• Anonym (Priser)

Allt blir dyrare

Man blir allmänt orolig när priset på allt stiger. Är jag ensam kring denna oro? Hur ska man ha råd att kunna ta sig till jobbet, betala den dyra elen och stigande matpriser pga dyrare bränsle. Jag klarar mig precis, och då har jag ändå ett ganska ok betalt jobb. Men jag måste lägga 6.000 i månaden för att kunna ta mig till jobbet och 15.000 på boendet. Sen kommer andra kostnader. Känns som Sverige håller på att bli ett "fattigt" land eller så kanske jag inte har så bra lön som jag trodde. Verkar som var och varannan här på FL har en lön över 50.000 minst av dessa som skriver.

• Svar på tråden Allt blir dyrare
  • Anonym (Ensamstående)

Lönerna går inte upp som priserna och hyran.Lönen räcker inte till.Lönen följer inte med utvecklingen.

• Inteutanproblem
    Friger skrev 2022-03-28 17:10:08 följande:
    Visst... Vad otroligt duktiga ni är.

Men om du tar ditt resonemang ett steg till.. Vad händer med ekonomin om alla drar åt svångremmen samtidigt och slutar handla?

En avsevärd andel klarar inte riktigt av att tänka så långt. Det är först när shit hits the fan, som hen vaknar upp. Tyvärr är jag övertygad om att kråkesången hos gemene man, kommer fortsatt ursäkta kaoset politikernas kortsiktighet leder oss till. I samma veva kommer man lägligt nog glömma bort hur man behandlade dom, som varnade för skiten i ett tidigt skede. Eller låtsas om som ingenting. Man ignorerar det till döds. Nej vadå?! ingen såg ju det komma! 

Jag förespråkar inte att man skall jaga upp sig, och få problem med både stress och ångest. I förtid. Det hjälper ingen. Men, det är samtidigt inte att rekommendera att ha huvudet allt för djupt ner i sanden. Många av dom som tycker sig ha sitt på det torra idag, kommer vara bland dom som råkar riktigt illa ut. Ja om vi då fortsätter på denna banan då, med politiker som mest liknar yra höns och fortfarande verkar köra med siktet inställt på valet som högsta prioritering. 

Förövrigt kommer fattiga länder drabbas av svältkatastrofer utan sällan skådat slag, när det rika väst börjar köpa upp all tillgänglig mat för att föda sin egen befolkning. 

• Anonym (nuftig)

Har lönesamtal om ett par dagar. Lär ju bli intressant att höra vad det förslaget blir när man vet att inflationen är på 4.5% i februari. Obestämd

Jag blir lite depp för att jag älskar mitt jobb men troligen aldrig kommer att få den lön jag är värd på att stanna där.

• Anonym (Titanic)
    Anonym (nuftig) skrev 2022-03-28 18:36:08 följande:

Har lönesamtal om ett par dagar. Lär ju bli intressant att höra vad det förslaget blir när man vet att inflationen är på 4.5% i februari.  // Obestämd

Jag blir lite depp för att jag älskar mitt jobb men troligen aldrig kommer att få den lön jag är värd på att stanna där.

Bör sikta på 7-8% då inflationen lär fortsätta öka, fast reporäntan lär höjas i April som lär stoppa upp inflationen. Så köpkraften lär bli mycket lägre i samhället
  • Anonym (Inte kul)

Jag märker också av extremt stora påverkan av min ekonomi tack vare alla prishöjningar! 

Att skylla på corona och Ukraina kriget och andra svårigheter i världen är för mig helt ofattbart när vi lever  ett land med världens högsta skattetryck. 

Vf ska jag som jobbar från 06:00 till 16:00 varje dag förutom fredagar (06:00-13:00) hela mitt vuxna liv fram tills pensionen (om man överlever fram dit i hyfsat okej kondition!) och endast ha två dagar att längta till (lör och sön) och sen få sånna utmaningar som att kunna spara ihop till hus, hobby, resor, familj, framtida planer, chock fakturor, spontana ute kvällar med familj/vänner, köpa nya dyra kläder till barnen så dom inte blir utanför eller mobbade i skolan! 

