• Azarherati

Missade smörja och det blev värre

Skäms

Hej! 
    min bebis har haft eksem utslag länge nu där jag behandlade dem med Mildison och tycker jag började få resultat. Men igår missade ja smörja och nu när ja kollade på hans kropp så hade fått tillbaka dem utslagen plus flera eksem fläckar:( 
    Då misstänker på duschen kan ha orsakat! för jag duschar honom med Libero Baby wash? 
    Eller vad kan det vara:/ nu när jag har t.o.m uteslutit
    mjölkprotein (med över 4veckor). 

vad ska ja göra?
    fortsätta smörja Mildison?
    Blir tokig snart 

• Svar på tråden Missade smörja och det blev värre
  • Cusoon

Har du visat utslagen på bvc? Är det konstaterat eksem och inte svamp? 

• Semlan3

Du måste ju smörja med mjukgörande också. Miniderm. Nilsson är ju bara för att behandla ett redan uppkommet eksem. Fortsätt bara smörja på eksemrn. Men man måste behandla den torra huden också som är orsaken till att eksemrn uppstår. 

• MsFry

Jag upplevde den där baby wash som väldig uttorkande. Hitta någon olja istället. 

Sen är det som föregående sa: man måste smörja med mjukgörande också. Har ni varit hos läkare och fått det konstaterat att det är eksem borde de ha informerat er om det. 

• Kvinna1989

Min lilla på 6 månader har atopisk eksem, de är inte de din har ?

Hur är huden? Torr, röd, prickig osv osv?

• Themis

Jag har mycket allergier själv och använde i princip ingen tvål på min son hela första året, kanske max två droppar uppe på huvudet för att få bort fett.

Det är otroligt lätt att få eksem av alla kemikalier det är i tvål och krämer och bebisars hud är mycket tunnare än en vuxens, så de påverkas mycket lättare av allt som kletas på dem.

Men ibland är det också kosten som spökar, så en kostdagbok är bra om man vill hålla reda på vad som kan göra huden värre.

Atopiskt eksem är bara en slasktrattsdiagnos för "vi vet inte vad du får eksem av men något är det". Jag har hittat grundorsaken till mitt eksem tre gånger, blivit eksemfri och slängt kortisonet, fast hudläkaren sa att det var omöjligt och jag skulle smörja med kortison och krämer flera gånger om dagen resten av livet.

Du är den enda detektiv ditt barn har, så försök tänk till och hitta vad som gör detta bättre eller sämre. Att bara slaska på kortison är inte en långtidslösning, det är som att tejpa över lampan på instrumentbrädan när det blinkar varningar på din bil att något är fel.

Kortison gör huden tunn och skör och jag kan fortfarande se i mina armveck många år efteråt att huden är onormal efter allt kortison som läkarna har skrivit ut, istället för att utreda kosten. Tre gånger bad jag om remiss till dietist för hjälp med kost, och tre gånger fick jag nej.

Kan du byta tvättmedel? Har du tagit bort sköljmedel? 

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Azarherati
    Cusoon skrev 2022-03-27 13:14:01 följande:

Har du visat utslagen på bvc? Är det konstaterat eksem och inte svamp? 

Ja! 
    dem tog odling på hans utslag på barnakuten. 
    då sa dem att de inte var svampinfektion. 
  • Azarherati
    Semlan3 skrev 2022-03-27 13:30:37 följande:

Du måste ju smörja med mjukgörande också. Miniderm. Nilsson är ju bara för att behandla ett redan uppkommet eksem. Fortsätt bara smörja på eksemrn. Men man måste behandla den torra huden också som är orsaken till att eksemrn uppstår. 

Ja smörjer med Miniderm men den hjälper inte alls! 
    måste köpa nåt naturlig ekologisk olja eller kräm:) 
  • Azarherati
    MsFry skrev 2022-03-27 17:52:52 följande:

Jag upplevde den där baby wash som väldig uttorkande. Hitta någon olja istället. 

Sen är det som föregående sa: man måste smörja med mjukgörande också. Har ni varit hos läkare och fått det konstaterat att det är eksem borde de ha informerat er om det. 

