• Jue

    Val av katt

    Hejsan. Är sugen på att skaffa katt och undrar vilken ras ni tror kan passa kraven och förutsättningarna .

    Bor i lägenhet, ca 50kvm (+balkong), ensam. Jobbar heltid. Vill ha en social och "snäll" katt (dvs lättfostrad, klöser helst inte på möbler), lugnt temperament. Måste kunna klara sig själv under tiden jag är på jobbet.

    Har fått upp ögonen för Ragdoll- och Birmakatter. Har förstått det som om Birma är något nättare. Vill gärna ha en mindre kisse men med härligt medel/lång mjuk päls.

    Fördelar/nackdelar med ovanstående raser? Och trivs olika raser olika bra i koppel? Eller är det individuellt?

    Tips och idéer tas tacksamt emot

  • Svar på tråden Val av katt
  • Anonym (oooo)

    Jag har haft norska skogkatter i lägenhet och det var ju kul men jag vill bara varna för katter med mycket päls. Jag fick dammsuga VARJE dag! Den ena fällde året runt, den andra inte. Jag slutade ha mattor för det blev så jobbigt med städningen. 

    Mitt råd är därför att satsa på en korthårig ras. 

    Sen sägs det ju att vissa raser är lugnare i temperamentet så det är väl bara att läsa på vilka det är. Ragdoll är en sån. 

  • Anonym (oooo)

    Kastrerade katter blir oftast lugnare, så det är ju bra att tänka på. 

  • Jue
    Anonym (oooo) skrev 2022-03-20 17:55:12 följande:

    Kastrerade katter blir oftast lugnare, så det är ju bra att tänka på. 


    Både hannar och honor?
  • Jemp

    Birma låter lämplig. Mycket päls som fälls dock vilket man ska vara medveten om. 
    Kastrering är en självklarhet om vi inte pratar avel. Klösande osv minskas med att erbjuda klösmöjligheter (men risken finns ju). Birma är dock en rätt lugn ras. 

    Ska du ha kattunge är 2 att rekommendera.

  • Anonym (oooo)
    Jue skrev 2022-03-20 18:21:15 följande:
    Både hannar och honor?
    yes
  • flygrl

    Även katter av blandat ursprung kan va jättefina, gosiga, smarta, lättsamma. Har själv en sån kisse som betyder väldigt mycket för mig, är innekatt som klarar sig bra när jag är på jobbet, tränar och så även om jag förstås också är hemma mycket och leker, busar och gosar med henne. Hon va lätt att lära gå i koppel förresten.

  • Gameofthrones

    Norsk skogskatt, rekommenderar jag, lättsamma. 

    Katter gillar höjder ha en ligg och sittplats det finns och köpa. Klösbräda. Rätt foder.

    Mkt kärlek, det är du som formar katten till vara lugn också. Ger man rätt foder, stimulans, kärlek. Så ska det funka. 

    Köp inte från vilken uppfödare som helst. 

    Du ska helst köpa kattunge så du kan forna den till din katt. 

    Googla, försök undvika Blocket. 

  • Anonym (Suck)

    Älskar katter men har tyvärr till och från i livet varit allergisk. 
    Har person i min närhet som föder upp Ragdolls men klarar inte att vara där och mysa med katterna.
    Finns ju även ett gäng asiatiska katter, korhåriga men de brukar ju vara väldigt ... "ljudliga"
    Skulle gärna haft en Birma men kan ju tydligen inte
    Är dessutom borta i jobbet en del så vore inte rättvist ens mot två katter.
    MEN - kan verkligen sakna katt. Någon som vill bara bli klappad och som ligger och spinner i knät........ suck....

  • Jue
    flygrl skrev 2022-03-20 18:39:29 följande:

    Även katter av blandat ursprung kan va jättefina, gosiga, smarta, lättsamma. Har själv en sån kisse som betyder väldigt mycket för mig, är innekatt som klarar sig bra när jag är på jobbet, tränar och så även om jag förstås också är hemma mycket och leker, busar och gosar med henne. Hon va lätt att lära gå i koppel förresten.