Jag tjänar absolut inte dåligt. men jag tycker att behöva slava ett helt liv (som för övrigt inte betyder nått idag) åt människor som inte priotera mig som arbetare i första hand, eller ger ett bra liv åt människor efter arbetslivet ett bra liv privat. 

Naturligtvis så kan man ju sitta här som jag och gråta ut över hur jobbigt och svårt allting är eller så faktiskt gör man nånting åt det! typ jobba svart, fiffla med skatten, köpa stulna saker för mycket mindre än halva priset, suga ut staten så mycket som det går! 

och kom inte och säg ?rösta rätt i nästa val? för nu när dom har satt förhoppningsvis en smärtgräns på hur högt man kan höja priser utan att nått speciellt händer så kommer det nog också fortsätta att vara såhär dyrt! 

Men, men jag vet inte, jag hoppas iallafall att jag var fel och att vinster en ljusare ekonomisk framtid för privatpersoner och barnfamiljer! 

• Anonym (Titanic)
    Anonym (Inte kul) skrev 2022-03-28 18:54:50 följande:

Jag märker också av extremt stora påverkan av min ekonomi tack vare alla prishöjningar! 

Att skylla på corona och Ukraina kriget och andra svårigheter i världen är för mig helt ofattbart när vi lever  ett land med världens högsta skattetryck. 

Vf ska jag som jobbar från 06:00 till 16:00 varje dag förutom fredagar (06:00-13:00) hela mitt vuxna liv fram tills pensionen (om man överlever fram dit i hyfsat okej kondition!) och endast ha två dagar att längta till (lör och sön) och sen få sånna utmaningar som att kunna spara ihop till hus, hobby, resor, familj, framtida planer, chock fakturor, spontana ute kvällar med familj/vänner, köpa nya dyra kläder till barnen så dom inte blir utanför eller mobbade i skolan! 

Jag tjänar absolut inte dåligt. men jag tycker att behöva slava ett helt liv (som för övrigt inte betyder nått idag) åt människor som inte priotera mig som arbetare i första hand, eller ger ett bra liv åt människor efter arbetslivet ett bra liv privat. 

Naturligtvis så kan man ju sitta här som jag och gråta ut över hur jobbigt och svårt allting är eller så faktiskt gör man nånting åt det! typ jobba svart, fiffla med skatten, köpa stulna saker för mycket mindre än halva priset, suga ut staten så mycket som det går! 

och kom inte och säg ?rösta rätt i nästa val? för nu när dom har satt förhoppningsvis en smärtgräns på hur högt man kan höja priser utan att nått speciellt händer så kommer det nog också fortsätta att vara såhär dyrt! 

Men, men jag vet inte, jag hoppas iallafall att jag var fel och att vinster en ljusare ekonomisk framtid för privatpersoner och barnfamiljer! 

Precis, det är inte värdigt svenska folket. Denna regering vägrar skattesänkningar och kör på bidrag.

Om jag får ge ett exempel, så om var och en får 100 000:- mer att betala in i skatt, så istället för att sänka skatterna så att vi istället "bara" fick 20 000:- extra pga. höjningarna. Det hade räddat konkurser, arbetslöshet och fått tillbaka pengar med bibehållen köpkraft. Istället ger denna regerings bidrag typ 5000:- tillbaka, med fortfarande 95% ökade utgifter, det räddar ingenting!
  • Anonym (Inte kul)

finns väl tyvärr inte så mycket att göra än att dö som en fattig slav som jobbat sönder sitt liv åt andra som har haft bättre förutsättningar helt enkelt! 

glöm inte bort!! 

