• Thu 17 Mar 2022 07:33
    13327 visningar
    13 svar
    13
    13327

    Sprattlar med benen och fiser på natten

    Hej!
    Vår dotter på sex månader sover väldigt dåligt på nätterna, hon ligger och sparkar med benen nått fruktansvärt och i samband med det fiser hon mycket, ofta vaknar hon till i samband med detta och ibland är det bara vi som vaknar av henne.  Ibland hjälper det om hon får ligga på sidan  l men ofta vänder hon sig till rygg själv efter en stund igen. Vissa nätter är sämre och vissa bättre. Detta har hållt på i 2,5månad nu, det har inte blivit varken bättre eller sämre sen vi började introducera smakprove utöver amningen. BVC säger att det nog bara är en fas men vi känner att det hade varit skönt och få sova lite bättre om nätterna ???? hon gör inte detta när hon Sover om dagarna. Vi har testat samsov, sova i egen säng jämte våran, lampa lite tänd i sovrummet, helt släckt, lite musik på.  
    Är det någon som varit med om samma sak? Eller någon som har nått tips utöver det vi testat som kan få henne att sova mer avslappnat? eller är det bara gilla läget och hoppas det blir bättre med tiden?

  • Svar på tråden Sprattlar med benen och fiser på natten
  • Thu 17 Mar 2022 07:38
    #1

    Om hon fiser verkar hon ju ha ont i magen. Vad äter hon precis innan hon ska lägga sig? 

  • Gameof­throne­s
    Thu 17 Mar 2022 07:43
    #2

    Det låter som hon samsover med er? Jag tror att det är för varmt och att hon behöver egen space.

    Samsover hon inte kanske ny bäddmadrass till hennes spjälsäng? Barn växer och behöver en bra säng för kroppen? av alla  saker som barn behöver? 

  • Thu 17 Mar 2022 08:03
    #3

    Hon ammar på kvällen, känslan är att hon inte har ont i magen, hon hade lite problem med magont/magknip när hon va yngre och detta känns inte som det.

    hon sover i sin säng första halvan av natten och ofta i våran säng andra halvan efter hon ätit, sover i pyjamas å en tunn filt (ibland utan filt) och vi har svalt i sovrummet så tror inte hon blir för varm. Ibland sover hon hela nätterna i sin säng. Madrassen är ett halvår gammal så den kan ju inte va utsliten än? 

  • Gameof­throne­s
    Thu 17 Mar 2022 08:14
    #4

    Okej, 

    Tänder? Har ni känt ngt? Tänder växer sakta men det kan kännas innan man märker dem. 

  • Gameof­throne­s
    Thu 17 Mar 2022 08:18
    #5

    Mina barn gick smått med diarré samanband med tandsprickning. Det gör nog ont också? Man reagerar olika på det där 

  • Thu 17 Mar 2022 08:38
    #6

    Kan absolut va tänder på g som hon känner av, men borde vi inte märka något på henne då även under dagtid? ????

  • Gameof­throne­s
    Thu 17 Mar 2022 09:17
    #7

    Det är väl från individ till individ känner jag. 

    Man är uppe i allt annat på dagarna och slappnar av framåt kväll/ natt?
    Kroppen är unik på det sättet. 

  • Thu 17 Mar 2022 10:18
    #8

    Har hon varit sjuk? Kanske tom behövt antibiotika? För det rubbar ju balansen i tarmen ordentlig och obalansen kan leda till för mycket luft.
    Angående sprattlandet: testa en sovsäck istället för filten och gör sängen "mindre". Bebisar och småbarn (ibland även lite äldre barn) rör sig oftas mycket i sömnen om de har för mycket plats, de letar efter begränsningar som ger trygghet.

  • Thu 17 Mar 2022 14:28
    #9

    Hon hade lite feber/snorig när hon va ca 1,5månad, men behövde aldrig någon antibiotika eller nått för det. 


    Vi har testat med babynestet i sängen för att de ska bli lite mer trångt och ombonat för henne också men är ingen skillnad, likaså testade vi liggdelen på vagnen en gång med eftersom den sover hon i jätte gott om dagarna (både utomhus men även inne..) 

  • Anonym (Jenny­)
    Thu 24 Mar 2022 10:41
    #10
    Ande89 skrev 2022-03-17 08:03:05 följande:

    Hon ammar på kvällen, känslan är att hon inte har ont i magen, hon hade lite problem med magont/magknip när hon va yngre och detta känns inte som det.


    Om hon ammar på kvällen kan det ju också vara nåt du ätit/druckit som gör det. Inte alls säkert, men en tanke iaf. 


    Testa att ge henne lite magmassage på kvällen innan hon somnar och kanske lite massage i svanken för att se om det kan få henne att slappna av/släppa ut lite luft innan hon somnar. Kan ju bli en liten mysig kvällsrutin.  

  • Thu 24 Mar 2022 10:57
    #11

    Min lilla på 6 månader sover dock ganska bra men ibland när hon har gaser i magen "gråter" hon och sparkar med bena men med stängda ögon, hon verkar inte vara vaken 100%. För oss funkar det med med white noise! Det finns ljudklipp på youtube som låter som en "trasig radio" som jag kallar de haha. 
    Hon slutar sparka DIREKT när jag sätter på det ljudet och fortsätter sova. Brukar ställa in så klippet är på mellan 20-40 min , beroende lite på vilken tid på natten hon gör detta. Men minst 20 min rekomenderar jag att prova.

  • Anonym (S)
    Fri 25 Mar 2022 07:50
    #12

    Har ni provat pysventil?
    det kanske hjälper om hon blir av med fisarna innan hon ska sova. 

  • Thu 12 May 2022 18:50
    #13

    Tänk att jag googlade på detta själv för inte så länge sen. Min då snart 6 månaders höll på likadant!

    Nu har det gått typ 3 veckor och hon somnar/sover mycket bättre. Pratade med BVC och vi bollade tänkbara orsaker som förkylning, tandsprickning, introduktion av mat, tarmutveckling, utvecklingssprång?.

    Kändes svårt att reda ut vad det kunde vara innan det liksom gick över. Men mycket kontakt innan sänggående, minska intrycken och helst en redig bajsblöja mot kvällen. Vi kombinerade smakportioner med katrinplommon/päronpure på eftermiddagen.

Svar på tråden Sprattlar med benen och fiser på natten