• Friger

    Ukraina - Blir vi matade med propaganda eller är det sanning?

    Expressen idag:
    "Brittisk militär: Attacken står still - På alla fronter - Inga Ryska framsteg alls"
    "Teatern bombad trots verning om barnen"
    "Ryssland tvingas använda gamla vapen"
    "Biden: Putin är en krigsbrottsling"
    "Håller händerna i luften - Skjuts - Bilder uppges visa när ryska soldater dödar civil man"
    "Vi är på väg att gå rakt i Putins fälla"
    "Så länge klarar Ryssland fortsätta kriga i Ukraina - Ekonomin på väg att kollapsa"
    "Flykten från Ryssland - En förlorad marknad"
    "Fyra scenarion - så kan kriget sluta - Sannolikt slutet på Putins tid vid makten"
    "Drönarfilm visar hur ryska stridsvagnen sprängs"

    Dag efter dag?. Då har jag ändå inte tagit med allt... Poängen är inte enskilda nyheterna eller huruvida de är korrekta i sin enskildhet. Poängen är sammantaget?

    Allt är negativt mot Ryssland i olika omfattningar. Ryssland håller på att förlora stort om man ska tro media. Men är det verkligen sanningen? Har Ryssland verkligen inga framgångar alls i kriget?

    Givetvis måste de ha haft en del framgångar... Pansarvagnarna står ju faktiskt utanför Kiev, inte Moskva. Just nu är Ryssarna på väg att omringa Kiev och de monterar upp artilleri för att bomba staden sönder och samman. Över hela Ukraina bombas det i olika omfattning. Ryssarna ockuperar över tid allt större områden av Ukraina.



    Sen att det inte gått precis så som Putin tänkt sig i början tror jag på. Putin hade nog tänkt sig ett kort krig med få civila förluster. Det misslyckades. Ukrainska armen gömmer sig i städerna tillsammans med de civila eftersom de inte kan möta Ryssarna i öppna slag. Ryssarna löser sådant på Ryskt vis. Omringa staden, ställ upp artilleri. De ger civila liten stund att sticka därifrån sen bombar de sönder stället oavsett vem eller vilka som är kvar.


     


    Med andra ord. Jag tror inte att vår media ger oss en korrekt lägesbedömning. Jag tror vi blir utsatta för propaganda. Sen vet jag inte om journalisterna är nyttiga idioter eller om de själva tror på att läget är som det framstår i media. Observera att de enskilda nyheterna kan vara sanna/falska men sammantaget ger det en väldigt ensidig bild. Ryska pansarvagnar som brinner.


     


    Ska tilläggas att jag inte tar ställning för Ryssland i kriget. Jag är däremot intresserad av det faktiska läget, och nyhetsrapportering som är oberoende.


     


    Vad tror ni? Kan vi lita på media och sociala medier om det är fakta vi söker om kriget?

  • Svar på tråden Ukraina - Blir vi matade med propaganda eller är det sanning?
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-03-17 14:34:14 följande:
    Jag har inte twitter men sociala medierna ska ju vara fulla av desinformation.
    Ja det finns det säkert men detta är inte desinformation utan på riktigt. Inte sällan länkat även av ukrainska myndigheter.  
    AndreaBD skrev 2022-03-17 14:33:12 följande:
    Vill ryssarna åt det där labbet av någon anledning? Kanske är det just de där farliga bakterierna som har potential, vilket Putin vet? Ukrainarna kanske inte tänkte göra något farligt med det, men Putin är nojig?   
    Om inte annat så har dessa lab fungerat som ännu en ursäkt för Ryssland att känna sig hotade av Ukraina (och i bakgrunden USA).

    Och på tal om trådens tema så var detta ansett som en rysk bluff och Putinlögn ... tills USA:s regering under ed i ett senatsförhör häromdagen erkända att dessa lab existerade och att man var orolig för att materialet skulle kunna läcka ut vid en bombträff.

    Då blir istället talepunkten att "Jaja, de existerar men de till verkar inte bio-vapen!" och så håller propagandakriget på, fram och tillbaka i en tid som inte tillåter nyanser.
  • Flash Gordon

    Expressen har en artikel om möjliga ukrainska krigsbrott mot fångar. Man argumenterar på samma sätt som man argumenterat när exempelvis tillfångatagna kineser framträder i kinesisk stats-TV och förklarar att "allt är bra!"

    www.expressen.se/nyheter/ryska-krigsfangar-manga--soldater-mot-invasionen/ 

    "Propaganda är en viktig del för båda sidor. Den ukrainska säkerhetstjänsten har publicerat filmer som uppges visa soldater som berättar hur de skickas ”i döden” och förmåtts skjuta mot civila. Samtidigt har ryska krigsfångar som framträtt på pressträffar orkestrerade av ukrainska myndigheter gett uttryck för en ovilja att utkämpa kriget i Ukraina. Men det går inte att veta om soldaterna talar ur hjärtat. Krigsfångar har historiskt - både i närtid och dåtid - använts i propagandasyften och tvingats ljuga inför kameror."

