• Kitsuneofsweden92

    Allmän fråga

    Hej jag har hört mycket från mina tjejvänner hur mycket de skulle uppskatta om flera killar/män hade en separat soptunna för bindor och tamponger samt att de ska ha nödfalls bindor/tamponger hemma utifall att de skulle glömma och jag har funderat på att fixa något sånt hemma hos mig men är fortfarande osäker på om det skulle vara en bra ide och om jag skulle göra det vad vore bäst: att köpa bara bindor för så väl dag som natt eller om jag ska köpa både bindor och tamponger. så skulle vilja ha lite förslag på hur jag ska göra?

  • Svar på tråden Allmän fråga
  • Lilith81

    Misstänker att de driver när de säger att de vill att killar ska ha bindor och tamponger för dem i olika uppsättningar hemma.  Och dessutom en särskild sophink för dem. 

  • Spucks

    Fin tanke, som är säkert uppskattad, även om man inte har behov av det.
    Om det alltid är samma kvinnor som är hemma hos dig kan du ju helt enkelt säger till dem att du tänker ha mensskydd hemma, ifall de skylle behöva det, och fråga vad du ska köpa. Alternativ säger att de får gärna lagrar lite av deras hos dig, så de finns där vid behov.
    Om det är olika kvinnor köp helt enkelt ett paket bindor och ett paket tamponger. Ta mellan för b
    åda. Allt annat kvittar - har man glömt sin mensskydd är man glad när man får tag i något och bryr sig inte om det "rätta" märket eller stilen.

  • Lilith81

    Tow2Mater:  Nähä, det är ju upp till var och en.  Men de flesta kvinnor har handväska.
    Oavsett så är det ju upp till var och en att se till att man har med sig det man behöver, om man har det i fickor eller väska eller annat är strunt samma.

  • Lilith81

    Tycker det är väldigt konstigt,  man förväntar sig ju inte att andra står redo med mensskydd om man själv slarvat? 
    Hur svårt kan det vara att ha en binda/tampong i väskan/fickan om man inte vet när mensen förväntas starta? 
    Eller är jag som 80-talist helt enkelt gammal,  och att det idag förväntas att andra tar ansvar för en? 

  • Postman

    Nej ser inte varför jag ska hålla med sådant, det får faktiskt kvinnorna själva hålla med. Så svårt kan det inte vara liksom.

  • callmepreggoornot
    Lilith81 skrev 2022-03-29 21:18:34 följande:

    Misstänker att de driver när de säger att de vill att killar ska ha bindor och tamponger för dem i olika uppsättningar hemma.  Och dessutom en särskild sophink för dem. 


    Nej, varför skulle någon driva? Konstig slutsats med tanke på hur vanlig denna diskussion är numera. Däremot stängd soptunna för allas trevnad vilket inte enbart är för att inte se rullar av mensskydd utan allt man slänger i ett badrum, inte enbart en för just bindor och bara någon uppsättning av bindor/tamponger brukar önskas inte ett helt sortiment att välja mellan.


     

  • Tow2Mater
    Lilith81 skrev 2022-03-29 21:22:17 följande:
    Tow2Mater:  Nähä, det är ju upp till var och en.  Men de flesta kvinnor har handväska.
    Oavsett så är det ju upp till var och en att se till att man har med sig det man behöver, om man har det i fickor eller väska eller annat är strunt samma.
    Jag antar du tänker man alltid ska ha med sig plåster, alvedon och lite vattenreningstabletter också i fickorna ifall det till nödfalls skulle behövas. Vad annat?
  • flygrl

    @TS:Väldigt snällt och omtänksamt tänkt av dig måste jag säga men kanske lite overkill ändå. Själv har jag med sånt så för min del skulle det inte behövas och som sagt kör vi ju med olika typer av skydd och så. Men smartast kanske är att dom av dina polare som tycker det kan va bra får lägga det dom behöver hos dig. Särskild sophink behövs inte för mig utan jag snor in det i toapapper. Typ.

