• sofiawie

Hur gör man slut med en vän?

Jag har en vän, som jag har känt i 12 år nu, vi har varit goda vänner under lång tid. Men de senaste 3 åren har det blivit allt svårare att vara hennes vän. Hon är bipolär och kämpar mycket med detta. Och jag förstår självklart att hon inte kan rå för att hon har den diagnosen och att det inte är hennes fel när saker blir tokigt.

Men det börjar bli väldigt frustrerande för mig. Jag känner mig otrygg i hennes närvaro och jag har inte längre energi att hantera hennes "episoder." Jag vet aldrig när hon är stabil och jag kan aldrig riktigt avgöra när hon går att lita på och när hon inte går att lita på.

Hon är dessutom gravid just nu och har sagt att hon vill att jag blir gudmor. Det är givetvis väldigt fint att få en sån fråga, men jag vet inte ens om jag vill ha kvar henne i mitt liv längre.

Hon har varit barnvakt till min 4-åring några gånger, för det mesta har det gått jättebra och mitt barn har haft roligt. Men nu har det hänt några gånger att min son kommer hem och säger att *namn* är konstig. 

Hon uppför sig märkligt och har inte koll på varken vad hon gör eller vad hon säger. Med andra ord är det mani just nu. 

Jag vill inte umgås med henne längre, för det funkar inte. Och jag vill definitivt inte att hon är barnvakt. Hur ska gör man? Hur säger man att ett vänskapsrelation inte kan fortsätta? Hur säger man nej till att bli någons gudmor? Även om jag vill distansera mig från henne, så vill jag inte såra henne. 

• Svar på tråden Hur gör man slut med en vän?
  • monstretmonster

Måste du göra slut med henne? Kan ni inte ha en mer ytlig kontakt? Då slipper du göra slut med henne. 

är hon lätt att prata med? Du kanske kan berätta för henne att du känner dig otrygg med henne och inte vet vad du ska göra längre. Hon kanske förstår om ni är goda vänner? 

• andiie

Såra henne kommer du nog att göra oavsett.
    Frågan är väl snarare vilket sätt som skadar minst?

Jag hade nog varit tacksam om min vän var ärlig. Dvs i längden. Men det beror på hennes förmåga till självinsikt och om hon klarar av att se på sig själv utan att det blir för smärtsamt.

Om hon saknar självdistans och perspektiv på sig själv, kommer hon med stor sannolikhet bli mycket arg eller ledsen. Samt ondgöra sig över dig. Och vid bipoläritet växlar ju förmodligen självdistans och självinsikt från tid till tid. 

Istället för att vara ärlig kan man ju glesa ut kontakten. Dvs att tillslut få det till att "vi tappade kontakten" eller gled ifrån varandra.

Man kan också säga till henne att jag tycker inte att vi har lika mycket gemensamt längre. Köra lite fulspel.

Finns flera sätt.

Men en sak som man kan förutsätta är att det här kommer att bli en sorgeprocess för henne. Det gör ont att mista en annan människa! Det gör ont att förlora något som varit gott! Men separationer är alltjämt oundvikligt i livet, och för vissa är det tyvärr något de får uppleva om och om igen. Kanske för att de inte fick en så bra start i livet eller för att de har ett beteende som skrämmer, sårar etc.! Att vara människa i relation till andra människor är ju inte alltid lätt!

Hoppas att det går okej!

• andiie

En till tanke - om du är ärlig kan hon åtminstone få chansen att kunna bättra sig i andra eller nya relationer. Hennes framtida relationer kan ev få möjlighet att bli mer hälsosamma och positiva, om hon får perspektiv på sig själv!

• Gameofthrones

Säg vad du tycker och tänker. 

Personen i fråga ska förstå att man inte kan gå vidare /fördjupa sin vänskap mer.

Säg det på ett bra sätt. Det är du som vinner på det.
    Det är bra att du ber om råd hur man säger upp sin vänskap. Det är inte lätt alla ggr. Ibland ser man på sociala medier man bara slutar och höra av sig skriver sms man har mycket att göra. Bara för bli av med personen. Endel kanske vill göra så? Och vissa andra vill kunna göra det snyggare. 

• Lönnsirap

Jag tänker att det kommer bli en helt annan vänskap om du faktiskt vågar vara ärlig om att det inte fungerar med att hon passar ditt barn och att du inte vill vara gudmor till hennes barn.

Är du minsta osäker på om du vill bryta, så är väl att faktiskt vara ärlig, och se vart det leder ett sätt. Förmodligen så kommer det vara så att vänskapen får sig en sådan törn att hon behöver en paus, eller att du kommer känna tydligare att detta faktiskt inte fungerar.

• erikaABC

Låt det rinna ut i sanden
    Ta inte kontakt
    När hon tar kontakt är du sjuk / har mycket på jobbet / sjukt barn / är jättetrött och utarbetad osv

• sofiawie

Tack för alla era svar. Många har skrivit att det bästa och kanske mest rättvisa är att vara ärlig. Och det har ni nog rätt i. Jag tror dock jag ska vänta lite tills att hon kommer ner på jorden från denna mani innan jag tar upp det. Så att hon faktiskt förstår vad jag säger. 

Uppskattar era råd och synpunkter! 

Svar på tråden Hur gör man slut med en vän?