• Tue 29 Mar 2022 18:37
    2457 visningar
    8 svar
    8
    2457

    är detta förtal?

    Fick åka in akut på sjukhus och blev inlagd 2 dagar för högt blodtryck.
    Efter jag åkt hem skrev läkaren en remiss till en annan avdelning på sjukhuset. 
    När jag idag ringde för inget hänt, så förklarade hon att dom ska remitera mig till ett "annat ställe" pga av "pågående missbruk".

    När jag låg inne tog dom förmodligen prover på allt, men det var flera år sedan jag en rörde något.

    Kändes som en käftsmäll....

    Har idag fast jobb, körkort familj..

  • Svar på tråden är detta förtal?
  • Anonym (Y)
    Tue 29 Mar 2022 18:45
    #1

    Nej det är inte förtal. En gång knarkare, alltid knarkare.
    Liksom alkoholister som kan blir nyktra alkoholister men inte mer än så.

  • Anonym (Mimmi­)
    Tue 29 Mar 2022 18:48
    #2

    Verkar konstigt.
    Har du inte missbrukat på flera år så borde det inte finnas substanser kvar.
    Och ett pågående missbruk är det då rakt inte isåfall.

    Dock är det nog inte att räkna som förtal.

  • Anonym (Mimmi­)
    Tue 29 Mar 2022 18:49
    #3
    +1
    Anonym (Y) skrev 2022-03-29 18:45:07 följande:

    Nej det är inte förtal. En gång knarkare, alltid knarkare.
    Liksom alkoholister som kan blir nyktra alkoholister men inte mer än så.


    Du vet inte vad du pratar om.
    Gick det för dig när du skrev den där skitkommentaren?

  • Anonym (Jura)
    Tue 29 Mar 2022 18:51
    #4

    Förtal innebär att man sprider /personliga) uppgifter dit de inte ska. Falskt eller sant spelar ingen roll.

    När det gäller vården finns det dessutom sekretess och tystnadsplikt.

  • Tue 29 Mar 2022 18:52
    #5

    Förtal är om man berättar något negativt om en person för andra så att dessa får ett negativt intryck av personen. Och det spelar då ingen roll om det är sant eller inte. 

    Alltså, det vore förtal om man skulle berätta det för andra - i avsikten till att dessa skulle få ett negativt intryck. Det har väl ingen gjort? Och om det är sant eller inte spelar ju ingen roll enligt svensk lag. 

    Däremot finns det nog ett ställe där du kan klaga....kommer just inte på vad den heter.....

  • Anonym (Titan­iska mängde­r hasch?­)
    Tue 29 Mar 2022 18:56
    #6

    Om det var väldigt länge sedan du tog något som kan ge utslag på drogtest så är enda svaret att du tidigare måste rökt något helt kopiöst med hasch under lång tid, det kan "lagras" om man gör det och spöka i drogtest lång tid efter.  

  • Anonym (Hon)
    Tue 29 Mar 2022 20:12
    #7

    Om de läst sig till det i dina journaler utan att fråga dig så är det olagligt men inte förtal. Du måste ju ifrågasätta vad de menar och varför de tänker så.

  • Anonym (lll)
    Tue 29 Mar 2022 20:31
    #8
    MrEyeQ skrev 2022-03-29 18:37:43 följande:
    är detta förtal?

    Fick åka in akut på sjukhus och blev inlagd 2 dagar för högt blodtryck.
    Efter jag åkt hem skrev läkaren en remiss till en annan avdelning på sjukhuset. 
    När jag idag ringde för inget hänt, så förklarade hon att dom ska remitera mig till ett "annat ställe" pga av "pågående missbruk".

    När jag låg inne tog dom förmodligen prover på allt, men det var flera år sedan jag en rörde något.

    Kändes som en käftsmäll....

    Har idag fast jobb, körkort familj..


    vad sa hon då, när du frågade vad hon menade? 
Svar på tråden är detta förtal?