  • elsi
    Kitsuneofsweden92 skrev 2022-03-29 15:50:14 följande:
    Allmän fråga

    Hej jag har hört mycket från mina tjejvänner hur mycket de skulle uppskatta om flera killar/män hade en separat soptunna för bindor och tamponger samt att de ska ha nödfalls bindor/tamponger hemma utifall att de skulle glömma och jag har funderat på att fixa något sånt hemma hos mig men är fortfarande osäker på om det skulle vara en bra ide och om jag skulle göra det vad vore bäst: att köpa bara bindor för så väl dag som natt eller om jag ska köpa både bindor och tamponger. så skulle vilja ha lite förslag på hur jag ska göra?


    Har aldrig någonsin hört talas om att kvinnor skulle vilja ha en separat soptunna för bindor/tamponger!?! Och att just killar skulle ha det så?? Är det inte okej att slänga mensskydd i den vanliga soptunnan alltså? Eller menar du att du inte har en soptunna alls i badrummet?

    Att ha bindor/tamponger hemma som extra för den som behöver skulle säkert vara mycket uppskattat. 

    Om du vill köpa ett litet kit för nödfall så skulle jag säga:
    ett paket dag-bindor.
    ett paket tamponger för normal blödning.
    ett paket tamponger för riklig blödning.
  • elsi
    Lilith81 skrev 2022-03-29 21:28:58 följande:

    Tycker det är väldigt konstigt,  man förväntar sig ju inte att andra står redo med mensskydd om man själv slarvat? 
    Hur svårt kan det vara att ha en binda/tampong i väskan/fickan om man inte vet när mensen förväntas starta? 
    Eller är jag som 80-talist helt enkelt gammal,  och att det idag förväntas att andra tar ansvar för en? 


    Att någon visar omtanke innebär inte överflyttning av ansvar. 
  • Lilith81
    elsi skrev 2022-03-30 14:08:08 följande:
    Att någon visar omtanke innebär inte överflyttning av ansvar. 
    Jo, att efterfråga att vänner ska köpa in saker man själv behöver, och förvara hemma hos sig, det är enligt mig att man lägger över ansvaret på andra.
    Jag kan tex inte ta värktabletter med paracetamol, som tex alvedon.
    Men inte säger jag till mina vänner att de ska se till att ha Ipren hemma för min skull, när de inte äter Ipren själva. 
    Vill TS köpa bindor och ha hemma så för all del...
    Det är egentligen grejen att efterfråga att vänner ska köpa in och tillhandahålla saker som hen själv inte behöver, som jag tycker är fel. 
  • elsi
    Kitsuneofsweden92 skrev 2022-03-29 15:50:14 följande:
    Allmän fråga

    Hej jag har hört mycket från mina tjejvänner hur mycket de skulle uppskatta om flera killar/män hade en separat soptunna för bindor och tamponger samt att de ska ha nödfalls bindor/tamponger hemma utifall att de skulle glömma och jag har funderat på att fixa något sånt hemma hos mig men är fortfarande osäker på om det skulle vara en bra ide och om jag skulle göra det vad vore bäst: att köpa bara bindor för så väl dag som natt eller om jag ska köpa både bindor och tamponger. så skulle vilja ha lite förslag på hur jag ska göra?


    Vem har sagt något om att efterfråga? Jag ser att någon vill  ordna något för att visa omtanke om gäster. 
    Lilith81 skrev 2022-03-30 21:26:11 följande:
    Jo, att efterfråga att vänner ska köpa in saker man själv behöver, och förvara hemma hos sig, det är enligt mig att man lägger över ansvaret på andra.
    Jag kan tex inte ta värktabletter med paracetamol, som tex alvedon.
    Men inte säger jag till mina vänner att de ska se till att ha Ipren hemma för min skull, när de inte äter Ipren själva. 
    Vill TS köpa bindor och ha hemma så för all del...
    Det är egentligen grejen att efterfråga att vänner ska köpa in och tillhandahålla saker som hen själv inte behöver, som jag tycker är fel. 