    .
    Det börjar komma artiklar med en lite annan ton nu. Så här en tre-fyra veckor in i kriget. Lite mer balanserat.

  • Tom Araya
    Friger skrev 2022-03-17 08:29:31 följande:
    Ukraina - Blir vi matade med propaganda eller är det sanning?

    Expressen idag:
    "Brittisk militär: Attacken står still - På alla fronter - Inga Ryska framsteg alls"
    "Teatern bombad trots verning om barnen"
    "Ryssland tvingas använda gamla vapen"
    "Biden: Putin är en krigsbrottsling"
    "Håller händerna i luften - Skjuts - Bilder uppges visa när ryska soldater dödar civil man"
    "Vi är på väg att gå rakt i Putins fälla"
    "Så länge klarar Ryssland fortsätta kriga i Ukraina - Ekonomin på väg att kollapsa"
    "Flykten från Ryssland - En förlorad marknad"
    "Fyra scenarion - så kan kriget sluta - Sannolikt slutet på Putins tid vid makten"
    "Drönarfilm visar hur ryska stridsvagnen sprängs"

    Dag efter dag?. Då har jag ändå inte tagit med allt... Poängen är inte enskilda nyheterna eller huruvida de är korrekta i sin enskildhet. Poängen är sammantaget?

    Allt är negativt mot Ryssland i olika omfattningar. Ryssland håller på att förlora stort om man ska tro media. Men är det verkligen sanningen? Har Ryssland verkligen inga framgångar alls i kriget?

    Givetvis måste de ha haft en del framgångar... Pansarvagnarna står ju faktiskt utanför Kiev, inte Moskva. Just nu är Ryssarna på väg att omringa Kiev och de monterar upp artilleri för att bomba staden sönder och samman. Över hela Ukraina bombas det i olika omfattning. Ryssarna ockuperar över tid allt större områden av Ukraina.


    Sen att det inte gått precis så som Putin tänkt sig i början tror jag på. Putin hade nog tänkt sig ett kort krig med få civila förluster. Det misslyckades. Ukrainska armen gömmer sig i städerna tillsammans med de civila eftersom de inte kan möta Ryssarna i öppna slag. Ryssarna löser sådant på Ryskt vis. Omringa staden, ställ upp artilleri. De ger civila liten stund att sticka därifrån sen bombar de sönder stället oavsett vem eller vilka som är kvar.


     


    Med andra ord. Jag tror inte att vår media ger oss en korrekt lägesbedömning. Jag tror vi blir utsatta för propaganda. Sen vet jag inte om journalisterna är nyttiga idioter eller om de själva tror på att läget är som det framstår i media. Observera att de enskilda nyheterna kan vara sanna/falska men sammantaget ger det en väldigt ensidig bild. Ryska pansarvagnar som brinner.


     


    Ska tilläggas att jag inte tar ställning för Ryssland i kriget. Jag är däremot intresserad av det faktiska läget, och nyhetsrapportering som är oberoende.


     


    Vad tror ni? Kan vi lita på media och sociala medier om det är fakta vi söker om kriget?


    Kriget innebär även ett propagandakrig från båda håll.
    Dessutom är det oerhört svårt att rapportera från krig, att samla in säkrade data och visa en objektiv helhetsbild.
    Så det korta svaret är nej, du kan inte lita på media i detta och det har inte med att västmedia medvetet vilseleder, för söker du nyhetsrapporteringar från Ukraina så kommer du att finna massor som talar om och visar även stora Ukrainska förluster.

    Det är dock dokumenterat att det skjuts med artilleri, raketer, robotar och stridsvagnar mot civila mål i Ukraina och självklart är det Ryska styrkor som utför detta.

    Det går trögt för Ryssland och detta har många orsaker (som jag tar upp i en annan tråd).
  • AndreaBD
    Poison82 skrev 2022-03-17 20:34:13 följande:

    Nä man kan absolut inte lita på media. De lever på folks rädsla , rädsla säljer


    Helt uppenbarligen så är det ju precis motsatsen. Det kanske är läge att fundera lite först innan man skriver? 

    I ett krig försöker man ju hålla en positiv ton, att peppa folk, att ge dem hopp. Och det är precis det man ser i media. Och jag tycker inte att det är fel heller. Det behövs positivt tänk förstås. Det ska inte vara felinformation, så klart, men att se det från en positiv sida skadar ju inte. 
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-17 18:19:22 följande:
    Ja det finns det säkert men detta är inte desinformation utan på riktigt. Inte sällan länkat även av ukrainska myndigheter.  
    AndreaBD skrev 2022-03-17 14:33:12 följande:
    Vill ryssarna åt det där labbet av någon anledning? Kanske är det just de där farliga bakterierna som har potential, vilket Putin vet? Ukrainarna kanske inte tänkte göra något farligt med det, men Putin är nojig?   
    Om inte annat så har dessa lab fungerat som ännu en ursäkt för Ryssland att känna sig hotade av Ukraina (och i bakgrunden USA).