Du kunde ge dina  barnen, familjen, vänner, dig själv så mycket mer om det inte var för att du va tvungen att jobba och sen betala hälften i skatt som går till något som inte berör dig över huvud taget 

• Tow2Mater
    Anonym (Inte kul) skrev 2022-03-28 19:41:21 följande:

finns väl tyvärr inte så mycket att göra än att dö som en fattig slav som jobbat sönder sitt liv åt andra som har haft bättre förutsättningar helt enkelt! 

glöm inte bort!! 

Du kunde ge dina  barnen, familjen, vänner, dig själv så mycket mer om det inte var för att du va tvungen att jobba och sen betala hälften i skatt som går till något som inte berör dig över huvud taget 

Du glommer ju alla roda dagar och lång (typ minst 5 veckor) semester du kan ånjuta. Och du har barn så du får ju del av alla fl-ledigheter, gratis grundskola/hogskola som både du och dina barn kan ånjuta. Sen får dina barn (och du) billig om inte gratis sjukvård vid behov, barnen får gratis tandläkare och billiga/gratis glasogon, etc. Det vara bara små exempel på allt du tar del av.
  • Anonym (Inte kul)
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 19:52:43 följande:
    Du glommer ju alla roda dagar och lång (typ minst 5 veckor) semester du kan ånjuta. Och du har barn så du får ju del av alla fl-ledigheter, gratis grundskola/hogskola som både du och dina barn kan ånjuta. Sen får dina barn (och du) billig om inte gratis sjukvård vid behov, barnen får gratis tandläkare och billiga/gratis glasogon, etc. Det vara bara små exempel på allt du tar del av.

Jo dom dagarna är ju skit roliga om det inte regnar, är sjuk eller är tvungen att jobba för att få ihop pengar för vardagen Ska gå ihop. 

jo det är klart det är billig sjukvåd och allt men det är inte ens en bråkdel av hur bra sjukvården hade kunnat varit om mer av dom skattepengarna som du och jag har jobbat ihop faktiskt hade gott till sjukvården och inte tex skickas till ett corona stöd på vet inte hur många miljarder. 

Det går helt enkelt inte ihop! och varför, varför måste jag, du och alla ni andra betala dubbelskatt på allt Tex? 

Men det kanske bara jag som har fel inställning och måste börja tänka om.

• Anonym (Dina)
    Friger skrev 2022-03-28 17:10:08 följande:
    Visst... Vad otroligt duktiga ni är.

Men om du tar ditt resonemang ett steg till.. Vad händer med ekonomin om alla drar åt svångremmen samtidigt och slutar handla?
    Det är en risk. Det är ett verktyg för Riksbanken mfl att hantera tillsammans med politiken. Höjer du räntorna så gynnar det bankerna pga pengarna hamnar där och inte i konsumtion. I ett läge där både generellt prisläge OCH räntor höjs är det inte svårt att förstå att det kommer påverka.

Men ja, jag känner mig duktig för att jag under min uppväxt och tillsammans med min partner alltid har haft ett sunt ekonomiskt tänk, som gör att vi kan hantera den här typen av situationer. Så tack!
  • Tow2Mater
    Anonym (Inte kul) skrev 2022-03-28 21:19:57 följande:

Jo dom dagarna är ju skit roliga om det inte regnar, är sjuk eller är tvungen att jobba för att få ihop pengar för vardagen Ska gå ihop. 

jo det är klart det är billig sjukvåd och allt men det är inte ens en bråkdel av hur bra sjukvården hade kunnat varit om mer av dom skattepengarna som du och jag har jobbat ihop faktiskt hade gott till sjukvården och inte tex skickas till ett corona stöd på vet inte hur många miljarder. 

Det går helt enkelt inte ihop! och varför, varför måste jag, du och alla ni andra betala dubbelskatt på allt Tex? 

Men det kanske bara jag som har fel inställning och måste börja tänka om.

Sverige får 30 miljarder i coronastöd. Inte ger.

www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/klart-sverige-far-30--miljarder-i-coronastod/
  • Anonym (Jo)
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 19:52:43 följande:
    Så sant.
Svar på tråden Allt blir dyrare