• tikki masala

    Sonen avundsjuk på vad dottern får ära.

    Jag blir helt galen på hur vi har det hemma. Jag har en tonåring 16 år gammal som efter att hon fick covid i höstas fått parosmia. Hon kunde bara ära potatisgratäng, kycklingsoppa och chips i tre månader. Allt annat smakade jätteilla.  Nu har hon klarat av att ära hamburgare också. Det är det enda köttet/proteinkällan hon får i sig nu. 


    Nu till det svåra då. Jag har en son på 8 år som blir helt galen när hon får äta hamburgare och inte han. Vi har försökt att lösa det med att hon får äta efter oss och liknande men då går han in och ser henne äta detta. 
    Jag har försökt förklara för honom att det är det enda hon äter just nu och det är inte bra för kroppen men annars svälter hon. ((hon gick ner väldigt mycket innan vi kunde se vad hon kunde äta)
    Men han stortjuter och gråter och tycker det är högst orättvist att han inte får äta hamburgare var och varannan dag. 


    Någon som är med om liknande? Tips att dela med sig av? Det gick ju bra när hon bara åt potatisgratäng och kycklingsoppa för då brydde han sig inte nämnvärt. 

  • Svar på tråden Sonen avundsjuk på vad dottern får ära.
  • Anonym (öööö)

    Låt honom äta samma. Om typ en vecka med bara samma mat kommer han be om att få något annat. 

  • tikki masala

    Ha är du helt säker? Jag har en känsla av att det skulle ta minst en månad för honom att börja tröttna på hamburgare. 

  • chrissepisse

    Nu framgår det inte om det är köpt hamburgare eller hemlagad och om det är bara burgaren eller en hel meny med pommes. Om det är endast hamburgaren vi pratar om, hade jag låtit sonen få hamburgare oftare än vanligt om det var viktigt för honom. Om det är hamburgare köpt på snabbmatsställe kan jag av prisskäl förstå om ni inte vill köpa till sonen varje dag, men gör ni det hemma hade jag nog inte tyckt det var något att bråka om. Det lär ju vara en begränsad period av livet och vad gör det om hundra år ifall man åt burgare till middag fyra gånger i veckan under tre månader som åttaåring?

  • linani

    Ge honom hamburgare, så är problemet löst? Kött, grönsaker, bröd - en helt godkänd måltid. Kan kompletteras med potatisklyftor. Även variera burgaren med kycklingburgare/vegoburgare/grönsaksburgare.

    Förutsätter att varken han eller dottern äter friterade pommes och dressing till burgaren 3 ggr/dag, och även om dom gör det lär dom inte gå under.


    Annan mat får han ju i skolan och på fritids.
  • Tow2Mater

    Kan hon äta potatisgratäng kan du ju lägga köttfärs i den så blir det en fullgod måltid. Sen roterar hon väl det med kycklingsoppa och hamburgare, så om sonen får hamburgare då var tredje dag, vad spelar det för roll?

  • Anonym (BigMac)
    tikki masala skrev 2022-03-29 20:34:43 följande:

    Ha är du helt säker? Jag har en känsla av att det skulle ta minst en månad för honom att börja tröttna på hamburgare. 


    Låt han äta det då? Men gör identisk som dotterns, inget annat. Dressing lär han ju inte gilla. 
  • Anonym (E)

    Jag håller med alla som säger att det är helt godkänd mat.


     


    Väldigt förvirrad över de som tror att en som gillar hamburgare tröttnar efter en vecka eller behöver låta dressing stoppa en?

  • cosinus

    Ja det är orättvist att han inte får hamburgare varje dag och ja, livet är orättvist.

    Men aldrig i livet att jag skulle låta åttaåringen leva i villfarelsen att det är han det är synd om när storasyster kan äta 3 saker.

    Däremot hade jag låtit honom vara med att göra veckomatsedel. Två dagar i veckan kan han få bestämma mat till familjen (utom syrran) resten bestämmer du men han får byta ut en av rätterna mot en hamburgare. Men övriga 4 dagar äter han det som serveras. 