    Att just du inte skulle uppskatta omtanken är väl din ensak, men vad någon annan kan tänkas vilja ordna av omtanke för någon annan är deras ensak, inte din.
  • Lilith81
    elsi skrev 2022-04-01 13:19:27 följande:
    Vem har sagt något om att efterfråga? Jag ser att någon vill  ordna något för att visa omtanke om gäster. 
    Lilith81 skrev 2022-03-30 21:26:11 följande:
    Jo, att efterfråga att vänner ska köpa in saker man själv behöver, och förvara hemma hos sig, det är enligt mig att man lägger över ansvaret på andra.
    Jag kan tex inte ta värktabletter med paracetamol, som tex alvedon.
    Men inte säger jag till mina vänner att de ska se till att ha Ipren hemma för min skull, när de inte äter Ipren själva. 
    Vill TS köpa bindor och ha hemma så för all del...
    Det är egentligen grejen att efterfråga att vänner ska köpa in och tillhandahålla saker som hen själv inte behöver, som jag tycker är fel. 

    Att just du inte skulle uppskatta omtanken är väl din ensak, men vad någon annan kan tänkas vilja ordna av omtanke för någon annan är deras ensak, inte din.
    Nu har du ju läst slarvigt.   
    TS skriver ju precis det,  att det är en efterfrågan på att tillhandahålla mensskydd hemma hos honom.
  • elsi
    Kitsuneofsweden92 skrev 2022-03-29 15:50:14 följande:
    Allmän fråga

    Hej jag har hört mycket från mina tjejvänner hur mycket de skulle uppskatta om flera killar/män hade en separat soptunna för bindor och tamponger samt att de ska ha nödfalls bindor/tamponger hemma utifall att de skulle glömma och jag har funderat på att fixa något sånt hemma hos mig men är fortfarande osäker på om det skulle vara en bra ide och om jag skulle göra det vad vore bäst: att köpa bara bindor för så väl dag som natt eller om jag ska köpa både bindor och tamponger. så skulle vilja ha lite förslag på hur jag ska göra?


    Lilith81 skrev 2022-04-02 01:05:48 följande:
    Nu har du ju läst slarvigt.   
    TS skriver ju precis det,  att det är en efterfrågan på att tillhandahålla mensskydd hemma hos honom.
    Är väl snarare du som läser slarvigt: att någon skulle uppskatta en viss sak är inte detsamma som att efterfråga eller kräva. Han ser själv behovet och önskar tips om vad som är lämpligt att ha hemma då han säkert inte har så stor koll på olika produkter. 

  • Friger

    Nä, bindor får de ta med sig själva. Papperskorg brukar jag däremot ha inne på muggen.

    Andra saker jag inte heller håller med är värktabletter och mat som inte haft stora blöta ögon.

  • Guldnovan

    Märkligt och inget jag någonsin stött på under mina 55 år. Inget jag någonsin skulle kräva av bekanta. 

  • Emerencia

    Är detta ett skämt? Så stor plats tar inte en liten tampong i en jackficka om man nu inte har med väska. 

    För övrigt har jag alltid handväska eller ryggsäck när jag ska till någon eller ut på krogen. Då har jag med mig: Två bindor och ett paket tamponger, värktabletter, samarin, tuggummi, handsprit, näsdukar och självhäftande bandage. Tar inte alls mycket plats men vad glad man är när de väl behövs. 

  • Lilith81

    Elsi:  "Kräva"  har jag väl ändå inte påstått att de gjort? 
    Däremot "efterfrågat".
    Tex om jag uppskattar/efterfrågar/önskar att de ska ta in konserverade köttbullar i min lokala Icabutik, så är det inte samma sak som att jag "kräver" det.

  • elsi
    Lilith81 skrev 2022-04-04 21:30:58 följande:

    Elsi:  "Kräva"  har jag väl ändå inte påstått att de gjort? 
    Däremot "efterfrågat".
    Tex om jag uppskattar/efterfrågar/önskar att de ska ta in konserverade köttbullar i min lokala Icabutik, så är det inte samma sak som att jag "kräver" det.


    Nä, efterfråga och uppskatta är inte samma sak, hur mycket du än försöker. 
  • Lilith81
    elsi skrev 2022-04-06 11:23:14 följande:
    Nä, efterfråga och uppskatta är inte samma sak, hur mycket du än försöker. 
    Men "kräva" är samma sak som "efterfråga", enligt dig? 
Svar på tråden Allmän fråga