• Skogslemur

    Minska fallrisk vid samsovning

    Hej! 
    En fråga till er som sover i samma säng som er barn som är för stora för nest men ändå så små att det finns en fallrisk: hur gör ni för att minska att de ramlar ner från sängen i sömnen?

    Jag sover ibland ensam i en dubbelsäng med mitt barn på 9 månader. Hittills har vi använt ett nest men hon börjar bli för stor för det. Pga. Element och fönster är det tyvärr inte möjligt att låta sängen stå mot väggen. 

  • Svar på tråden Minska fallrisk vid samsovning
  • Skogslemur

    ? jag kan lägga till att min säng är en hög kontinentalsäng. har letat efter en spjälsäng i okej höjd men inte hittat någon. 

  • Bellaa123

    Vi använder vår (oanvända...) spjälsäng som skydd. Men det finns något som heter sängskydd/säkerhetsskena som man fäller upp längs med sängen! Kolla på Jollyroom så finns det där :) 

  • LittleSunshine84

    Hej! 


    jag byggde ett staket runt min säng, som en stor spjälsäng. Tog även bort benen på sängen för att komma ner lite i höjd! Vi kallade det för fängelset och skrattade ofta åt det! :)

  • AMCG

    Vi hade först en stödbräda för dubbelsängar som spändes fast med remmar under madrassen och runt. När vi bytte sovrum var sängen tvungen att stå med ena långsidan in mot en vägg så då blev det naturligt att barnet sov innerst. 

  • Spucks

    Jag har min säng mot väggen, men innan jag har lagt mig fanns ju ändå en tom sida där man kunde trilla ner. Jag har gjort såhär att jag har rullat ihop mitt täcke, då hade barnet behövt rulla över täcket först för att kunna ramla ner. Inte så trolig. Sedan har jag, under en tid där han rörde sig mycket, även lagt kuddar bredvid sängen.

  • AMCG
    Spucks skrev 2022-03-27 21:36:20 följande:

    Jag har min säng mot väggen, men innan jag har lagt mig fanns ju ändå en tom sida där man kunde trilla ner. Jag har gjort såhär att jag har rullat ihop mitt täcke, då hade barnet behövt rulla över täcket först för att kunna ramla ner. Inte så trolig. Sedan har jag, under en tid där han rörde sig mycket, även lagt kuddar bredvid sängen.


     På semester har jag lagt kuddar under bäddmadrassen Så att det blir en uppförsbacke barnen måste rulla över först. Fungerar ungefär på samma sätt som ditt täcke. Detta hade jag faktiskt glömt tills jag läste ditt inlägg. 
  • lövet2

    Ställde spjälsängen mot ena sidan för att stoppa där. Babyn i mitten, jag på andra sidan och så hade jag madrassen från spjälsängen på golvet på min sida - om babyn skulle klättra över mig och trilla. Sedan tränade vi också på att klättra ner ur dubbelsängen så fort babyn var tillräckligt stor.

  • elsi
    Skogslemur skrev 2022-03-27 21:13:38 följande:
    Minska fallrisk vid samsovning

    Hej! 
    En fråga till er som sover i samma säng som er barn som är för stora för nest men ändå så små att det finns en fallrisk: hur gör ni för att minska att de ramlar ner från sängen i sömnen?

    Jag sover ibland ensam i en dubbelsäng med mitt barn på 9 månader. Hittills har vi använt ett nest men hon börjar bli för stor för det. Pga. Element och fönster är det tyvärr inte möjligt att låta sängen stå mot väggen. 


    Ja la kuddar under bäddmadrassen så att det blev en "vall" mot kanten. Du kanske kan lägga på båda sidor då om det är du och bebisen som sover där och bebisen kanske sover på båda sidor om dig?
  • Skogslemur

    Tack så mycket för alla tips! har tittat på ett sängskydd man kan sätta upp, och att lägga kuddar eller något annat under fungerar ju säkert också bra nu när hon än så länge inte rör sig särskilt mycket. 

    Bäst hade ju varit att ha en låg säng/madrass på golvet, men vår säng är ändå 55 cm hög utan ben.. 

Svar på tråden Minska fallrisk vid samsovning