  • Malinskaya

    Stek ett gäng hamburgare vid varje måltid. Så får sonen äta det om han vill men även ta den andra maten. Han kommer ledsna efter ett tag, jag lovar. Har också ett barn som bara ätit hamburgare i perioder, nu vill han inte ha det mer än nån enstaka gång. 


    sen är det en bra idé att alla som vill ha nån annan mat än det som serveras får fixa det själv. Min son gick från frysta hamburgare till att göra egna smashburgare av högrevsfärs och även blanda egen dressing. Så då tränar man dom i matlagning också. Fixa hamburgare klarar en 8-åring själv utan problem. Sen kan han fortsätta med annan matlagning också. 

  • Mrs Moneybags

    Jag ser inget problem med att låta pojken äta samma som sin syster, så länge han äter grönsaker och inga pommes till hamburgarna. Det är ju bara en period, tills din dotter kan äta mer normalt. Han får ju annan mat i skolan och dessutom frukost så det finns två måltider plus mellanmål när han kan äta annat och mer varierat. 

  • tikki masala

    Som jag kanske inte fick det att framgå ordentligt var att hon rasade i vikt, ville inte äta någonting, tills potatisgratängen sedan soppan och sen chips. (skolsköterskan blev orolig till och med och vägde henne) Inte för att hon får äta chips varje dag det räknar jag inte som mat ens men det var det hon kunde äta. Hon testar hela tiden om smaken kommit tillbaka. Hon kunde inte äta hamburgare innan heller förrän nyligen. Så nej hon spelar inte. 


     

  • Anonym (E)
    tikki masala skrev 2022-03-30 13:48:54 följande:

    Som jag kanske inte fick det att framgå ordentligt var att hon rasade i vikt, ville inte äta någonting, tills potatisgratängen sedan soppan och sen chips. (skolsköterskan blev orolig till och med och vägde henne) Inte för att hon får äta chips varje dag det räknar jag inte som mat ens men det var det hon kunde äta. Hon testar hela tiden om smaken kommit tillbaka. Hon kunde inte äta hamburgare innan heller förrän nyligen. Så nej hon spelar inte. 


     


    Ignorera idiotiska kommentarer, vet hur SÄ/arfid-trådar brukar vara och folk tycker verkligen det är kul att trycka ner andra :) Detta är väldigt liknande med att man provar saker men inte alltid det går att äta. Det är inte kul att knappt kunna äta saker men idioter ser det som att personen får äta bara gott när det handlar om att äta för att överleva.


     


     

  • Maggena
    tikki masala skrev 2022-03-30 13:48:54 följande:

    Som jag kanske inte fick det att framgå ordentligt var att hon rasade i vikt, ville inte äta någonting, tills potatisgratängen sedan soppan och sen chips. (skolsköterskan blev orolig till och med och vägde henne) Inte för att hon får äta chips varje dag det räknar jag inte som mat ens men det var det hon kunde äta. Hon testar hela tiden om smaken kommit tillbaka. Hon kunde inte äta hamburgare innan heller förrän nyligen. Så nej hon spelar inte. 


    Går väl att äta mat fast man inte smakar den. Är många äldre som har det så. 