    Anledningen till att jag vill ha en raskatt är för att de är mer förutsägbara i sitt beteende, även om det såklart är högst individuellt. Finns många vackra och roliga "bondkatter"!
  • Jue
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-20 19:04:11 följande:

    Älskar katter men har tyvärr till och från i livet varit allergisk. 
    Har person i min närhet som föder upp Ragdolls men klarar inte att vara där och mysa med katterna.
    Finns ju även ett gäng asiatiska katter, korhåriga men de brukar ju vara väldigt ... "ljudliga"
    Skulle gärna haft en Birma men kan ju tydligen inte
    Är dessutom borta i jobbet en del så vore inte rättvist ens mot två katter.
    MEN - kan verkligen sakna katt. Någon som vill bara bli klappad och som ligger och spinner i knät........ suck....


    Javisst tillför de något speciellt till tillvaron. Har inte haft katt på många år, och blir mer och mer allergisk mot annat. Hoppas jag inte blivit allergisk mot katt!
  • Anonym (Kattälskare)

    Är det lämpligt att ha katt om man bor på 50 kvm och jobbar heltid? Låter som ett extremt tråkigt liv för en yngre lekfull katt. Är ju gränsfall även om man skaffar två katter. Väldigt lite stimulans under väldigt många av dygnets timmar. Kanske bättre att vänta tills förutsättningarna är bättre. 

  • Kvinna1989

    Jag har haft 3 olika raggdolls och måste verkligen säga att oj vad alla dom 3 var olika! 

    Nr 1. Hon var väll mest som en raggdoll beskrivs, gosig och enkel. Lagon stor också. Älskade närhet.

    Nr 2. Hon blev jättestor! Visst var det övervikt också, trotts hon åt som alla andra katter i huset men oj.. Hon gillade inte alls att vara i famnen och gosa, men ville ändå ligga och chilla brevid tex på golvet. 

    Nr 3. Hon var konstigt liten , så så liten! Haha hon var också lite klumpig på ett gulligt sätt. Hon fick till å igång mjölkproduktionen på hunden vi hade då (en stor blandras) haha! Så hunden ammade katten! Låter sjukt otroligt, men så blev de.. Hon förblev vår lilla bebis även som vuxen. Men även hon gillade inte att va i människors famnar så mycmet ,men trivdes med dom andra katterna och hunden, sov på dom osv.

    Så ha de i baktanke, om du tänker en raskatt att dom också har sina egna personlogheter :)

  • Aurora Borrealis

    Tänk på att katter är ett socialt djur (förutom med kattera som inte de är släkt med), i synnerhet är ragdoll mycket social.

    Tänk på att de första månaderna när katten är yngling ska den ha rätt mängd mat och rätt torrfoder var 4:e timma, för att motverka fetma, förutom när du sover. (Fråga i djuraffär om din katts mängd mat, det baseras på ras, vikt och ålder). 

    Alltså: Skaffa katt på den semester och mata den var 4:e timme och var hemma med den.

    Skaffa 2 katter från samma kull (syskon) för ingen katt vill vara ensam i 8 timmar per dag på 50 kvm. Då har de i a f varandra.

    Ragdolls är fina och har hundlikt beteende, de vill umgås med sin ägare jämt.

    Perserkatter har underbart temperament och passar jättebra som innekatter.

    Som sagt, skaffa 2 stycken så de har sällskap av varandra när du jobbar. Ta då 2 syskon från samma kull då katter inte brukar vara förtjusta i andra främmande katter.

  • Anonym (Honkatter)

    Jag har endast haft honkatter, helig birma och bondkatt. Hade valt bondkatt alla dagar i veckan. 

    Min nuvarande bondkatt är som en hund, kommer när man ropar, har lärt sig massa trix i utbyte mot godis, älskar att kela och att sova tillsammans. Min Birma var mer egen och bortskämd, tyckte om att bli klappad ibland men inte mer än så. 


    Birma/rag dolls känns som relativt tråkiga och lugna kattraser, som antagligen passar jättebra i barnfamiljer etc. Men jag har hellre en social/lekfull katt som faktiskt beter sig som en katt. Många raskatter har även blivit lite sönderavlade känns det som, så var försiktig med det!

Svar på tråden Val av katt