• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp med blomma till balkong????

    Jag behöver hjälp och idéer för min balkong. Hoppas några här kan hjälpa :) 

    Jag bor i Stockholm och har en balkong i lite syd, men framförallt västligt läge. Solen kommer vid 14-tiden och sen är det sol tills den går ner. Det är dock även ganska blåsigt. 


    Jag skulle vilja ha en snabbväxande växt, gärna med lite blommor, som kan slingra sig upp mot balkongräcket och sen typ en spaljé. Jag skulle vilja göra som insynsskydd på kortändan mot grannen. 


    På den sidan kommer den få mycket sol och även mycket vind, så jag behöver något som tål allt det OCH är snabbväxande. Och som sagt, gärna med blommor också ????


    Vad skulle det kunna vara för växt? 
    Någon som har någon idé? 

  • Svar på tråden Hjälp med blomma till balkong????
  • Anonym (Kaffedraken)

    Blomman för dagen och purpurvinda brukar jag lyckas bra med när jag dragit upp dem från frö. Man får avhärda dem försiktigt bara, och låta dem få vänja sig successivt vid sol och vind.

    Annars brukar det finnas diverse trevliga klätterväxter att köpa som kanske inte växer så fort men som är rätt stora redan när man köper dem. Men dem brukar det vara lättast att hitta typ i maj. Än så länge är utbudet i butikerna inte så stort.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Flower power) skrev 2022-03-19 21:34:02 följande:

    Går i liknande funderingar, här var lite tips. Har odlat luktärt och slingerkrasse tidigare, de kan bli fina. Men jag vill testa något annat nu. Kanske vinda?

    https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/skotselrad-om-vaxter-i-kruka-och-tradgard/Skotselrad-odlingstsips-sommarblommor/de-12-basta-klattrande-sommarblommorna 


    Jag älskar luktärter, så vackra och fantastisk doft. Men jag tycker de är lite taniga för insynsskydd. Slingerkrasse ser ju spännande ut, liknar de luktärt i växtsättet? 


    Vinda?verkar finnas lite olika sorter i det? Lila, vita? Vet du hur de klarar sol och blåst?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Västkustbo) skrev 2022-03-19 20:18:55 följande:

    Blomman för dagen och purpurvinda brukar jag lyckas bra med när jag dragit upp dem från frö. Man får avhärda dem försiktigt bara, och låta dem få vänja sig successivt vid sol och vind.

    Annars brukar det finnas diverse trevliga klätterväxter att köpa som kanske inte växer så fort men som är rätt stora redan när man köper dem. Men dem brukar det vara lättast att hitta typ i maj. Än så länge är utbudet i butikerna inte så stort.


    Ja butikerna har inte börjar riktigt fullt ut än med alla blommor men snart så :) 

    blomma för dagen och purpurvinda ser ju fina ut! Är de snabbväxande? Ja om jag vänjer växten vid balkongen kanske det kan funka?men det är ju mycket sol där. Hur vänjer man bäst när man är på jobbet från 7-16, haha? Plockar tillbaka i skugga när jag kommer hem från jobbet kanske? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Akua skrev 2022-03-20 10:53:31 följande:
    Ja butikerna har inte börjar riktigt fullt ut än med alla blommor men snart så :) 

    blomma för dagen och purpurvinda ser ju fina ut! Är de snabbväxande? Ja om jag vänjer växten vid balkongen kanske det kan funka?men det är ju mycket sol där. Hur vänjer man bäst när man är på jobbet från 7-16, haha? Plockar tillbaka i skugga när jag kommer hem från jobbet kanske? 
    I år sådde jag 22 februari och de är nu 40-70 cm långa. De växer upp till taket rätt fort och bra år har hela taket, där jag har spänt upp snören, blivit täckt av gröna blad. Om man toppar dem som små blir de inte lika långa utan grenar ut sig på bredden istället, vilket nog passar bättre om man vill ha dem som insynsskydd. 

