• Js41

    Kan det vara diabetes hos min 2 åring?

    Har ett barn på 2 år. Märkt att hon druckit och kissat mycket mer än vanligt den senaste veckan. Var på vc idag där de tog blodprov och urinprov.

    Urinprov u.a.
    Blodsocker 6,6

    Hon hade bara ätit en grötklämmis på morgonen (ca 3h innan blodprovet togs). Undrar nu om någon därute vet om detta kan betyda att hon har diabetes eller om det verkar normalt?

    Läkaren var själv osäker och visste inte om det var för högt eller inte, så ska tillbaks imorgon och lämna nytt blodprov fast då vara fastande innan.

  • Svar på tråden Kan det vara diabetes hos min 2 åring?
  • katten1988

    Min 3,5-åring debuterade med diabetes i december och hans urinprov (med morgonurin utan att ha ätit innan) visade knappt något förhöjd socker alls. Däremot blodprovet visade på 14-15, då hade han ätit en macka runt 3 timmar innan provet togs.
    Vi upptäckte det på att han drack och kissade mycket, började kissa ner sig och blev helt desperat efter dricka och även extremt hungrig hela tiden.
    tycker inte hennes blodprov behöver betyda diabetes för det är inte alarmerande högt, däremot ska ett ?normalt? socker ligga på mellan 4-6 så tryck ändå på för att få ta fler prover för att verkligen kunna utesluta diabetes.

  • Js41
    katten1988 skrev 2022-03-10 21:52:57 följande:

    Min 3,5-åring debuterade med diabetes i december och hans urinprov (med morgonurin utan att ha ätit innan) visade knappt något förhöjd socker alls. Däremot blodprovet visade på 14-15, då hade han ätit en macka runt 3 timmar innan provet togs.
    Vi upptäckte det på att han drack och kissade mycket, började kissa ner sig och blev helt desperat efter dricka och även extremt hungrig hela tiden.
    tycker inte hennes blodprov behöver betyda diabetes för det är inte alarmerande högt, däremot ska ett ?normalt? socker ligga på mellan 4-6 så tryck ändå på för att få ta fler prover för att verkligen kunna utesluta diabetes.


    Tusen tack för svar!!

    Vet du om det är bäst att provet tas på morgonurin, eller spelar det ingen roll när det är socker de kollar efter? Hon hade ju hunnit kissa flera gånger innan urinprovet togs idag och även druckit en hel del.. Tänker om det kan ha blivit för utspätt?

    Är så nervös inför imorgon, men känns skönt att de ska ta ett prov till iaf. Vet du om det finns fler eller andra prover man kan ta för att se om det kan röra sig om diabetes, eller räcker det att ta ett blodprov (fastande) en gång för att säkerställa/utesluta det?

    Förlåt för alla frågor, men har verkligen ingen koll på detta känner jag.
  • katten1988

    Tror det bästa är att ta med morgonurin. Det var vad vår vårdcentral sa till oss att göra i alla fall!
    Jag vet faktiskt inte om det finns fler prover att ta, tror bara det är genom blodprov man verkligen kan se om dom har diabetes eller inte.
    Men med tanke på hennes ändå rätt låga sockervärde i blodet tror jag du kan vara lugn! Vi testade ta blodprov på sambon igår som inte ha diabetes ett par timmar efter  han ätit och han hade 6.2 Glad men som sagt, ta ett extra prov för säkerhets skull! Glad

  • Ocdmänniska

    Hur luktar hon när hon kissar? Låter konstigt kanske men innan min bror fick reda på att han hade diabetes så luktade det på ett särskilt vis när han hade kissat. Kanske inte alls stämmer på alla det vet jag inte men en tanke bara 

  • Js41
    Ocdmänniska skrev 2022-03-11 07:34:50 följande:

    Hur luktar hon när hon kissar? Låter konstigt kanske men innan min bror fick reda på att han hade diabetes så luktade det på ett särskilt vis när han hade kissat. Kanske inte alls stämmer på alla det vet jag inte men en tanke bara 


    Hm.. har inte märkt att det luktar något speciellt. Men kisset är väldigt utspätt, ser nästan ut som vatten varje gång.

    Men ska försöka lukta sen och se om jag känner ngn annorlunda lukt. Tack för du skrev!
    katten1988 skrev 2022-03-10 21:52:57 följande:

    Min 3,5-åring debuterade med diabetes i december och hans urinprov (med morgonurin utan att ha ätit innan) visade knappt något förhöjd socker alls. Däremot blodprovet visade på 14-15, då hade han ätit en macka runt 3 timmar innan provet togs.
    Vi upptäckte det på att han drack och kissade mycket, började kissa ner sig och blev helt desperat efter dricka och även extremt hungrig hela tiden.
    tycker inte hennes blodprov behöver betyda diabetes för det är inte alarmerande högt, däremot ska ett ?normalt? socker ligga på mellan 4-6 så tryck ändå på för att få ta fler prover för att verkligen kunna utesluta diabetes.


    Tusen tack för svar!!

    Vet du om det är bäst att provet tas på morgonurin, eller spelar det ingen roll när det är socker de kollar efter? Hon hade ju hunnit kissa flera gånger innan urinprovet togs idag och även druckit en hel del.. Tänker om det kan ha blivit för utspätt?

    Är så nervös inför imorgon, men känns skönt att de ska ta ett prov till iaf. Vet du om det finns fler eller andra prover man kan ta för att se om det kan röra sig om diabetes, eller räcker det att ta ett blodprov (fastande) en gång för att säkerställa/utesluta det?