    Och på tal om trådens tema så var detta ansett som en rysk bluff och Putinlögn ... tills USA:s regering under ed i ett senatsförhör häromdagen erkända att dessa lab existerade och att man var orolig för att materialet skulle kunna läcka ut vid en bombträff.

    Då blir istället talepunkten att "Jaja, de existerar men de till verkar inte bio-vapen!" och så håller propagandakriget på, fram och tillbaka i en tid som inte tillåter nyanser.
    Det verkar så barnsligt, det där. Men nu var det ju ryssarna som "larmade om" att det kunde finnas farliga material där (indirekt, jag vet att de egentligen påstod att det var ett hot mot Ryssland). Är Rysslands avsikt kanske att bomba labben och att sedan skyller på Ukrainarna, och att blåsa upp historien till biologiska vapen som var riktade mot dem ryska soldaterna, medans det i själva verket var tvärtom? Om det skulle läcka farliga ämnen och/eller också radioaktivitet från kärnkraftverken - då skulle det kunna bli mycket elände. Också med tanke på att det inte går så bra militäriskt.

    Om det däremot är virus, som de inte kan kontrollera riktigt - det skulle nog vara för riskabelt. Men jag vet ju inte vad exakt de har där.
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-03-18 08:59:28 följande:
    Det verkar så barnsligt, det där. Men nu var det ju ryssarna som "larmade om" att det kunde finnas farliga material där (indirekt, jag vet att de egentligen påstod att det var ett hot mot Ryssland). Är Rysslands avsikt kanske att bomba labben och att sedan skyller på Ukrainarna, och att blåsa upp historien till biologiska vapen som var riktade mot dem ryska soldaterna, medans det i själva verket var tvärtom? Om det skulle läcka farliga ämnen och/eller också radioaktivitet från kärnkraftverken - då skulle det kunna bli mycket elände. Också med tanke på att det inte går så bra militäriskt.

    Om det däremot är virus, som de inte kan kontrollera riktigt - det skulle nog vara för riskabelt. Men jag vet ju inte vad exakt de har där.
    Ryssarna har nog inte mer intresse i dessa lab än att de använt dem som förevändning för kriget och att de vill ha bort dem från Ukraina.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-18 09:41:51 följande:
    Ryssarna har nog inte mer intresse i dessa lab än att de använt dem som förevändning för kriget och att de vill ha bort dem från Ukraina.
    Det är möjligt, men varför verkade de också hålla på så mycket runt kärnkraftverk? Det var väl både Tjernobyl och ett annat. De kan ju kanske leka med tanken att förorsaka någon ganska begränsad miljökatastrof för att få Ukrainarna att ge sig. 
  • Friger
    AndreaBD skrev 2022-03-18 10:35:07 följande:
    Det är möjligt, men varför verkade de också hålla på så mycket runt kärnkraftverk? Det var väl både Tjernobyl och ett annat. De kan ju kanske leka med tanken att förorsaka någon ganska begränsad miljökatastrof för att få Ukrainarna att ge sig. 
    Tror att Ryssarna tar kontroll över kärnkraftsanläggningarna för att det inte ska ske någon olycka under tiden den Ukrainska myndigheten kollapsar.

    Ligger i Rysslands intresse att det inte sker någon kärnkraftsolycka. Svårt att planera vindriktningen när en sådan sak händer. :P
  • Flash Gordon
    AndreaBD skrev 2022-03-18 10:35:07 följande:
    Det är möjligt, men varför verkade de också hålla på så mycket runt kärnkraftverk? Det var väl både Tjernobyl och ett annat. De kan ju kanske leka med tanken att förorsaka någon ganska begränsad miljökatastrof för att få Ukrainarna att ge sig. 
    Har du kontroll på kärnkraftverken kan du stänga av strömmen till fiendens städer. Och så fungerar de förstås som brickor att förhandla om i det spel som pågår.
  • AndreaBD
    Friger skrev 2022-03-18 10:40:45 följande:
    Tror att Ryssarna tar kontroll över kärnkraftsanläggningarna för att det inte ska ske någon olycka under tiden den Ukrainska myndigheten kollapsar.

    Ligger i Rysslands intresse att det inte sker någon kärnkraftsolycka. Svårt att planera vindriktningen när en sådan sak händer. :P
    Så borde det vara. Men att ryssarna blandade sig i orsakade redan ett avbrott i det vanliga arbetet, dvs jag tror det vara brännstavar som inte blev kylda under två timmar eller något sånt. Dvs. de blandade sig in i onödan och orsakade problem. 
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2022-03-18 10:44:44 följande:
    Har du kontroll på kärnkraftverken kan du stänga av strömmen till fiendens städer. Och så fungerar de förstås som brickor att förhandla om i det spel som pågår.
    Det är möjligt.
  • Friger

    Här är en fd Indisk General som numera är pensionär och militäranalytiker.

    Han har bland annat jobbat med propaganda och psykologiskt krig.

    Jag tycker att han är bra. Han gjorde även en analys någon månad innan kriget där han gav tre scenarier för utvecklingen. Han hade rätt i det han trodde mest på.





Svar på tråden Ukraina - Blir vi matade med propaganda eller är det sanning?