  • Mrs Moneybags
    Maggena skrev 2022-03-30 14:31:57 följande:
    Oavsett vad det beror på så kan flickan inte äta något annat just nu. Det är inte det tråden handlar om. 
  • Anonym (Kompromissa och ta bort godis/sotsaker)
    tikki masala skrev 2022-03-29 20:26:20 följande:
    Någon som är med om liknande? Tips att dela med sig av? Det gick ju bra när hon bara åt potatisgratäng och kycklingsoppa för då brydde han sig inte nämnvärt. 
    Inte bra att han blir "helt galen", stortjuter och grater nar hon far ata hamburgare och inte han. For att han ska fa proportion till det hela kan du ju jamfora med att hon inte kan ata lordagsgodis, men det kan ju han. 
    Aven om det kan vara OK att lata aven honom ata hamburgare de ganger dottern ater det sa ar det inte bra att ett barn lar sig att det gar att fa sin vilja igenom genom skrik och grat. Battre att prata och forklara (som du redan har gjort) och att sedan kanske komma fram till en logisk kompromiss - men till syvene och sist ar det ni som foraldrar som bestammer och inte "skrik och grat" som avgor det hela. Viktigt att vara tydlig med det. Och en kompromiss kan ju t ex. vara att  avsta godis/kakor/sota drycker under denna tiden, sa att det inte blir "orattvist" for hans syster. 
    Sen som nagon annan skrev, din son far ju i sig mer an bara hamburgaren. Han ater ju bade frukost och sedan lunch i skolan, och om du gor egna hamburgare (och inte koper fardigt fran nagon snabbmatskedja) sa vet du ju precis vad som finns i dem. 
    Och som ni redan provat kanske det finns vissa tider som dottern ar hemma och inte sonen (om han har eftermiddagsaktiviteter) och da kan ni ju tajma sa att dottern far en av sina hamburgare medan sonen ar pa traning. Da slipper han bli frestad och det blir ETT braktillfalle mindre for er. Bara hon vadrar ut och diskar undan, sa att det inte blir rabalder om han skulle upptacka vad som atits nar han varit borta.
    Ar du orolig for att han inte ska fa i sig tillrackligt varierad kost sa kan du ju aven bestamma att han ska ata kycklingsoppa, precis som systern, en gang i veckan. Kycklingsoppa ar nyttigt. 
    Du kan kombinera hur du vill - forhandla bort godis/kakor/sota drycker (sa att det inte blir orattvist - dottern kan ju inte ata det), saga att ska man ha hamburgare ska man aven ata (nyttig) kycklingsoppa, smygata nar han ar pa traning, eller laga hans favoritmat en dag nar hon ska ata hamburgare (da kanske han valjer alternativet istallet for hamburgaren?). Gor vad som kanns bast for er, men huvudsaken ar att han inte tror att han fick sin vilja igenom for att han stallde till en scen varje gang, for da kan ni fa storre problem senare. Resonera med honom vad som ar rimligt. Han kanske kan tanka sig att avsta godis for att kunna fa ata hamburgare oftare, och det ar ju inte fy skam .
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kompromissa och ta bort godis/sotsaker) skrev 2022-03-30 16:29:13 följande:
    Inte bra att han blir "helt galen", stortjuter och grater nar hon far ata hamburgare och inte han. For att han ska fa proportion till det hela kan du ju jamfora med att hon inte kan ata lordagsgodis, men det kan ju han. 
    Aven om det kan vara OK att lata aven honom ata hamburgare de ganger dottern ater det sa ar det inte bra att ett barn lar sig att det gar att fa sin vilja igenom genom skrik och grat. Battre att prata och forklara (som du redan har gjort) och att sedan kanske komma fram till en logisk kompromiss - men till syvene och sist ar det ni som foraldrar som bestammer och inte "skrik och grat" som avgor det hela. Viktigt att vara tydlig med det. Och en kompromiss kan ju t ex. vara att  avsta godis/kakor/sota drycker under denna tiden, sa att det inte blir "orattvist" for hans syster. 
    Sen som nagon annan skrev, din son far ju i sig mer an bara hamburgaren. Han ater ju bade frukost och sedan lunch i skolan, och om du gor egna hamburgare (och inte koper fardigt fran nagon snabbmatskedja) sa vet du ju precis vad som finns i dem. 
    Och som ni redan provat kanske det finns vissa tider som dottern ar hemma och inte sonen (om han har eftermiddagsaktiviteter) och da kan ni ju tajma sa att dottern far en av sina hamburgare medan sonen ar pa traning. Da slipper han bli frestad och det blir ETT braktillfalle mindre for er. Bara hon vadrar ut och diskar undan, sa att det inte blir rabalder om han skulle upptacka vad som atits nar han varit borta.
    Ar du orolig for att han inte ska fa i sig tillrackligt varierad kost sa kan du ju aven bestamma att han ska ata kycklingsoppa, precis som systern, en gang i veckan. Kycklingsoppa ar nyttigt. 
    Du kan kombinera hur du vill - forhandla bort godis/kakor/sota drycker (sa att det inte blir orattvist - dottern kan ju inte ata det), saga att ska man ha hamburgare ska man aven ata (nyttig) kycklingsoppa, smygata nar han ar pa traning, eller laga hans favoritmat en dag nar hon ska ata hamburgare (da kanske han valjer alternativet istallet for hamburgaren?). Gor vad som kanns bast for er, men huvudsaken ar att han inte tror att han fick sin vilja igenom for att han stallde till en scen varje gang, for da kan ni fa storre problem senare. Resonera med honom vad som ar rimligt. Han kanske kan tanka sig att avsta godis for att kunna fa ata hamburgare oftare, och det ar ju inte fy skam .
    Det här låter som att göra en höna av en fjäder. Varför är det så viktigt att pojken måste äta något annat än flickan? Hon överlever ju uppenbarligen på den enformiga kosten. Varför skulle inte han göra det? Dessutom finns det många mål på en dag. 