    Förlåt för alla frågor, men har verkligen ingen koll på detta känner jag.
  • Js41

    Nu har jag varit med henne på vc och lämnat nytt blodprov för att kolla blodsockret. Idag låg det på 5,6 (fastande). Sköterskan sa bara att det va i överkant, så blev inte mkt klokare idag. Hon sa att läkaren kommer kontakta mig via telefon eller brev. Så ja, känns jobbigt att det är helg och vi inte har fått några svar alls...

  • katten1988

    Usch ja förstår att du är orolig. Min erfarenhet sen sonen insjuknade är tyvärr att vårdcentralen har fruktansvärt dålig kunskap om just diabetes. Hört fler som sagt samma sak att de inte tas på allvar förrän det nästan är för sent.
    när min son började kissa mycket var kisset nästan grumligt. Luktade inget speciellt vad jag minns, men det Brukar bli typ klibbigt/grumligt eftersom dom kissar ut sockeravlagringar så känns ju inte riktigt som det heller om hon kissar genomskinligt.
    men hoppas verkligen du får svar snabbt! vet inte om man måste få remiss för att få komma till barnkliniken/mottagningen för att ta riktiga prover, annars har ju dom betydligt bättre koll där, kan ju vara värt att kontakta dom kanske om du är orolig?
    har du märkt någon annan personlighetsändring hos henne? Sonen började bli helt okontrollerbar efter varje måltid, så pass mycket att förskolan reagerade. det var ju hans ?insulinkänningar?. 

  • Glinda från Oz

    Varför gav du henne något att äta? Det måste läkaren ha sagt åt dig att inte göra. 


    Jag vet inte hur det är för barn men hade hon varit vuxen hade hennes blodsocker varit helt normalt. 

  • Glinda från Oz
    katten1988 skrev 2022-03-10 21:52:57 följande:

    Min 3,5-åring debuterade med diabetes i december och hans urinprov (med morgonurin utan att ha ätit innan) visade knappt något förhöjd socker alls. Däremot blodprovet visade på 14-15, då hade han ätit en macka runt 3 timmar innan provet togs.
    Vi upptäckte det på att han drack och kissade mycket, började kissa ner sig och blev helt desperat efter dricka och även extremt hungrig hela tiden.
    tycker inte hennes blodprov behöver betyda diabetes för det är inte alarmerande högt, däremot ska ett ?normalt? socker ligga på mellan 4-6 så tryck ändå på för att få ta fler prover för att verkligen kunna utesluta diabetes.


    4-6 är på fastande mage inte efter man ätit. Jag vet inte hur det är med barn men för vuxna kan blodsockret gå upp till 10 efter en måltid och det räknas som helt normalt. 
  • katten1988

    Ja precis 4-6 på fastande mage. Upp till 8 är det på barn, vuxna är som du säger upp till 10.
    så tror som sagt inte det är nån fara med ts barn, men förstår ändå att det inte är roligt att vänta på ett svarGlad

  • Glinda från Oz
    katten1988 skrev 2022-03-11 17:27:41 följande:

    Ja precis 4-6 på fastande mage. Upp till 8 är det på barn, vuxna är som du säger upp till 10.
    så tror som sagt inte det är nån fara med ts barn, men förstår ändå att det inte är roligt att vänta på ett svarGlad


    ts barn hade ju ätit (dvs var inte fastande) så jag förstår inte oron. 
  • Js41

    Hörde aldrig från läkaren igår, så fick gå till vc och fråga vad som händer nu. Fick egentligen inget bra svar då heller, så får vänta tills måndag för läkaren hade gått hem för dagen. 


    Sköterskan som tog prover sa att det låg i överkant och att läkaren skulle ringa upp. När jag kollade journalen på 1177 stod det att normalvärde för blodsocker ligger mellan 3,?-5,6. Alltså är hon på maxvärdet för vad som är normalt (tänker på det provet hon gjorde som fastande). 

    Hade väl kanske inte varit så orolig om det bara va av en slump man såg att blodsockret låg lite högt en gång, men iom allt drickande och kissande samt att sköterskan inte ville säga att det var normalt när jag frågade, utan sa flertalet gånger att det låg i överkant när jag frågade om det var normalt.


    Ja tyv verkar inte vc ta detta på stort allvar alls. Även om värdena är normala så tkr jag ändå de kunde ringt upp och förklarat det isf! Nu vet vi ju ingenting över helgen..

  • Js41

    katten1988
    Hur menar du att din son blev okontrollerbar? Har märkt att hon kan bli väldigt speedad efter mat och har energi som för 20 nästan... men utöver det så tkr jag nog det är som innan. Har alltid varit ganska liten i maten och liten i kroppen, så är inte direkt någon skillnad på aptiten heller tkr jag (som jag läst att det kan bli). Är väldigt ?gnällig? i perioder och blir lätt ledsen och grinig, men så har det varit ett tag.

  • katten1988

    Han blev typ hyperaktiv, sprang runt, skrek och kastade saker. Gick inte att lugna.
    men det vi verkligen reagerade på var ju att han kissade hela tiden och blev besatt av att dricka. Han kunde vakna på natten och hälla i sig en halvliter vatten för att en timme senare vakna och vara lika törstig igen. Åt också jättemycket och ville småäta hela tiden, gärna sötsaker och gick ner lite i vikt.
    men jag tror inte du behöver vara orolig, jag tror värdet borde vara mycket högre för att det ska vara diabetes. som jag sa låg sonen på 14-15 när han blev inlagd och det är ju betydligt högre än vad din dotter ligger på Glad

Svar på tråden Kan det vara diabetes hos min 2 åring?