Ja har varit hos läkare, bvc, knod ,barnakuten osv osv..
    ingen kan hjälpa mig. 
    De enda dem säger är att smörj med mjukgörande och fortsätt med midison. men dem kommer ju tillbaka så fort man sluta smörja mildison:/ 
    nu ska ja testa o duscha han med barn vatten o smörja med ekologiska oljor! hoppas på att det hjälper. 
    tycker också att libero baby wash gör huden torr
  • Azarherati
    Kvinna1989 skrev 2022-03-27 18:31:08 följande:

Min lilla på 6 månader har atopisk eksem, de är inte de din har ?

Hur är huden? Torr, röd, prickig osv osv?

Jaaa! exakt. 
    han är röd torr och vissa ställen prickig. 
    hur behandlar du dem på ditt barn 
    vill inte hålla på med mildison hur länge som helst. lite onödigt när dem ändå kommer tillbaka när man sluta smörja:( 
  • Azarherati
    Themis skrev 2022-03-27 19:05:50 följande:

Jag har mycket allergier själv och använde i princip ingen tvål på min son hela första året, kanske max två droppar uppe på huvudet för att få bort fett.

Det är otroligt lätt att få eksem av alla kemikalier det är i tvål och krämer och bebisars hud är mycket tunnare än en vuxens, så de påverkas mycket lättare av allt som kletas på dem.

Men ibland är det också kosten som spökar, så en kostdagbok är bra om man vill hålla reda på vad som kan göra huden värre.

Atopiskt eksem är bara en slasktrattsdiagnos för "vi vet inte vad du får eksem av men något är det". Jag har hittat grundorsaken till mitt eksem tre gånger, blivit eksemfri och slängt kortisonet, fast hudläkaren sa att det var omöjligt och jag skulle smörja med kortison och krämer flera gånger om dagen resten av livet.

Du är den enda detektiv ditt barn har, så försök tänk till och hitta vad som gör detta bättre eller sämre. Att bara slaska på kortison är inte en långtidslösning, det är som att tejpa över lampan på instrumentbrädan när det blinkar varningar på din bil att något är fel.

Kortison gör huden tunn och skör och jag kan fortfarande se i mina armveck många år efteråt att huden är onormal efter allt kortison som läkarna har skrivit ut, istället för att utreda kosten. Tre gånger bad jag om remiss till dietist för hjälp med kost, och tre gånger fick jag nej.

Jag håller med dig! 

ja vill Inte hålla på med massa olika krämer o kortison slaver som alla rekommendera mig. för ja får ändå inget resultat i slutända. 
    ja tvättar hans kläder med bara vatten i maskinen, uteslutit mp, vet inte vad ja kan gör mer. 

• Azarherati
    Themis skrev 2022-03-27 19:05:50 följande:

vad använder du för mjukgörande på huden om man får fråga? 
    som du säger alla dessa krämer innehåller samma kemikalier som vissa inte tå.
  • Themis

Hur gammalt är barnet? Ammar du fortfarande något eller äter han bara mat?

Det finns ju enkla saker också som bebisar kan reagera på men som sedan växer bort, t.ex. att mamman som ammar äter skaldjur? Citrus? Kaffe? Starka kryddor? Röda bär som jordgubbar? 

Om du ammar ännu, skriv ner vad du själv äter istället, och sen går det över till barnet med viss fördröjning. Det behöver inte vara senaste måltiden som ger reaktion, det kan vara den före. 

Observera om hans hud är bättre/mindre röd på morgonen när huden har "vilat" fler timmar? (om han sover på natten då förstås, äter ditt barn över hela dygnet fortfarande syns ju inte det). Det kan tyda på att det är någon matkänslighet inblandad.

När min hud är frisk använder jag helst inga krämer alls, bara vanlig raps- eller solrosolja från skafferiet på vintern om mina knogar är torra. Kan jag inte äta det vill jag helst inte ha det på min hud heller.

När jag måste behandla så blandar jag ut kortisonsalvan med lika mycket mjukgörande Fenuril kräm i en liten ren plastburk (sådana burkar man har och lägger över små mängder kräm eller tvål i för att ta med på flyget-finns på Ica t.ex). Sätter på blandningen på kvällen, eftersom huden också får vila från mat över natten så det blir mer effektivt, och duschar bort resterna på morgonen. sedan tar jag bara mjukgörande för dagen, om eksemet inte är väldigt rött.

Fenuril svider dock i ett par minuter på eksemhud, så det kan bli jobbigt för ett litet barn- kanske en baskräm utan karbamid vore bättre. Apoteket kan ge råd om det.

