• MrLeary

    Svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd åt min fru

    Hej,

    Jag är svensk medborgare men har bott många år utomlands och nu tillfälligt flyttat tillbaka för att jobba här ett tag. Jag är gift med en brittisk medborgare.


    Vad är det enklaste sättet för henne att bli svensk medborgare? Är det ens viktigt eller en bra idé eller räcker det med permanent uppehållstillstånd?

    (En fördel vore ju förstås att hon återigen blir EU-medborgarem givet Brexit)

    Vår ambition är att bo halvårsvis i Sverige och halvårsvis utomlands då jag med fördel kan jobba på distans och hon driver en egen lite verksamhet.


    Tar med ödmjukhet emot tips och råd till de som har erfarenhet kring detta!

  • Svar på tråden Svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd åt min fru
  • Aliona

    Är/var i samma situation, gift med tredje land-medborgare och bodde själv utomlands. Om inget har förändrats så kommer hon först och främst behöva söka uppehållstillstånd, och sen kommer ni behöva bo i Sverige i tre eller fem år, beroende på om hon får permenent eller tillfälligt uppehållstillstånd först. Min fru fick permanent meddetsamma eftersom vi bott tillsammans i mer än två år utomlands först, så det borde vara samma för er. Du kommer att behöva visa att du har bostad i Sverige och kan försörja henne. Tänk också på att de räknar bort utlandsvistelser från hemvistperioden, alltså de åren ni behöver bo i Sverige för att hon ska kvalificera för medborgarskap. Så bor ni halvårsvis kommer det att ta 6 resp 10 år innan hon kan få medborgarskap. 


    Sen vet jag inte riktigt vad ni skulle vinna på medborgarskap istället för permanent uppehållstillstånd. Med PUT kan hon bo, jobba, ha svenskt personnummer etc. - jag antar att det är det ni vill ordna? 


    Sen finns det regler för hur länge man kan vara utanför Sverige innan man måste anmäla sig utflyttad. För Svenska medborgare spelar det mindre roll eftersom det bara är att registrera hemflytt igen, men din fru kommer att förlora sitt PUT om hon är borta mer än ett år, och sen får hon börja om från början igen om hon vill flytta tillbaka. 


    Ni bör också kolla vad gäller dubbelbeskattning om ni tänker bo och jobba i två länder samtidigt. 

Svar på tråden Svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd åt min fru