligt. Men jag förstår. Övrigt förstår jag ofta inte. Poängen är dock betydelsen av ordet "begränsat" och lösningen är att slå upp vad det betyder. Eller läsa det som jag skrev.  Hur svårt kan det vara att skriva typ: Jaha, är det så du menade - jag menade så här...... Men det kommer ju aldrig några förklaringar av dig. 

Finns inget att förklara. Jag har bara konstaterar att man leva ett gott och rikt liv ändå. Det är du som nu bara ältar vidare, vidare och vidare?..
  • asdfgh

Det beror väl på vilket jobb det handlar om. I mitt yrke (IT-området) är det nödvändigt att kunna engelska eftersom all vidareutbildning och i stort sett all information finns på engelska. Föreläsarna kan prata svenska men själva utbildningsmaterialet är på engelska. Utöver det pratar jag engelska med mina kunders leverantörer någon/några gånger i månaden eftersom det ofta inte finns svensk kompetens inom IT.

Gäller det ett jobb där det finns utbildningar och material på svenska och där man inte behöver prata med utländska leverantörer är man väl mindre beroende av att kunna engelska.

Svar på tråden Kommer engelska krävas för framtida jobb?