• Anonym (G)

45 och plussat

Hej,

Jag har testat positivt på gravtest. Många tankar fram och tillbaka.. vad händer nu? Om det går vägen vilka test för att se avvikelser kommer jag få ta, och när sker dom? Finns det fler som är gravida i min ålder, eller har varit? Hur gick det? Hade folk åsikter om er ålder? Snälla, bara snälla svar tack. 

• Svar på tråden 45 och plussat
  • Anonym (G)
    Zakopane skrev 2022-03-31 12:08:37 följande:

Jag sa inte till min barnmorska att jag hade gjort NIPT på egen hand, för jag ville gärna få chans att göra det tidiga ultraljudet som man gör på KUB. Det kändes bra att få se bebisen en extra gång i vecka 12.

Vad sa Kubtestet? Har hört att det kan ge avvikelser pga moderns ålder? 
  • Zakopane
    Anonym (G) skrev 2022-03-31 12:20:57 följande:
    Vad sa Kubtestet? Har hört att det kan ge avvikelser pga moderns ålder? 
    Jag fick att risken på KUB var 1 på 7000 att det skulle vara nåt kromosomfel på barnet. 
  • Zakopane

Men som sagt, jag hade gjort NIPT innan och visste att fostret inte hade kromosomavvikelser. NIPT ger ju säkert besked angående det, tillskillnad från KUB som mer känns som en gissning.

• Anonym (Gammal mamma)
    Zakopane skrev 2022-03-31 12:13:17 följande:
    Var det första barnet du väntade i åldern 40+? Då är det nog så som du fick besked om, att det kan ses som en riskgraviditet.

Jag fick motsatt besked (dvs att allt ses som en vanlig graviditet) när jag var gravid vid 40, 41 och 44 års ålder, men jag tror det beror på att jag också har två äldre barn och okomplicerade graviditeter/förlossningar bakom mig. 
    Första efter 47 och andra vid nästan 50. Bara åldern i sig en riskfaktor, men jag hade fler också. Det är en faslig skillnad på 49 resp. 44 och när man fått barn innan. 
  • Zakopane
    Anonym (Gammal mamma) skrev 2022-03-31 13:39:19 följande:
    Första efter 47 och andra vid nästan 50. Bara åldern i sig en riskfaktor, men jag hade fler också. Det är en faslig skillnad på 49 resp. 44 och när man fått barn innan. 
    Då hänger jag med! Men wow! snyggt jobbat!! :) 
  • Anonym (Kromosomavvikelser)

Vill bara tillägga som läsare i tråden att nipt endast ger svar på de tre vanligaste kromosomavvikelserna. Trisomin 21, 18 och 13. Finns fler kromosomavvikelser som inte upptäcks på nipt. 

• Anonym (G)
    Anonym (Kromosomavvikelser) skrev 2022-03-31 17:16:27 följande:

Vill bara tillägga som läsare i tråden att nipt endast ger svar på de tre vanligaste kromosomavvikelserna. Trisomin 21, 18 och 13. Finns fler kromosomavvikelser som inte upptäcks på nipt. 

Inget man ser ul heller? 
    Anonym (G) skrev 2022-03-31 17:34:04 följande:
    Inget man ser ul heller? 
    Beror ju på hur stora avvikelser kromosomfelet ger. Vårt kub såg bra ut, rutinultraljudet visade på avvikelser. Vi avbröt graviditeten och obduktionen visade ovanlig kromosomavvikelse. Enda 100 procentiga är moderkaks- eller fostervattenprov.
  • Anonym (G)
    Anonym (Kromosomavvikelser) skrev 2022-03-31 17:41:44 följande:
    Beror ju på hur stora avvikelser kromosomfelet ger. Vårt kub såg bra ut, rutinultraljudet visade på avvikelser. Vi avbröt graviditeten och obduktionen visade ovanlig kromosomavvikelse. Enda 100 procentiga är moderkaks- eller fostervattenprov.
    Vad jobbigt.. beklagar.. vad såg dom på rul? var du också 40 plus? 
    Anonym (G) skrev 2022-03-31 17:47:31 följande:
    Vad jobbigt.. beklagar.. vad såg dom på rul? var du också 40 plus? 
    Inget fostervatten och för litet huvud. Nej jag är 28 år. Men var otur. Har två friska barn och väntar ett barn som såg friskt ut på rutinultraljudet.
  • Anonym (Gammal mamma)
    Zakopane skrev 2022-03-31 14:49:11 följande:
    Då hänger jag med! Men wow! snyggt jobbat!! :) 
    Tja, det tog drygt 10 år av kamp och sorg, men barn blev det. Glad
  • Anonym (Väntar)

Har haft kromosomavvikelse vid en graviditet som upptäcktes vid RUL. Valde efter fvp att avbryta graviditeten, fick be om tillstånd eftersom det var så sen, då var jag 36. Så rädslan finns ju, måste forska vilka alternativ för undersökningar som finns där jag bor el om det krävs att ta mig til tex stkh

Svar på tråden 45 och plussat