• Johannus

Ålder och arbete!

Jag har en undran hur många här som skriver fortfarande jobba 100% trots att man blivit pensionär?

Jag själv blir 66 år till våren, men jobbar 100% trots att både kroppen och knoppen börjar säga i från, men hur man än sparar så har man inte råd att gå i pension. Livrädd att man hamnar på gatan då man ser och läser att många tusen människor är Hemlösa.

Finns det fler som kämpar och fortsätter att jobba?

• Svar på tråden Ålder och arbete!
  • Johannus

Som det verkar så alla som fyllt 65 har gått i pension eftersom ingen skriver nått.

• Seven Costanza

Kanske får du fler svar om du gör en ny tråd med en tydligare rubrik, t ex Du runt 60 år, när tror du att du kan gå i pension? Jag själv har långt kvar till pensionsålder så jag kan inte svara på din fråga. 

• Mortiscia80

Du borde kunna ansöka om socialbidrag ifall du hamnar under riksnormen, dessutom kan man ansöka om bostadsbidrag och bostadstillägg. Du behöver inte bo på gatan :)

• Fredde1981

Finns ju en del som väljer att fortsätta jobba för att de trivs med det.
    Min far har en pension som är lika, eller faktiskt snudd på högre än hans slutlön.
    Han började redan på 80-talet, tack vare eget bolag pensionsspara i fonder, kapitalförsäkringar m.m.
    Han är nu strax över 70år och jobbar fortfarande för att han trivs med det, efter 70 trappade han dock ned till 50%
    Med allmänna pensionen, tjänstepension, kapitalförsäkringar, exklusive intjänat kapital har han en inkomst som gott och väl betalar för alla omkostnader samt mer därtill.
    Vill med inlägget belysa att alla inte fortsätter jobba pga tvång även fast det är den bistra verkligheten för alldeles för många!

• nernu

min erfarenhet är att det beror helt på yrke. I min bransch fortsätter i princip alla att jobba efter 65 för att man orkar helt enkelt. Pensionssystemet fungerar inte om alla pigga 65-åringar ska gå i pension och ta ut den i 30 år sen. Det är inte gjort för det. Borde göras någon prövning på något sätt så att de som slitit ut kroppen inom vården eller tungt kroppsarbete kan gå tidigare. 

• Kodia

Varför tror du att du skulle bli hemlös? Hur bor du nu? Räknar du inte med att behålla din bostad? Om du får väldigt låg pension och bor i hyresrätt kan du få bostadstillägg. 

Svar på tråden Ålder och arbete!