Flytande antihistamin kan stoppa huden från att blomma upp i eksem, men man ger inte det till hur små barn som helst och det ska du inte göra utan att tala med läkare först. Om du inte får stopp på eksemet med mildison och att fundera över maten, försök få remiss till barnallergiläkare. 

Din dagbok med hur barnet ätit blir då värdefull för att kunna förstå vad som kan vara problemet. Gradera också eksemet om det det ser bättre/sämre ut- en siffra från 1-5 kanske? Eller bara ett enkelt + eller -, om det har blivit bättre eller sämre sedan igår.

• Semlan3

Hur länge smörjer du med mildison? Ibland är det att man smörjer för kort tid. Brukar vara 7 dagar x2 och sedan uttrappning en gång om dagen i en vecka. Ibland kan man behöva smörja längre tid för att det inte ska komma tillbaka. Canoderm är ju också mycket bättre än miniderm förebygger att man får eksem. Dock kan den svida om man är väldigt torr i huden.

• Lönnsirap

Kortison kräver lite tålamod och även nedtrappning när det blivit bra. Det går liksom oftast inte att bara smörja tills det blivit bättre, utan man behöver smörja ett tag och sedan ha en plan för nedtrappning.

Sen är det ju viktigt med kunskap om vad huden faktiskt är känslig mot, såsom såväl livsmedel som yttre påverkan som tvättmedel, tvål, dusch och bad. Det är sådant som tar tid att lära sig. Speciellt om man har flera saker som förvärrar problemet.

• Mortiscia80

Det enda små bebisar behöver i badet är lite barnolja. Alla rengöringsmedel osv tvättar bort hudens normala bakteriekultur och gör huden torr. Och man behöver inte bada dagligen heller.

• Jag är bara jag
    Themis skrev 2022-03-27 21:49:47 följande:
    Hur gammalt är barnet? Ammar du fortfarande något eller äter han bara mat?

Det finns ju enkla saker också som bebisar kan reagera på men som sedan växer bort, t.ex. att mamman som ammar äter skaldjur? Citrus? Kaffe? Starka kryddor? Röda bär som jordgubbar? 

Om du ammar ännu, skriv ner vad du själv äter istället, och sen går det över till barnet med viss fördröjning. Det behöver inte vara senaste måltiden som ger reaktion, det kan vara den före. 
    Det enda som går över i bröstmjölk är vissa proteiner. Dit hör mjölk, soya, ägg. Vare sig choklad, starka kryddor,lök, eller jordgubbar går över eftersom det är en fysiologisk omöjlighet. Det var sånt man trodde förr och som tyvärr vissa tror fortfarande, men det är bara myter. Bröstmjölk bildas ur mammans blod och dit går bara proteiner. Allt annat spjälkas ner i mammans tarmar.
    Läs gärna på på Amningshjälpens hemsida. De tar ofta upp det här i deras grupp på Facebook.
  • Themis
    Jag är bara jag skrev 2022-03-28 14:32:07 följande:
    Det enda som går över i bröstmjölk är vissa proteiner. Dit hör mjölk, soya, ägg. Vare sig choklad, starka kryddor,lök, eller jordgubbar går över eftersom det är en fysiologisk omöjlighet. Det var sånt man trodde förr och som tyvärr vissa tror fortfarande, men det är bara myter. Bröstmjölk bildas ur mammans blod och dit går bara proteiner. Allt annat spjälkas ner i mammans tarmar.
    Läs gärna på på Amningshjälpens hemsida. De tar ofta upp det här i deras grupp på Facebook.
    Jag kan utan att blinka räkna upp 50+ saker som går över i bröstmjölk som inte är proteiner.

T.ex.koffein, nikotin, alkohol, dussintals läkemedel, betakaroten, klorofyllet i broccoli och spenat, estragol i fänkål, smakämnena i morot, vitlök, kummin, mentol, lakrits. Olika tungmetaller, dioxin, PCB....

Så det är inte riktigt så enkelt, och JO det finns ämnen i kryddor som går över, som du ser själv i listan ovan.

Källor: Livsmedelsverket &
    Breastfeeding and Human Lactation ? enhanced 5th ed (Jones & Barlett Learning)
Svar på tråden Missade smörja och det blev värre