    Man kan avhärda antingen genom att ställa ut dem längre och längre stunder varje dag eller genom att ställa ut dem där de får ordentlig skugga och vindskydd. Låga plantor kan man t.ex. avhärda genom att låta dem stå i botten på en papperskasse. De är lite känsliga för kyla i början, så ställ inte ut dem när det är under tio grader. På hösten klarar de sig så länge det är plusgrader. 

    Min balkong ligger förresten högst upp i huset i nästan rakt söderläge och vi har promenadavstånd till närmsta havsbad, så växter som inte tål mycket sol och vind blir inte gamla här.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Västkustbo) skrev 2022-03-20 13:16:12 följande:
    I år sådde jag 22 februari och de är nu 40-70 cm långa. De växer upp till taket rätt fort och bra år har hela taket, där jag har spänt upp snören, blivit täckt av gröna blad. Om man toppar dem som små blir de inte lika långa utan grenar ut sig på bredden istället, vilket nog passar bättre om man vill ha dem som insynsskydd. 

    Man kan avhärda antingen genom att ställa ut dem längre och längre stunder varje dag eller genom att ställa ut dem där de får ordentlig skugga och vindskydd. Låga plantor kan man t.ex. avhärda genom att låta dem stå i botten på en papperskasse. De är lite känsliga för kyla i början, så ställ inte ut dem när det är under tio grader. På hösten klarar de sig så länge det är plusgrader. 

    Min balkong ligger förresten högst upp i huset i nästan rakt söderläge och vi har promenadavstånd till närmsta havsbad, så växter som inte tål mycket sol och vind blir inte gamla här.

    Wow, verkligen snabbväxande!! Gäller detta blomma för dagen eller purpurvinda , haha? 


    hur stor kruka har du? På många ställen där jag läser krävs det så himla stor kruka. Jag förstår att många blommor trivs bäst i det, men bor man på en smal avlång balkong finns det vissa begränsningar och krukan måste vara lite praktisk och hanterbar haha. Vissa blommor kanske kan trivas rätt bra i en mindre kruka, trots att ?blomster-hemsidan? inte skriver så. 


    Så himla smart med papperskasse!! Det ska jag verkligen använda mig av! 


    Nämen vi bor ju lite lika! Jag bor också högst upp, stenkast från badställeCool dock inte havsbad, men en större öppning i Mälaren. Så dina blomster-tips känns ju väldigt tryggt att det ska funka hos mig också Solig

  • Anonym (Kaffedraken)
    Akua skrev 2022-03-21 11:09:12 följande:

    Wow, verkligen snabbväxande!! Gäller detta blomma för dagen eller purpurvinda , haha? 


    hur stor kruka har du? På många ställen där jag läser krävs det så himla stor kruka. Jag förstår att många blommor trivs bäst i det, men bor man på en smal avlång balkong finns det vissa begränsningar och krukan måste vara lite praktisk och hanterbar haha. Vissa blommor kanske kan trivas rätt bra i en mindre kruka, trots att ?blomster-hemsidan? inte skriver så. 


    Så himla smart med papperskasse!! Det ska jag verkligen använda mig av! 


    Nämen vi bor ju lite lika! Jag bor också högst upp, stenkast från badställeCool dock inte havsbad, men en större öppning i Mälaren. Så dina blomster-tips känns ju väldigt tryggt att det ska funka hos mig också Solig


    Blomman för dagen är nog värst (läser man på amerikanska forum ser man att den är ett ogräs i de varmare växtzonerna) men purpurvindan växer på bra den också.

    Min största kruka är en plåttunna på 40 liter, men i den brukar jag ha många olika växter tillsammans. Ett kärl på 10-15 liter kommer man rätt långt med. Ju mer plats det finns för rötterna desto större kan växten bli.

    Fyrkantiga odlingskärl kan vara att föredra framför runda om man vill ha stor jordvolym utan att förlora så mycket yta på balkonggolvet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Blir solrosor på balkongen i år.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Hjälp med blomma till balkong????