    Varför skapa en konflikt som är helt onödig? Han skriker och gråter för att han försöker kommunicera något. Det kan ju vara precis vad som helst. Han kanske känner att mycket fokus legat på syrran i flera månader nu pga hennes sjukdom. Han kanske är ledsen för något annat. Det handlar inte om vem som bestämmer. Det är helt fel ingång till problemet, tycker jag. Det är uppenbarligen inte bara dottern som mår dåligt i den här familjen. Det handlar om att familjen ska må bra hemma och alla ska kunna ha hälsan samt lugn och ro. Det funkar med hamburgare. Man blir inte sjuk av dem. 

    Tvinga ett barn att äta kycklingsoppa eller avstå från godis kommer inte att minska konflikterna. Det är bara barnsligt. 
  • Anonym (J)

    Hamburgare som typ Max-burgare? I så fall förstår jag att han blir sur. Men om ni steker upp en bit kött så kan väl alla äta samma?
    Finns för övrigt en massa protein som inte är kött. 

  • Anonym (Ggg)

    Jag har ett barn med SÄ som har väldigt smal meny, inte riktigt som din dotter. Nu är ju mitt andra barn äldre än din son och förstår men jag är noga med att mitt andra barn får bestämma/ha en åsikt om vad vi två äter.

    Involvera din son. Säg tex, idag äter ju X hamburgare, vill du ha det du också eller vill du äta spaghetti och köttfärsås som jag ska äta?

    När han känner sig sedd och involverad och att han har ett VAL så kommer han säkert i början välja samma som syrran, för att han kan, men när han börjar känna att han också är delaktig i vad som ska ätas, så kommer han säkert börja välja det du/övriga familjen ska äta.

    Gör det inte till en kamp, ge alternativ och låt honom välja. 

  • Tom Araya
    cosinus skrev 2022-03-29 21:23:23 följande:

    Ja det är orättvist att han inte får hamburgare varje dag och ja, livet är orättvist.

    Men aldrig i livet att jag skulle låta åttaåringen leva i villfarelsen att det är han det är synd om när storasyster kan äta 3 saker.

    Däremot hade jag låtit honom vara med att göra veckomatsedel. Två dagar i veckan kan han få bestämma mat till familjen (utom syrran) resten bestämmer du men han får byta ut en av rätterna mot en hamburgare. Men övriga 4 dagar äter han det som serveras. 


    Bästa inlägget! 
Svar på tråden Sonen avundsjuk på vad dottern får ära.