Hur gör man slut med en vän?
Jag har en vän, som jag har känt i 12 år nu, vi har varit goda vänner under lång tid. Men de senaste 3 åren har det blivit allt svårare att vara hennes vän. Hon är bipolär och kämpar mycket med detta. Och jag förstår självklart att hon inte kan rå för att hon har den diagnosen och att det inte är hennes fel när saker blir tokigt.
Men det börjar bli väldigt frustrerande för mig. Jag känner mig otrygg i hennes närvaro och jag har inte längre energi att hantera hennes "episoder." Jag vet aldrig när hon är stabil och jag kan aldrig riktigt avgöra när hon går att lita på och när hon inte går att lita på.
Hon är dessutom gravid just nu och har sagt att hon vill att jag blir gudmor. Det är givetvis väldigt fint att få en sån fråga, men jag vet inte ens om jag vill ha kvar henne i mitt liv längre.
Hon har varit barnvakt till min 4-åring några gånger, för det mesta har det gått jättebra och mitt barn har haft roligt. Men nu har det hänt några gånger att min son kommer hem och säger att *namn* är konstig.
Hon uppför sig märkligt och har inte koll på varken vad hon gör eller vad hon säger. Med andra ord är det mani just nu.
Jag vill inte umgås med henne längre, för det funkar inte. Och jag vill definitivt inte att hon är barnvakt. Hur ska gör man? Hur säger man att ett vänskapsrelation inte kan fortsätta? Hur säger man nej till att bli någons gudmor? Även om jag vill distansera mig från henne, så vill jag inte såra henne.