• Soffans

Tvärläge - hur ser er mage ut?

Hej! 

är i vecka 35 och för två dagar sedan skiftade hela magen och blev mycket mycket mindre samtidigt som sparkarna och rörelserna flyttade sig ut på vardera sida (ut mot höfterna) och sen stora hårda kulan som innan legat under revbenet (förmodligen rumpan) fick inte att hitta längre - funderar på om bebis lagt sig i tvärläge eller säte! Någon annan som har fått bekräftat tvärläge och märkte samma sak vid sparkar / storlek & form på mage? 

• Svar på tråden Tvärläge - hur ser er mage ut?
  • Anotherone

Min yngsta son låg i tvärläge i ett par veckor innan han satte sig i säte för att sen helt snurra runt till "rätt läge" med huvudet ner runt vecka 36-37 nånting. Otroligt egentligen att han hade sånt utrymme men så var det.
    Det jag minns mest av tvärläget var att det verkligen kändes "fel". Utifrån livmoderns form så är ju bebis på vertikal ledd det optimala, dvs huvud upp eller huvud ner. Inte på tvären.
    Jag kände verkligen att nej det här är inte skönt, det känns jättekonstigt. Och barnmorskan bekräftade läget med ultraljud så det var ingen tvekan. 
    Jag tyckte också att krafsandet av fötter på ena sidan och armar/händer på andra sidan ändrade karaktär. Du kan inte boka in ett besök hos din barnmorska så får hon känna efter?

Svar på tråden Tvärläge - hur ser er mage ut?